صفحه اصلی / اصناف / ساخت ایران / افزایش ۱۰ میلیونی قیمت خودرو داخلی
افزایش ۱۰ میلیونی قیمت خودرو  داخلی

افزایش ۱۰ میلیونی قیمت خودرو داخلی

اگرچه ستاد تنظیم بازار هنوز به صورت رسمی، گزارشی از تصمیم خود برای افزایش قیمت انواع خودروهای پرتیراژ را اعلام نکرده است، خودروسازان خود پیش‌قدم شده و قیمت‌های جدید را اعلام کرده‌اند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز این افزایش البته از نظر برخی از کارشناسان بازار خودرو چندان به چشم نمی آید و از تعدیل تورم صنعت خودرو عاجز است. مدت ها است که خودروسازان از افزایش قیمت خودرو حرف می زنند و خواسته مهم آنها واقعی سازی قیمت ها است اما از آنجایی که خودرو بیش از هر کالای دیگری متحمل افزایش قیمت بوده است و از طرفی کالایی پرمتقاضی به شمار می آید، این افزایش فشار مالی زیادی به مردم وارد می کند و حتی برخی از کارشناسان به حذف برخی از متقاضیان با افزایش قیمت ها از بازار خودرو، اذعان دارند. اما خودروسازان چاره کمک به بحران تولید خودرو را چیزی جز افزایش قمیت خودرو نمی دانند و از دولت توقع رفع مشکلات حاصل از گرانی خودرو را دارند. کارشناسان بازار خودرو معتقدند قیمت خودرو حداقل باید ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند تا جوابگوی بحران قطعه سازی و هزینه های بالای تامین قطعه باشد.
بر اساس گزارش قرار بر این بود که ستاد تنظیم بازار، سه‌شنبه ۱۸ دی ماه، موضوع بررسی قیمت‌های خودرو را در دستور کار قرار داده و برای آن تصمیم‌گیری کند، اگرچه رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم هفته گذشته وعده داده بود که تا پایان هفته قبل، نرخ‌ها را اعلام نمایند. اما اگرچه ستاد تنظیم بازار هنوز به صورت رسمی، گزارشی از تصمیم خود برای افزایش قیمت انواع خودروهای پرتیراژ را اعلام نکرده است، خودروسازان خود پیش‌قدم شده و قیمت‌های جدید را اعلام کرده‌اند.
بر اساس برخی گزارش ها اما ایران خودرو مجوز افزایش قیمت انواع خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومانی خود را از دولت دریافت کرده و تغییرات قیمتی خودروهای پژو ۲۰۶، خانواده سمند، پژو۴۰۵ ، رانا و پژو پارس سال را در لیست دی ماه خود منتشر نموده است. براین اساس تغییرات قیمتی در محصولات ایران خودرو بیش از ۱۰ میلیون تومان در انواع محصولات بوده است.

قیمت خودرو حداقل باید ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند
محمد رضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی تهران
افزایش ۱۰ میلیونی قیمت خودرو به نظر می آید نمی تواند پاسخگوی خواسته قطعه سازان باشد. با توجه به پیش بینی رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت خودرو، خودروسازان حداقل باید ۲۰ میلیون تومان قیمت ها را بالا ببرند، تا جوابگوی قطعه سازان و بدهی های خود به آنها باشند. در حالی که افزایش ۱۰ میلیون تومانی کمک کننده نیست. این البته اولین بار نیست که خودروسازان ناگزیر از افزایش قیمت خودرو می شوند. از گذشته تا به حال به دلیل نوساناتی که دلار تجربه کرده، افزایش قیمت خودرو هم امری اجتناب ناپذیر بوده است. پس بازار و حتی مردم راهی جز تنظیم شرایط خود با قیمت های فعلی ندارند. در حال حاضر شرایط خودروسازان تا اندازه ای وخیم است که حتی افزایش ۲۰ میلیون تومانی هم نمی تواند تولید آنها را تضمین کند. پس افزایش قیمت خودرو موضوعی بدیهی است و حتی شاید بهتر
بود دولت پیش از این به خودروسازان مجوز چنین کاری را می داد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …