چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم دی‌ماه ۱۳۹۷
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم دی‌ماه ۱۳۹۷

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم دی‌ماه ۱۳۹۷

آمار اشتغال آمریکا در ماه پایانی سال 2018، تغییر نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها در چین و نرخ تورم مصرف‌کننده و تولیدکننده در منطقه یورو طی ماههای نوامبر و دسامبر جزو مهم‌ترین اعداد و ارقام منتشر شده در رسانه‌های جهان طی این هفته بوده‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

۴ میلیارد نفر

بانک جهانی: حدود ۴ میلیارد نفر از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که از لحاظ منابع آب شرایط ناپایداری دارند و در برخی ماههای سال دچار کمبود آب می‌شوند.

۲ تریلیون دلار

بانک جهانی: مشکلات ناشی از چاقی و اضافه‌وزن افراد سالانه ۲ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی هزینه تحمیل می‌کند.

۲۳ میلیون نفر

بانک جهانی: در ۱۰ سال اخیر ۲۳ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر بلایای طبیعی بی‌خانمان شده‌اند که اغلب این افراد ساکن کشورهای کم‌درآمد و آسیب‌پذیر بوده‌اند؛ کشورهایی که ضرورت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را جدی نمی‌گیرند.

۲٫۱ درصد تا ۲۴ درصد

سازمان ملل متحد: در سال ۲۰۰۵ تنها ۲٫۱ درصد از جمعیت قاره آفریقا به اینترنت دسترسی داشتند اما در پایان سال ۲۰۱۸ این نسبت به بیش از ۲۴ درصد رسیده است.

۲ تا ۵ هزار لیتر

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو): برای تولید غذای هر فرد روزانه بین ۲ تا ۵ هزار لیتر آب (بسته به رژیم غذایی افراد) مصرف می‌شود.

۳۱۲ هزار شغل و ۳٫۹ درصد

سی‌ان‌ان: در ماه دسامبر ۳۱۲ هزار شغل جدید در آمریکا ایجاد شده است اما به علت افزایش تعداد متقاضیان کار در این کشور طی ماه مذکور، نرخ بیکاری از ۳٫۷ درصد به ۳٫۹ درصد افزایش یافته است.

۲۱٫۹۷ تریلیون دلار

سی‌ان‌ان: در پایان سال ۲۰۱۸ رقم بدهی دولت آمریکا به ۲۱٫۹۷ تریلیون دلار رسید که حدود ۲ تریلیون دلار نسبت به ابتدای سال ۲۰۱۶ (آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ) افزایش نشان می‌دهد.

۳۸ درصد

سی‌ان‌ان: ارزش بازار شرکت اپل طی سه ماه اخیر حدود ۳۸ درصد سقوط کرده است تا این شرکت که در اواسط سال ۲۰۱۸ توانست به اولین شرکت ۱ تریلیون دلاری تاریخ آمریکا بدل شود، اکنون از لحاظ ارزش بازار پایین‌تر از مایکروسافت، آمازون و گوگل قرار گیرد.

۹۱ هزار دستگاه خودرو

وال‌استریت ژورنال: شرکت خودروسازی تسلا موتورز در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ تقریباً ۹۱ هزار دستگاه خودروی برقی جدید به فروش رسانده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از ۳ برابر افزایش نشان می‌دهد.

۱ درصد و ۸۰۰ میلیارد یوان

رویترز: بانک مرکزی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در ماه جاری میلادی طی دو مرحله نرخ ذخیره قانونی بانک‌های این کشور را به میزان ۱ درصد کاهش خواهد داد. این تصمیم به معنی آزاد شدن ۸۰۰ میلیارد یوان (۱۱۷ میلیارد دلار) نقدینگی در چین خواهد بود.

۱۲۹۰ دلار

رویترز: قیمت هر اونس طلا در معاملات نقدی روز پنج‌شنبه بازار لندن برای اولین بار در بیش از ۶ ماه اخیر از مرز ۱۲۹۰ دلار گذشت.

۱۷٫۳ میلیون دستگاه خودرو

بلومبرگ: آمارهای اولیه شرکت‌های خودروسازی فعال در بازار آمریکا حاکی از این است که آنها در سال ۲۰۱۸ مجموعاً ۱۷٫۳ میلیون دستگاه خودرو در آمریکا به فروش رسانده‌اند که نسبت به میزان فروش آنها در سال ۲۰۱۷ تغییر محسوسی نشان نمی‌دهد. شرکت‌های خودروسازی جنرال موتورز، فورد و تویوتا بیشترین سهم را از بازار خودرو آمریکا در سال گذشته داشته‌اند.

۲ تریلیون دلار

گلدمن ساکس: انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ ارزش معاملات خرده‌فروشی آنلاین در چین از مرز ۲ تریلیون دلار عبور کند.

۱٫۶ درصد

یورو استات: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در منطقه یورو طی ماه دسامبر ۱٫۶ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.

۴ درصد

یورو استات: شاخص قیمت تولیدکننده در منطقه یورو طی ماه نوامبر ۴٫۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …