صفحه اصلی / سیاسی / دولت / روحانی: باید به سلیقه‌ها و اندیشه‌های مردم احترام بگذاریم

روحانی: باید به سلیقه‌ها و اندیشه‌های مردم احترام بگذاریم

کسب و کار نیوز - رییس جمهوری، پاسداشت خون شهید سلیمانی را اتحاد دانست و گفت: بگذارید همه احزاب و گروه‌ها در انتخابات شرکت کنند، با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد، کشور برای همه است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهار داشت: مردم عزیز ایران در این ایام روزهای سختی را پشت سر گذاشتند، از خدا می‌خواهیم هفته پایان دی‌ماه پایان غم و اندوه مردم باشد که با حوادث مختلفی رو به رو شدند. گرچه این حوادث برای همه ما تلخ بود اما درس‌های عبرتی هم برای ما بود.

وی افزود: لازم است از این مقطع تاریخی خود را آماده کنیم. درست است که شرایط سخت و ناگوار است اما در شرایط سخت امکان به وجود آمدن فرصت‌های بزرگ هم وجود دارد و ما باید در همه این حوادث تلاش کنیم از این غم و اندوه و مشکلاتی که با آن مواجه شدیم، فرصتی به نفع کشور و منافع ملی بیافرینیم.

رییس جمهوری ادامه داد: سردار عزیز ما از دست ما رفت ما امروز بعد از سوگواری به حقی که برای او داشتیم باید از این به بعد فکر میراث سردار سلیمانی باشیم، سردار سلیمانی مرزبان ایران بود اما هیچ وقت نمی‌خواست بین ایرانیان مرزی به وجود بیاورد.

باید به سلیقه‌ها و اندیشه‌های مردم احترام بگذاریم

روحانی تاکید کرد: همه صاحبان یک سرزمین و یک نظام هستیم و منافع ما منافع مشترک است.  در کشوری زندگی می‌کنیم که در این کشور سبک‌های زندگی و سلیقه‌های مختلف حاکم است ایران دارای یک رنگ، یک نام و یک سلیقه نیست ما باید به سلیقه‌ها و اندیشه‌ها و راه‌های مردم احترام بگذاریم. همه ایرانی هستند و ایران از آن همه است.
رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنانش گفت: این سرزمین به سلیقه خاص و جناح و افکار خاصی مرتبط نیست. به همه ارتباط دارد احساس ما این است که جان هر فرد ایرانی جان همه ماست و همانطور که قرآن به‌ ما آموخته از دست رفتن یک نفر بی‌گناه به منزله از دست رفتن انسانیت است.

وی خاطرنشان کرد: علت اینکه این حوادث دل مردم ما را خیلی به درد ‌آورد این است که این عروج‌ها بسیار مظلومانه بود. هم شهادت شهید سلیمانی مظلومانه بود، هم از دست رفتن جان عزیزان در کرمان مظلومانه بود هم از دست رفتن عزیزان ما در این پرواز بسیار مظلومانه بود و این مظلومیت دل همه را آتش زده است و مردم را بی‌قرار کرده است.

روحانی اضافه کرد: تقریبا هر سه حادثه هم برای جامعه و کشور ما غیر منتظره بود. می‌دانستیم‌ آمریکا بسیار جنایتکار است اما فکر نمی‌کردیم آمریکا در کشور دیگری، میهمان‌آن کشور را که از سرداران بزرگ مبارزه با تروریسم بوده با موشک هدف قرار دهد. این سبک و سیاق شاید برای ما غیرمنتظره بود و مظلومانه شهید سلیمانی را به شهادت رساندند.

وی اظهار داشت: البته شهید سلیمانی همیشه نماد شهامت، شجاعت و شهادت بود او معلوم بود مسیر و راه شهادت را انتخاب کرده اما شهادت او از مسیر شهامت و ایستادگی‌اش عبور کرد.

رییس جمهوری گفت: کسی فکر نمی‌کرد در تشییع جنازه یک یار و یک عزیز، عزیزانی که در غم وی آمده‌اند به این زودی به آن عزیز ملحق شوند و به جای اینکه دفن او را شاهد باشد خود او را در آسمان‌ها ببیند. این هم برای ما غیرمنتظره بود.

روحانی افزود: اینکه یک هواپیمایی مردم عزیز از ملیت‌های مختلف مخصوصا ایرانیان ما، هدف یک موشک به اشتباه قرار بگیرد این هم برای ما غیرمنتظره بود و  فکر نمی‌کردیم چنین اشتباهی رخ بدهد. البته آنهایی که اشتباه کردند همانهایی هستند که همیشه برای امنیت کشور تلاش کردند در فضای امنیت کشور متاسفانه این اشتباه رخ داده و برای هدف دیگری نبوده است.

وی بیان کرد: ملت ما در برابر این حوادث، که البته حادثه سیل و گرفتاری مردم سیستان و بلوچستان هم در این روزهای اخیر به آن اضافه شده آماده است که با قامتی استوار بایستد و جبران کند. همه اینها جبران‌هایی دارد که باید حساب شده باشد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد:  شهادت سردار سلیمانی جبران دارد که در بخش نظامی این جبران انجام گرفت یعنی نیروهای مسلح، سپاه پاسداران با موشک‌هایی که به عین‌الاسد زد، نشان داد که برابر آمریکا کوتاه نمی‌آییم و اگر آنها جنایتی کردند حتما پاسخ را دریافت می‌کنند.

روحانی افزود: ‌اما در عین حال ما یک جبران بزرگ هم مدنظرمان است اینکه ملت‌های منطقه تلاش کنند که آمریکا از این منطقه برود. همانطور که پارلمان عراق این تلاش را کرد و همانطور که ملت‌های دیگر نیز این نظر را دارند این هدف ممکن است کوتاه مدت نباشد اما ما باید آن را دنبال کنیم.

وی اضافه کرد: در موضوع از دست رفتن جان عزیزان ما در کرمان حتما ما باید دنبال کنیم و حتما باید روشن بشود کسی که در ایجاد نظم و مسئولیت نظم را داشته درست است که جمعیت بی‌تاب بوده و فوق‌العاده بوده این احوال می‌باست ما در آن شرایط مراقبت می‌کردیم آنهایی که مسئول اجتماع مردم بودند باید پاسخگو باشند و مردم این انتظار را دارند.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: در داستان هواپیما که داغ بزرگی برای همه ما بود همه دولت، ملت و نیروهای مسلح ما عزادار شدند و به یک معنا ما هم “ولی دم ” آنها هستیم. گرچه خانواده‌های آنها هم “ولی دم” آنها هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما نباید این مساله را رها کنیم. بلکه باید این مساله را باید جبران کنیم. جبران اول و قدم اول البته به این است که صادقانه مسائل به مردم گفته شود. درد و رنج مردم با پذیرش مسئولیت و صداقت حل می‌شود.

روحانی ادامه داد: این که تسلیت بگوییم که ما همدردیم و در غم آن‌ها شریکیم خوب است، اما غم مردم زمانی رفع می شود که بدانند ما احساس مسوولیت می کنیم اگر با صداقت حرف بزنیم این موضوع مردم را آرام می کند و داغ آنان را کم می‌کند، جز اقدامات معمول اولین اقدامی که باید انجام شود باید با پیگیری صحیح و درست قضایی که دولت قوه قضاییه و نیروهای مسلح با هم مشارکت کنند یک اقدام قضایی انجام دهند که این اقدام برای افکار عمومی و دنیا اقناع کننده باشد.

وی افزود: این قدم اول کار است، اما قدم نهایی آن است که این حادثه دیگر قابل تکرار نباشد نه این که تکرار نشود، باید مقررات ما بازبینی، بازنگری شود، این خطای غیرقابل قبول و بسیار تاسف بار ایجاد شده است جبران آن این است کاری شود که دنیا مطمئن شود این حادثه در ایران قابل تکرار نیست.

رییس جمهوری ادامه داد: نیروهای مسلح ما در این حادثه قدم اول را خوب برداشتند، تحقیق و بررسی و اعلام کردند، قدم‌های دیگر را نیز باید بردارند که منجر به نظارت و هماهنگی بیشتر شود. همه کسانی که در این حوادث متاثر هستند و حق هم دارند. جبران این موضوع این نیست که به عکس عمل کنیم و نیروهای مسلح را تضعیف کنیم ما نیروهای مسلح، سپاه، بسیج و ارتش و نیروی انتظامی را نیاز داریم، شاید در میان اشتباهی رخ دهد که البته رخ داده ولی ما به این نیرویی که برای امنیت کشور و آسمان نیاز داریم. نباید نیروهای مسلح تضعیف شوند، این تضعیف نادرست است، راه و هدف این است خود نیروهای مسلح ما به مردم اطمینان دهند که این حادثه قابل تکرار نخواهد بود.

روحانی ادامه داد: در این گونه حوادث یک‌ جا خشم مردم در اوج بود، در داستان شهادت شهید سلیمانی خشم مردم به اوج رسید در یک جا داغ و حسرت بود. در داستان هواپیما داغ مردم و حسرت مردم به اوج رسید و این همه جوان، این همه دانشمند و نخبه در این حادثه از دست رفتند.

