صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / اعتراض فعالان صنعت ماینینگ به تعرفه صادارتی برق ماینر‌ها
اعتراض فعالان صنعت ماینینگ به تعرفه صادارتی برق ماینر‌ها

ماینرها آماده مهاجرت از ایران به کشورهای همسایه هستند

اعتراض فعالان صنعت ماینینگ به تعرفه صادارتی برق ماینر‌ها

کسب و کار نیوز- رئیس هیات مدیره انجمن بلاکچین با اشاره به مصوبه اخیر دولت در مورد فعالیت ماینرها در ایران اظهار کرد: بعد از این مصوبه طبق آخرین اخباری که به دست ما رسیده، ماینرها، کوله‌های خود را بسته‌اند و آماده سفر به کشورهای همسایه هستند.

به گزارش کسب و کار نیوز، وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر ماینر‌های ما در حال خروج از کشور هستند و بیشتر به کشور‌هایی نظیر گرجستان، قزاقستان، ارمنستان و روسیه مهاجرت می‌کنند چرا که نرخ برق ارائه شده در این منطقه رقم مناسبی است، علاوه بر آن این کشور‌ها آب و هوای خنکی داشته که مناسب فعالیت صنعت ماینینگ رمزارز است.

سپهر محمدی در مورد در نظر گرفتن تعرفه صادراتی از سوی هیات دولت برای ماینینگ‌ها گفت: باید تعرفه قابل دفاعی در نظر می‌گرفتند که بخش خصوصی بتواند در این شرایط زنده بماند. متاسفانه در مصوبه اخیر هیات دولت از انجمن مشورتی خواسته نشد و به نظر ما این مصوبه می‌تواند مهر پایان بر این فعالیت بخش خصوصی در کشور باشد.

رئیس هیات مدیره انجمن بلاک چین ایران گفت: یا تولید رمزارز را به عنوان صنعت قبول داریم یا نداریم در صورتی که آن را به عنوان صنعت بپذیریم باید تعرفه برق صنعتی را برای آن در نظر بگیریم. در صورتی که مصوبه دولت به منظور تعیین تعرفه برق مورد نیاز ماینر‌ها اصلاح نشود، اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری ابلاغ می‌کنیم.

سپهر محمدی رئیس هیات مدیره انجمن بلاک چین ایران در نشست خبری با اشاره به اینکه صنعت بلاکچین فرصت‌های مناسبی را در اختیار کشور قرار داد تا بتوان از این فرصت کسب سود کند، گفت: مهر ماه سال گذشته وزارت نیرو در پی تعریف تعرفه برای تولید رمز ارز جلساتی را برقرار کرد که نتیجه این جلسات امسال به هیات دولت رفت.

به گفته این مقام مسئول ما در نظر داشتیم تا با راه اندازی و تقویت این صنعت بخشی از نیاز دولت به ارز را در شرایط تحریمی تامین کنیم. این در حالی است که اکنون شرایط کنونی نه به صلاح دولت است و نه بخش خصوصی و به جای اینکه یک بازی برد-برد شکل بگیرد یک بازی باخت-باخت را تجربه می‌کنیم. در حالی که دولت می‌توانست از نظر کارشناسی بخش خصوصی در این زمینه استفاده کند.

محمدی اظهار داشت: در صورتی که این مصوبه اصلاح نشود اعتراض خود را به منظور تعلیق این مصوبه به دیوان عدالت اداری ارائه می‌کنیم. از سوی دیگر باید در نظر داشت ۷۰ تا ۸۰ درصد درآمد حاصل از تولید ارزرمز‌ها مجدد به چرخه تولید آن بازمی گردد که به این ترتیب باید گفت: سرمایه‌ای در این راستا از کشور خارج نخواهد شد؛ بنابراین رقم میانگین صادراتی برق برای تعرفه تولید رمزارز‌ها رقمی گنگ و غیرقابل قبول است چرا که کشور‌های اطراف ما هزینه برق را دو سنت محاسبه می‌کنند و حتی در تعرفه واردات نیز یارانه‌ای برای فعالان این حوزه قائل می‌شوند.

محمدی با اعلام اینکه دستگاه‌های ماینینگ رمزارز از تابستان سال جاری خاموش هستند، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از فعالان این صنعت در حال خروج از کشورند و کشور‌هایی نظیر روسیه و قزاقستان را به عنوان مقصد فعالیت خود در نظر گرفتند.

به گفته وی، بلاک چین در ایران آغاز شده و انقلاب به همراه داشته است. بخشی از هزینه‌های هنگفت این صنعت را صرف خریداری دستگاه‌هایی می‌کنیم که در بسیاری از مواقع تنها شش ماه عمر مفید دارند.

رئیس هیات مدیره انجمن بلاک چین ایران از رمزارز به عنوان طلای دیجیتال یاد کرد و گفت: یا تولید رمزارز را به عنوان صنعت قبول داریم یا نداریم در صورتی که آن را به عنوان صنعت بپذیریم باید تعرفه برق صنعتی را برای آن در نظر بگیریم.

محمدی، سهم ایران از کل ماینینگ دنیا را دو درصد دانست و ادامه داد: بیت کویت یازدهمین ارز دنیاست این در حالی است که کل برق مورد نیاز برای ماینینگ برق در ایران بین ۵۰۰ تا هزار مگاوات است که این رقم تنها نیم درصد کل کشور (کمتر از مازاد مصرف و اتلاف برق) است. با توجه به اینکه هر واحد خانگی می‌تواند تا ۳۰۰ مگاوات مصرف برق داشته باشد در صورتی که شرایط مساعدی برای فعالیت در این حوزه ایجاد نشود می‌توانیم شاهد ماینر‌های خانگی باشیم.

