سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / ورود به فاز نرخ‌گذاری شفاف ارز
ورود به فاز نرخ‌گذاری شفاف ارز

«کسب و کار» بررسی می‌کند

ورود به فاز نرخ‌گذاری شفاف ارز

ورود نرخ دلار به کانال 12 هزار تومان و امیدی که به کاهش این نرخ با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی وجود دارد، بازار ارز را وارد فاز آرامش‌بخشی کرده است که به عقیده کارشناسان از این پس نرخ‌گذاری ارز را به صورت شفاف‌تری رقم خواهد زد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، ورود نرخ دلار به کانال ۱۲ هزار تومان و امیدی که به کاهش این نرخ با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی وجود دارد، بازار ارز را وارد فاز آرامش‌بخشی کرده است که به عقیده کارشناسان از این پس نرخ‌گذاری ارز را به صورت شفاف‌تری رقم خواهد زد.
مراحل اجرایی راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از ابتدای سال از سوی بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته در اواخر خرداد ماه به اتمام می‌رسد و طبق آنچه مقرر شده قرار است نرخ پایه بازار آزاد در یک فاصله زمانی مشخص، از سوی این بازار تعیین شود. اینجا است که اگر بازار به خوبی شکل گرفته و بر اساس سیاست‌های کاملاً اقتصادی و به دور از دخالت‌های غیراقتصادی پیش رود، می‌توان امیدوار بود که بساط تعیین نرخ در بازار ارز ایران از سوی هرات و سلیمانیه، برچیده شود. به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین اثر مثبت این بازار ایجاد توازن بین عرضه و تقاضای ارز است. همچنین ایجاد شفافیت بیشتر در بازار ارزی از جمله مزایای مهم دیگر بازار متشکل ارزی خواهد بود.
بر اساس گزارش‌های موجود؛ مدل کلی بازار به نحوی طراحی شده است که در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسکناس) راه‌اندازی می‌شود و سایر روش‌های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می‌یابد.
این بازار، کارگزار محور بوده و عملیات مدیریت بازار توسط تشکلی خود انتظام انجام شده و بر اساس دستورالعمل‌های مصوب بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد. ضمناً سیستم سفارشات و معاملات(Order Driven) مبتنی بر سفارش خواهد بود. در این میان، بر اساس ارزیابی‌های فنی، سامانه معاملات ICE که یکی از زیرساخت‌های استاندارد در چارچوب‌های معاملاتی است جهت استفاده به عنوان زیر ساخت معاملاتی تعیین گردیده و زیرساخت سخت افزاری نیز انتخاب و نهایی شده است.
وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی
شرط کارایی بازار مشتکل ارزی
اقداماتی از سوی بانک مرکزی برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی شروع شده و بنا به وعده داده شده تا پایان خرداد، نهایی خواهد شد. حسن مهم بازار متشکل ارزی این است که این بازار عملا موجب خواهد شد تا بازاری بین صرافی‌ها شکل گرفته و صرافی‌ها در این بازار با هم دست به فروش زده و نیازها و کسری خود را جبران کنند. همچنین مردم می‌توانند در این بازار خرید کنند. اما مهم‌تر از همه اثر مهمی که راه‌اندازی بازار متشکل ارزی دارد، نرخ‌گذاری شفاف ارز است. با راه‌اندازی این بازار قیمت ارز به صورت شفاف تعیین خواهد شد و همین شفافیت باعث کاهش نرخ ارز و کاهش سودجویی‌ها می‌شود. اما در کنار این از موضوعی که نباید غافل شد، قاچاق در اقتصاد است.
حجم قاچاق در اقتصاد کشور ما بالا است. به عبارتی بازار سایه در کنار بازار متشکل ارزی وجود دارد و همین امر بر قیمت‌گذاری ارزی نقش مهمی دارد. اما واقعیت است این که بازار متشکل ارزی می‌تواند عملا نقش بازار حاشیه‌ای دوبی سلیمانیه را از بین ببرد و قمیت در خود بازار و تهران تعیین شود. هر چقدر بتوانیم نقش بازار سایه و قاچاق را در کشور کم رنگ کنیم، کارایی بازار متشکل ارزی بیشتر خود را نشان خواهد داد.

همچنین مطالعه کنید:

انجام ۲۷ هزار پرواز نوروزی توسط شرکت‌های هوایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.