رییس جمهوری افزود: در همه این حوادث آنچه که باید در نهایت به دست بیاید انسجام، وحدت و هماهنگی ملی است. نتیجه نهایی نباید شکاف ملی باشد.

وی تصریح کرد: ما مسائل را جناحی نکنیم؛ نه موضوع شهادت شهید سلیمانی به جناح خاص ربط دارد نه موضوع عزیزان این هواپیما به جناح خاص ربط دارد. این ها برای همه ملت ما داغ بود و همه متاسف هستیم و همه فرزندان عزیز خودمان را از دست دادیم و همه باهم هستیم.

روحانی در عین حال گفت: مردم می خواهند مطمئن شوند که مسئولان با خلوص، صداقت و امانت سخن می‌گویند. اگر جایی نقصی دارد آن نقص باید برطرف شود. اگر در بیان و در میان گذاشتن مسائل با مردم تاخیر داریم یا لحن ما مناسب نیست باید قبول کرده و جبران کنیم.

رییس جمهوری اظهار داشت: از نیروهای مسلح و از ستاد کل خواهش می‌کنم برای مردم توضیح دهند که از وقتی که حادثه واقع شده تا وقتی که اعلام شد، چه مسائلی بوده چه جلساتی بوده و چه کارشناسی‌هایی بوده که مردم بفهمند که چیزی نمی خواستند از آنها پنهان بکنند. البته این حادثه باورکردنی نبود.

وی خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند باور کند که یک هواپیمای مسافربری در کنار فرودگاه بین‌المللی هدف قرار گیرد این موضوع در مخیله آدم نمی‌گنجد. من به عنوان کسی می‌گویم که هفت سال مسئول پدافند هوایی بودند و در زمان جنگ هم چنین اشتباهی رخ نداد در تاریخ ایران چنین اشتباهی رخ نداد.

روحانی اضافه کرد: چنین چیزی نداریم که کنار فرودگاه بین المللی در پایتخت کشور در “روت هوایی” یک هواپیما زده شود آدم باور نمی‌کند. یعنی خیلی‌ها در جامعه و مسوولین ما شوکه هم بودند. مگر می‌شود تصور آن گاهی دشوار است. در عین حال اگر تاخیر شده برای تاخیر هم عذرخواهی کنند و اگر مناسب نبوده آن هم عذر خواهی کنند.

رییس جمهوری گفت: ما در عذرخواهی کردن از ملت بزرگ همیشه باید روان، شفاف و ساده حرف بزنیم و  عذرخواهی کنیم آنها آقا ،ولی نعمت و بزرگ ما هستند و ما نوکر آنها هستیم. نوکر برابر آقا باید متواضعانه و خاضعانه و دقیق و با صداقت حرف بزند و ما باید این کار را بکنیم.

روحانی گفت: افرادی که در خارج هر روز به مردم ظلم کرده‌اند، در این حوادث هم، فضا را به هم ریختند. آنها منطقه و امنیت را به هم ریختند ملت ما اجازه نمی‌دهد که آنها بخواهند زبانشان، زبان دلسوزی برای ملت ایران باشد.

وی اظهار داشت:‌ اروپایی‌ها می‌گویند در مساله هسته‌ای ایران به طور مثال گام پنجم را برداشته، ما هم باید گام برداریم. گامی که شما باید بردارید بازگشت به تعهدات است. ما این را به صراحت به شما گفته ایم. من به دو نفر از رهبران اروپا که همین روزها با آنها صحبت کردیم به صراحت گفته‌ایم، آنچه را که ما انجام دادیم اولا قابل بازگشت است.

روحانی بیان کرد: دوم اینکه هر کاری که ما در هسته‌ای انجام می‌دهیم با نظارت آژانس است. بنابر اینگونه صحبت‌ها که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است از حرف‌های بی‌اساس و واهی است که لطفا تکرار نکنید و کنار بگذارید.

رییس دولت دوازدهم افزود: کشوری که پادمان و پروتکل اجرایی را اجرا می‌کند، نمایندگان و بازرسان آژانس به راحتی در اینجا حضور دارند. دوربین‌های آنها در مراکز غنی‌سازی ما است. این حرف چه معنایی دارد.

وی گفت: اگر شما قدم اشتباهی بردارید ضرر خواهید کرد. راه درست را انتخاب کنید. راه درست هم این است که به برجام برگردید. نمی‌دانم نخست وزیر در لندن، چطور فکر می‌کند که می‌گوید برجام را کنار بگذاریم و طرح ترامپی را اجرا کنیم. ترامپ جز نقض عهد و زیرپا گذاشتن قانون و مقررات بین المللی کاری انجام نداده است.