وی اظهار داشت: دولت در این صنعت هیچ حمایت ویژه‌ای نداشته است در حالی که هر ۱۲۰۰ دستگاه با برق مصرفی دو مگاوات ۳۲ نفر اشتغالزایی دارند. سال گذشته ۳.۲ دهم میلیارد دلار سهم ایران برای خرید بیت کوین بود که به منزله خروج ارز از کشور است.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن بلاک چین ایران کل هزینه‌های صنعت ماینینگ در روسیه که شامل هزینه برق، نگهداری و … می‌شود ۳.۴ سنت است که رقم بسیار جذابی برای حضور سرمایه گذاران این صنعت به شمار می‌رود.

وی در پایان تصریح کرد: خواهان شرایط خاصی نیستیم بلکه معتقدیم باید برای صنعت ماینینگ تعرفه صنعتی وضع شود و می‌تواند یک تعرفه برق رقابتی باشد. نمی‌خواهیم فرار مالیاتی داشته باشیم و خواهان واردات قانونی دستگاه‌های خود هستیم. کل هزینه‌های این در حالی است که هر کجا دولت ورود کرده است زمینه‌های فساد ایجاد شده است.

ماینرها کوله‌های خود را بسته‌اند

محمدی با اشاره به مصوبه هیات دولت در مورد فعالیت ماینرها در ایران گفت: طبق آخرین اخباری که به دست ما رسیده است، ماینرها بعد از این مصوبه کوله‌های خود را بسته‌اند و آماده سفر به کشورهای همجوار مانند قزاقستان، گرجستان و … شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه روش اتخاذ شده از سوی هیات دولت نه به صلاح دولت است و نه به صلاح بخش خصوصی عنوان کرد: یک بازی باخت- باخت آغاز شده در حالی که می‌توانست برد- برد باشد. امیدواریم هیات دولت در این زمینه تجدیدنظر کرده و از نظرات کارشناسی بخش خصوصی استفاده کند.

آمادگی انجمن بلاکچین برای شکایت به دیوان عدالت

رئیس هیات مدیره انجمن بلاکچین در ادامه با تاکید بر اینکه انجمن به تعرفه‌ها اعتراض دارد، گفت: مصوبه هیات دولت مشکلات عدیده حقوقی دارد و ما حق خودمان می‌دانیم که به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده و تقاضای تعلیق این مصوبه را داشته باشیم.

نظر بخش خصوصی در مورد تعرفه برق ماینرها

محمدی در ادامه در مورد نظر بخش خصوصی در مورد تعرفه برق ماینرها توضیح داد: درخواست ما این است که تعرفه برق رقابتی شود و اگر ماینینگ به عنوان یک صنعت شناخته شده، تعرفه صنعتی برای آن در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: ما بنا نداریم رفتار غیرقانونی انجام دهیم. نه می‌خواهیم فرار مالیاتی کنیم و نه به دنبال برق مجانی هستیم. اگر تعرفه رقابتی باشد، خریدار و فروشنده در بورس انرژی قیمت را تعیین می‌کنند.

مصوبه دولت بر خلاف منویات رهبر است

در ادامه مراسم شرفی – رئیس کارگروه ماینینگ – با بیان اینکه در مصوبه هیات دولت از بخش خصوصی نظرخواهی نشده است، گفت: تنها نقطه مثبت این مصوبه به رسمیت شناخته شدن صنعت ماینینگ است و نکات دیگر مصوبه بسیار پرابهام و منفی به نظر می‌رسد.

بررسی وضعیت فعالیت ماینرها در سایر کشورها

در ادامه علوی – عضو کارگروه ماینینگ ایران و انجمن بلاکچین – در مورد مزایای استخراج بیتکوین در کشور گفت: برقی که در کشور برای استخراج بیتکوین مصرف می‌شود، وارد چرخه اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به تصمیم هیات دولت مبنی بر در نظر گرفتن نرخ صادراتی برق برای استخراج بیت‌کوین گفت: در حالی که در ایران از نرخ متوسط صادراتی حرف زده می‌شود، روسیه و قزاقستان با دو سنت به فعالین این حوزه برق می‌دهند و حتی از ماینرها مالیات نمی‌گیرند.

علوی ادامه داد: بعد از مصوبه هیات دولت بسیاری از ماینرها ناامید شده‌اند و در حال مهاجرت از ایران هستند.

چرا نرخ صادراتی برق برای یک ایرانی در نظر گرفته می‌شود؟

در ادامه این مراسم عاشوری – رئیس کارگروه رمزارز سازمان نظام صنفی یارانه‌ای کشور – با بیان اینکه عده‌ای در انقلاب رمزارزها سنگ‌اندازی می‌کنند، گفت: برای ماینرها متوسط نرخ برق صادراتی در نظر گرفته شده در حالی که ما ایرانی هستیم و این صنعت هم یک صنعت داخلی است. به صنعت داخلی ایران نمی‌توان برق صادر کرد.

وی ادامه داد: اگر ماینینگ به عنوان صنعت شناخته شده، باید با آن مثل صنعت رفتار کنند.

در ادامه بیات – عضو انجمن بلاکچین- با بیان اینکه سال گذشته میانگین تعرفه برق صادراتی ۷۴۵ تومان بود، گفت: ۳۱ درصد برق کشور را صنعت مصرف می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.