چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / الزام شرکت ها به خرید محصولات دانش بنیان
الزام شرکت ها به خرید محصولات دانش بنیان

فرآیند تامین مالی دانش بنیان ها تسهیل شود

الزام شرکت ها به خرید محصولات دانش بنیان

براساس افق برنامه ۲۰ ساله کشور؛ یعنی تا پایان سال ۱۴۰۴، مقرر شده است بیش از ۵۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال شوند؛ با این حال آمار موجود شرکت‌های دانش‌بنیان، ۳۱۴۲ واحد است که نشان‌ از فاصله زیاد تا ۵۰ هزار شرکت موجود در برنامه دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، عوامل بسیاری در عدم تحقق این هدف تا به امروز دخیل بوده اند که بروکراسی تامین مالی و بازار فروش از آن دسته اند. در همین رابطه رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، یکی از سیاست‌های جدید صندوق را کاهش فرآیند اعطای تسهیلات و خدمات مستقیم به شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و بر ضرورت حمایت از محصولات شرکت‌های دانش بنیان که توانایی رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی دارند، تاکید کرد. دکتر علی وحدت اظهارداشت: یکی از سیاست‌های جدید صندوق، کاهش فرآیند اعطای تسهیلات و خدمات مستقیم به شرکت‌های دانش بنیان است در همین ارتباط باید با توجه به شرایط شرکت دانش‌بنیان و فضای حاکم بر اکوسیستم، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی تغییر کند تا متناسب با نیاز شرکت باشد. وی افزود: بسیاری از ابزارهای بهره‌مندی از تامین مالی آسان است اما با مقررات اضافی آن را پیچیده کرده‌ایم که درصددیم با اصلاح قوانین و مقررات این مسیر را هموار کنیم.

وی به سیاست جدید راه اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر اشاره کرد و گفت: با تاسیس این صندوق‌ که ماهیت خصوصی و تخصصی دارند به راحتی می توان شرکت‌ها را جذب کرده تا برای پروژه های مساله محور همکاری و سرمایه ‌گذاری صورت گیرد. وی تصریح کرد: هم اکنون تولیدات شرکت‌های دانش بنیان توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی دارند. باید نهادهایی مانند هیات امنای ارزی را متقاعد به خرید از تولیدات شرکت‌های دانش بنیان داخلی کرد و در همین ارتباط صندوق نوآوری و شکوفایی هم آمادگی حمایت از شرکت‌ها و ارایه تضامین لازم را دارد.  وحدت ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد مالی است. تفاوت این صندوق با بانک فهم در تکنولوژی است. صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از شرکت های دانش بنیان با محدودیتی در منابع مالی مواجه نیست و در عین حال می تواند از ظرفیت اهرم کردن این منابع جهت استفاده از منابع بانکی نیز بهره ببرد.

با این قوانین دست و پاگیر نمی توان اقتصاد نوآور داشت

کوروش ابراهیمی

کارشناس استارت آپ

بروکراسی ای که برای اعطای تسهیلات به استارت آپ ها و شرکت های دنش بنیان وجود دارد به دلیل عدم اطمینانی است که به بازدهی و سودآوری آنها وجود دارد. این در حالی است که در هیچ کجای دنیا اینقدر یک ایده را دور خودش نمی چرخانند تا از ادامه کار منصرف شود بلکه با حمایت ها از همان ابتدای راه آغاز می شود و تا انتهای راه هم ادامه دارد. در ایران تا موضوع حمایت از ایده مطرح می شود تمام سازمان ها می خواهند سهم خودشان را از آن برداشت کنند. یعنی هنوز محصول و خدمتی در کار نیست قراردادهای آینده برای برداشت از سود بسته می شود. بنابراین باید با توجه به اینکه تمرکز امروز اقتصاد بر روی اقتصاد نوآور است از این شرکت ها همانند کشورهای توسعه یافته از همان ابتدای راه حمایت شود و قوانین سفت و سخت اعطای تسهیلات اصلاح شده و حمایت ها در مسیر بهتری شکل بگیرد.

از طرفی دیگر باید بازار داخلی برای استفاده از خدمات و محصولات شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها آماده باشد. در گام اول باید از شرکت ها و سازمان های دولتی خواست تا این خدمات را استفاده کنند. سپس شرکت های خصوصی و دیگر مراکز هم باید الزام استفاده از خدمات و محصولات شرکت های دانش بنیان را دریافت کنند. با این کار نه تنها کمک به ان شرکت ها برای کسب سهم از بازار داخلی خواهد شد بلکه می توان با استفاده از توان شرکت های بزرگ و در تعامل با بازارهای بین المللی این خدمات را به کشورهای دیگر صادر کرد. اقتصاد دانش‌بنیان و استارت‌آپی تاثیر بسزایی در افزایش تولید سرانه، کاهش نابرابری در توزیع درآمد، افزایش فرصت‌های شغلی و اصلاح کیفیت محیط‌زیست و ارتقای کیفیت تولیدات به عنوان شاخصه‌های اصلی توسعه پایدار دارد بنابراین باید در مرکز توجه و حمایت قرار داشته باشد. با ادامه روند سهم خواهی و با این قوانین دست و پاگیر نمی توان اقتصاد نوآور داشت.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …