صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / مقدمه سازی برای فروش اجباری گوشی ایرانی
مقدمه سازی برای فروش اجباری گوشی ایرانی

وزیر ارتباطات از راه اندازی سامانه ای برای فروش گوشی داخلی به صورت اقساطی خبر داد

مقدمه سازی برای فروش اجباری گوشی ایرانی

کسب و کار نیوز- موضوع تولید و ساخت گوشی تلفن همراه ایرانی سالهاست که مطرح است و برخی مسئولان به رغم آگاهی از عدم توانایی ایران در رابطه با ساخت موبایل اصرار به تحقق تولید این محصول دارند. چندی پیش در نمایشگاه تکلام پلاس وزیر ارتباطات گوشی هوشمند داخلی را با نام شاهین 2 رونمایی کرد که به عقیده کارشناسان فناوری تمام قطعات آن چینی و سرهم بندی آن در ایران انجام می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، حال با این تفاسیر آذری جهرمی طی چند روز اخیر از راه اندازی سامانه ای برای فروش اقساطی گوشی هوشمند تمام داخلی خبر داده است. اینکه تولید داخلی بتواند توسعه پیدا کند و در ساخت کالایی با این تکنولوژی خودکفا باشیم کاری بسیار قابل تقدیر و شایسته حمایت است. اما هنگامی که از عدم توانایی ایران درساخت این کالا خبر داریم خوشایند نیست که نام آن را گوشی تولید داخل بنامیم و از فروش اقساطی آن خشنود شویم.

وزیر ارتباطات گفت: با اجرای طرح توسعه زیست بوم تولید گوشی تلفن همراه ایرانی به زودی گوشی های ایرانی به صورت اقساطی از طریق اپراتورهای موبایل به خریداران واگذار می‌شود. محمدجواد آذری جهرمی در مراسم امضای تفاهم نامه میان وزارت ارتباطات و وزارت صنعت برای توسعه زیست بوم تولید گوشی تلفن همراه هوشمند تولید داخل در کشور گفت: هم اکنون شاهدیم که به دلیل گرانی گوشی موبایل، قدرت خرید مردم پایین آمده و بسیاری از کاربران گوشی های شکسته و یا دست دوم استفاده می کنند و توانایی خرید گوشی نو را ندارند. وی افزود: با وجود استفاده از گوشی های دست دوم، امنیت اطلاعات افراد در گوشی به مخاطره می افتد اما با توجه به قیمت بالای گوشی در کشور شاهد کاهش نرخ رشد خرید گوشی در میان مردم هستیم. وزیر ارتباطات هم چنین در صفحه توییتر خود از راه اندازی سامانه ای برای فروش گوشی های هوشمند به صورت اقساطی خبر داد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، در صفحه توییتر خود نوشت: «‌دارم ی کارهایی می‌کنم که یک سامانه راه بیاندازیم مردم بتوانند گوشی‌های هوشمند، زیبا، جذاب، باکیفیت و ارزان را به راحتی به صورت اقساطی بخرند. قیمت هم پایین باشه، زیر ۳میلیون تومان، با قسط‌های ماهانه کم. به نظرم خوب میشه.

مشارکت انتفاعی با برندهای معتبر دنیا برا اخت گوشی داخلی

فرزاد یزدیان کاشانی، کارشناس ارشد صنایع مخابراتی

راهکار تولید تلفن همراه مشارکت انتفاعی یا همان مشارکت تولید با شرکت های معروف دنیا در حوزه ساخت موبایل است. از آنجاییکه که تکنولوژی ساخت موبایل تکنولوژی به روز است ساخت تلفن همراه در ایران با تکنولوژی روز امکان پذیر نیست. در حال حاضر گوشی هایی که در ایران ساخته می شوند نسخه های کپی شده دو یا سه سال گذشته مربوط به برندهای متوسط دنیاست که دیگر کارایی لازم را ندارد اما در ایران از آنها استفاده می شود. در حال حاضر با توجه به شرایط تحریم شرایط مناسبی برای تولید تلفن همراه نداریم و تکیه بر تولیدات داخلی مبنی بر مونتاژ تلفن های بی کیفیت چینی بوده است؛ از طرفی امکان تولید محصولات به روز بودن در داخل کشور وجود ندارد. به منظور تولید تلفن همراه با قدرت رقابت پذیری، باید به صورت مشارکت انتفاعی با برندهای معتبر دنیا وارد عمل شویم؛ به گونه ای که خط تولید این شرکت ها وارد کشور شود و امکاناتی از جمله معافیت های مالیاتی و فضای ساخت کارخانه در اختیار این شرکت های خارجی قرار گیرد.

مونتاژ قطعات بی کیفیت چینی و عدم حمایت از مشتری های داخلی، تولید تلفن همراه در کشور را فاقد مزیت خواهد کرد و اگر در خط تولید تلفن همراه نسبت به برون گرا و درو گرا بودن آن بی توجه باشیم،تولید آن در کشور فاقد مزیت اقتصادی خواهد بود. دانش فنی کشور در حدی نیست که به صورت مستقل اقدام به تولید تلفن همراه کنیم. ولی مونتاژ برخی برندهای مطرح در داخل کشور می تواند شروع خوبی باشد. اما در حال حاضر با توجه به پیشرفته بودن برندها، فاقد توان رقابتی هستیم. برندهای معتبر سالی ۱۵ تا ۲۰ مدل جدید تولید می کنند و این کار در ایران امکان پذیر نیست. متاسفانه گوشی های تلفن همراه کشور جوابگوی مصرف نیست چراکه از نظر کیفیت، تکنولوژی، قیمت و خدمات پس از فروش در رتبه مناسبی  قرار ندارند و این سامانه ای که راه اندازی خواهد شد به نوعی سیاست فروش اجباری است که برای فروش تولیدات داخلی گوشی تلفن همراه کلید خورده است. بنابراین با توجه به اینکه مصرف کننده حق انتخاب دارد و باید به سلیقه مصرف کننده احترام گذاشته شود این روش، راهکار مناسبی برای فروش تلفن همراه نیست.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …