صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / پورحسین: برای تأثیرگذاری در دنیا باید وارد فضای مجازی جهانی شد
پورحسین: برای تأثیرگذاری در دنیا باید وارد فضای مجازی جهانی شد

پورحسین: برای تأثیرگذاری در دنیا باید وارد فضای مجازی جهانی شد

نماینده مردم پارس‌آباد با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به حضور و نقش جوانان در فضای مجازی با بیان فرصت‌ها و تهدیدهای این فضا گفت: دنیا هم‌اکنون شبیه به دهکده است. بالاخره برای اینکه ما بتوانیم در دنیا تأثیرگذار باشیم باید وارد فضای جهانی شویم.

فضای مجازی

شکور پورحسین، نماینده مردم پارس‌آباد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان مبنی بر ضرورت فعال بودن جوانان علیه دشمنان در فضای مجازی گفت: از زمانی که دولت شکل گرفت در ابتدا ما با دولت‌های ناظم و نگهبان سروکار داشتیم. بعدها سیستم‌های دولت رفاهی شکل گرفت که هدف آن ارائه‌ی خدمات عمومی به شهروندان بود. بعد از این فرآیند دولت قانون‌مدار بر جوامع حاکم شد که این به معنای تبعیت زمامداران از اصل حامیت قانون بود. این سیستم ادامه پیدا کرد و تبدیل به حکمرانی خوب شد.

نماینده مردم پارس‌آباد افزود: امروزه اما ما با دولت داده‌ها یا دولت الکترونیکی مواجه هستیم. این سیر را در حقوق بشر نیز می‌بینیم. نسل اول حقوق بشر حقوق مدنی، نسل دوم حقوق اقتصادی، نسل سوم حقوق جمعی و گروهی و نسل چهارم که امروز است، حقوق ارتباطات و اطلاعات است. اگر دقت کنیم می‌بینیم که هم‌اکنون این ارتباطات و اطلاعات  در فضای مجازی شکل می‌گیرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی زمین بازی تحولات اطلاعات و فضای مجازی دانست و گفت: برای همین است که مقام معظم رهبری چند سال پیش دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی را دادند. حتی مقام معظم رهبری به علت دغدغه‌های فرهنگی که دارند.

پور حسین فضای مجازی را به شمشیر دو لبه تشبیه کرد و گفت: این فضای مجازی برای جامعه‌ی ما آثاری دارد به عبارت دیگر در این زمینه فرصت‌ها و تهدیدهایی وجود دارد. فرصت‌ها در این فضا برای اهداف مهمی است که هم برای خود فرد و هم برای اهداف انقلاب اسلامی به کار می‌آید. مثلا نشر معارف یا مسائل سیاسی و فکری از طریق این فضا به آسانی ممکن است و بر مخاطبان تأثیر فراوان دارد.

وی در مورد تهدیدهای فضای مجازی گفت: باید بگویم که فضای مجازی شبیه یک کاهدان است. آنقدر این فضا مهم است که از طرفی فرصت‌ها و از طرف دیگر تهدیدها را یکجا رقم می‌زند. مقام معظم رهبری در همان جلسه و جلسات سابق به صورت مبسوط به این فرصت‌ها و تهدیدها پرداخته‌اند. اعتقاد من این است که باید یک نظام حقوقی برای فضای مجازی تدوین کنیم تا آسیب‌های آن را کم کنیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی در پاسخ به پرسش که آیا حضور در فضای مجازی داخلی می تواند تاکیدات رهبری را فراهم کند؟ یا باید در فضای مجازی جهانی فعالیت کرد؟ گفت: مطمئنا ما باید وارد فضای مجازی جهانی شویم. بلاخره برای اینکه ما بتوانیم در دنیا تأثیرگذار باشیم باید وارد فضای جهانی شویم. دنیا هم‌اکنون شبیه یک دهکده است. کسی می‌تواند در این دهکده تأثیرگذار باشد که در فضای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد. هم‌اکنون نیاز به گسترش زیرساخت‌ها برای گسترش فضا احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: شهروندان ما از مزایای دولت الکترونیک و فرصت های آموزشی برخوردار هستند. این حق هر شهروند است که از امنیت سایبری، فناوری‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی و حفاظت از حریم شخصی و خصوصی برخوردار باشد. این یک بخش قضیه است و بخش دیگر تاثیرگذاری است که نتیجه‌ی یک برنامه‌ی منسجم همه جانبه است. متولیان هوشمندی را می‌طلبد که هم اکنون با مقام معظم رهبری حشر و نشر دارند.

پورحسین همچنین در پاسخ به این پرسش که  فیلترینگ فضای مجازی چه موانعی در این راه ایجاد می کند؟ اظهار کرد: درست است که در این گفت‌وگو بنده بیان کردم که بدون مستند قانونی حق نداریم فضای مجازی و حق شهروندان در دسترسی به این فضا را محدود کنیم اما اعتقادم این است که موازین اخلاقی، خاستگاه‌های عقیدتی و دینی می‌تواند این حقوق را محدود کند. هر کشوری با توجه به اصول خود محدودیتی را اعمال می‌کند که البته این محدودیت‌های به معنای حدود گذاشتن برای دسترسی آزاد به اطلاعات موثق و حقایق نیست.

نماینده مردم پارس‌آباد در پایان گفت: مبارزه‌ی ما با فضای مجازی مبارزه‌ای است که می‌خواهیم به جامعه‌ای سالم برسیم. وقتی شما قاعده‌ای را تصویب می‌کنید خط قرمزهایی وجود دارد. هر کشوری هم بر اساس فضای عقیدتی و فرهنگی خود خط قرمزهایی دارد که جامعه را از بسیاری از تهدیدها مصون می‌گذارد. البته این بحث‌ها بحث‌های عمیقی است و باید بر سر اینکه حکومت چه میزان و در چه مسائلی حق دارد، گفت‌وگو و اندیشه کرد.

انتهای پیام

خبرنگار: عرفان حاجی پروانه

دبیر: محمد نوراللهی

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.