سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / عربستان در پشت صحنه تحولات سودان قرار دارد/ارتش، مانع قدرت گرفتن جریان اخوان در سودان خواهد شد
عربستان در پشت صحنه تحولات سودان قرار دارد/ارتش، مانع قدرت گرفتن جریان اخوان در سودان خواهد شد

یک کارشناس مسائل آفریقا:

عربستان در پشت صحنه تحولات سودان قرار دارد/ارتش، مانع قدرت گرفتن جریان اخوان در سودان خواهد شد

یک کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تحولات صورت گرفته در سودان اظهار کرد: آنچه که در سودان رخ داده است را می‌توان در راستای یک حرکت دومینویی دانست که از چند سال پیش در شمال آفریقا آغاز شده است .

سودان

احمد بخشی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحولات صورت گرفته در شمال آفریقا طی سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ و ادامه این تحولات طی سال‌های اخیر افزود: مردم در سودان از چند ماه پیش به خیابان‌ها آمدند و خواستار برکناری عمرالبشیر شدند. او نزدیک به ۳۰ سال در این کشور حاکمیت داشت ولی از کارآمدی و کارایی برخوردار نبود و این مطالبه مردم بود که او امور را واگذار کند و تغییراتی در ساختار سیاسی این کشور به وجود آید.

وی با بیان اینکه در پی این اعتراضات عمر البشیر از قدرت برکنار شد و این یک گام مثبتی برای مردم سودان بود و آن‌ها متوجه شدند که با پافشاری بر روی خواسته‌شان توانسته‌اند به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنند، ادامه داد: البته در کنار برکناری عمر البشیر از ریاست جمهوری سودان اکنون بحث چگونگی انتقال قدرت در این کشور بسیار مهم است.

بخشی با بیان اینکه در زمان حکومت عمر البشیر او در راستای ایجاد یک فضای باز سیاسی اقدام چندانی انجام نداد و تلاشی برای انتقال قدرت از سوی وی صورت نگرفت، گفت: در این فرایند تنها خود او در انتخابات کاندیدا می‌شد و او نیز انتخاب می‌شد و حکومتش از وجهه مردمی برخوردار نبود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به تحولات رخ داده در سودان این موضوع مطرح است که آنچه که رخ داده است آیا کودتاست یا نه؟، اظهار کرد: قطعاً خواسته مردم سودان این نبوده که دیکتاتوری برود و دیکتاتور دیگری با لباس و شکل دیگری مسئولیت امور را بر عهده بگیرد و حکومت را ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه بعد از برکناری عمر البشیر وزیر دفاع این کشور مسئولیت امور را بر عهده گرفت ولی مردم با این موضوع مخالفت کردند و اکنون آقای عبدالرحمن برهان رئیس شورای دولت انتقالی در این کشور است، گفت: این احتمال وجود دارد که کودتاچیان که در حال حاضر در قالب ارتش مسئولیت را در این کشور به صورت موقت برعهده گرفته‌اند، تلاش وافری کنند که حضورشان در قدرت مستدام باشد. گرچه این موضوع مورد قبول مردم سودان و حتی جامعه بین‌الملل نخواهد بود.

بخشی در ادامه با اعتقاد بر اینکه به نظر می‌رسد در پشت تحولات رخ داده در این کشور آفریقایی، عربستان پشت صحنه بوده است، ادامه داد: بنا به گفته بسیاری از متخصصان آنچه که در سودان رخ داد یک فرایند دموکراتیک نیست و نظامیان به دلیل اینکه در طول حکومت عمر البشیر منافع زیادی کسب کردند در حال حاضر منافع‌شان اقتضا می‌کند که فرایند گذشته البته با شکل دیگری ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند آنچه که در سودان رخ داده با اطلاع عمرالبشیر و توافق با کشورهایی چون عربستان و امارات بوده است درباره قدرت جریان اخوان در این کشور آفریقایی نیز گفت: پیش از این عمرالبشیر گرایش‌هایی را به اخوان داشت ولی به مرور بین او و این جریان فاصله ایجاد شد. در حال حاضر با توجه به گرایش مردم سودان به اسلام شاید یکی از نیروهای آلترناتیو در سودان برای حکومت فعلی اخوان باشد گرچه در این زمینه نمی‌توان به قدرت ارتش توجهی نکرد و به نظر می‌رسد بخشی از آن‌ها در این فرایند تلاش کنند که مانع روی کار آمدن اخوان در این کشور آفریقایی شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.