روحانی خاطرنشان کرد: ترامپ در مساله آب و هوا برای شما چه کاری انجام داد و شما در ناتو  برابر کارشکنی‌های ترامپ چه کردی دو در یونسکو و شورای حقوق بشر که ترامپ از آنجا خارج شد چه کاری انجام دادید؟ شما سه کشور اروپایی کجا توانستید کاری انجام دهید نمونه‌ای برای ما بگویید. همه ۲۷ – ۲۸ کشورهای اروپایی، در یک مورد بگویید که تا به حال چه کاری انجام داده‌اید که ما دلمان گرم بشود و بگوییم که برای برجام هم می‌توانید کاری انجام دهید. شما در هیچ کجا نتوانستید کاری انجام دهید.
رییس جمهوری گفت: شما بودید که همه پروازهای ما را به عراق گزارش می‌دادید. مسئول این جنایات در جنگ عراق شما بودید. ما که یادمان نمی‌رود در طائف، شما صدام را تشویق کردید که به ایران حمله کند. اینها را کسی از یاد نخواهد برد. شما مسئول خون مردم ما هستید، شما قاتل هستید. قاتل نه یک نفر بلکه قاتل صدها هزار نفر هستید که برای کشور خودشان دفاع کردند. این همه معلول، مجروح و جانباز را شما مسئول آنها هستید. آن وقت شما برای مردم ما دلسوزی می‌کنیدو این برای مردم ما این قابل قبول است؟
روحانی اضافه کرد: من این نکته را به صراحت به دنیا می‌گویم که ناامنی منطقه به نفع هیچ‌کس نیست. ناامنی این منطقه حساس و مهم به ضرر دنیاست. این را من به مسئولین مختلفی که این روزها با من صحبت کرده‌اند، نیز گفته‌ام. ناامنی به ضرر اروپا و آسیا و خود آمریکا و همه است.
وی عنوان کرد: چرا این منطقه را ناامن کرده‌اید و آمدید ملت را تحریم کردید  و به مردم زور می‌گویید و چرا مردم یمن را بمباران می‌کنیدو چرا در امور عراق، لبنان و لیبی مداخله و نفت سوریه را غارت می‌کنید. شما در همه این منطقه دخالت می‌کنید. همه جا را ناامن کرده‌اید. این ناامنی غیرقابل تحمل است در جو ناامنی و به هم ریختگی جامعه هر حادثه‌ای ممکن است پیش ‌آید. چرا شما جامعه ما و منطقه را ناامن کرده‌اید.
رییس جمهوری گفت: راه جبران این حوادث انسجام و ایستادگی کل ملت‌های منطقه و ملت ایران برابر جنایتکاران واقعی است. مردم عزیز، برابر فشار حداکثری ما نیاز به انسجام، دوستی و برادری حداکثری داریم. همه آنهایی که در این انتخابات نقش داریدخواهشمندم، آنجایی که روشن است صلاحیت یک فردی رد شود، حتما رد کنید. در جاهایی که نامشخص یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنیم.
روحانی ادامه داد: به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ نفر ، هزار و ۷۰۰ نفر ، نامزد هستند از چند جناح هزار و ۷۰۰ نفر، و ۱۷ نفر از چند جناح هستند آیا از یک جناح هستند؟ اینگونه که انتخابات نیست. مانند این است که در یک مغازه‌ای از یک جنسی، دو هزار تا بگذارید و بگویید که تنوع است. این یک جنس است. آنطرف چی؟

با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد

روحانی با بیان اینکه مردم تنوع می‌خواهند، یادآور شد: بگذارید در میدان انتخابات، همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند. شما ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد. کشور برای همه است. اگر همه ۸۳ میلیون نفر متحد باشیم و یک نفر مخالف، آن یک نفر را باید جذب کنیم. یک نفر مخالف برای ما زیاد است.

رییس جمهوری اضافه کرد: شما یک جناح و یک جمعیت بزرگ را  مخالف می‌کنید؟ حواسمان را جمع کنیم. پاسداشت خون شهید سلیمانی اتحاد است. شهید سلیمانی حزبی نبود. من حدود ۴۰ سال با سلیمانی دوست بودم. بیش از ۲۰ سال ما از نزدیک با هم کار کردیم. من او را خوب می‌شناسم. او جناحی و حزبی نبود. او با همه خوب بود. پیش همه می‌رفت و از همه مشورت می‌گرفت. بیاییم سبک و فکر سردار سلیمانی را در این مملکت اجرا کنیم. یکی بشویم و در کنار هم قرار بگیریم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …