صفحه اصلی / اقتصادی / بانک / فرصت بازار سرمایه با حذف سود روز شمار
فرصت  بازار سرمایه  با  حذف  سود  روز شمار

«کسب و کار» تاثیر تغییرات سود بانکی بر بورس را بررسی می کند

فرصت بازار سرمایه با حذف سود روز شمار

بخشنامه های بانک مرکزی برای اصلاح روش های پرداخت سود، امید تازه ای را در بازار سرمایه و فعالان آن ایجاد کرده که به اعتقاد آنها جریان نقدینگی به سمت بازار بورس را تسهیل می کند. از جمله این اصلاحات حذف سود روز شمار از نظام بانکی است که به گفته فعالان بازار سرمایه، جذابیت بورس برای ورود سپرده های بانکی را زیاد خواهد کرد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، وضعیت ناسالم شبکه بانکی در کشور طی سال های گذشته اثر مخربی بر بازار سرمایه گذاشته است به طوری که عمده مسئولیت تامین مالی را بانک ها انجام می دهند در حالی که در انجام این وظیفه مهم آنطور که باید موفق نبوده اند. کارشناسان اظهار می کنند که بازار سرمایه می تواند این مسئولیت مهم را به سرانجام برساند به شرطی که شرایط مناسبی در اقتصاد کشور فراهم شود. از جمله پیشنهادات کارشناسان اصلاح نرخ سود است که می تواند بخش زیادی از سپرده ها را به بازار سرمایه و سرمایه گذاری در این بازار سوق دهد. اولتیماتوم بانک مرکزی به بانک ها برای کاهش نرخ سود و همچنین حذف سود روز شمار از جمله اقداماتی است که به طور غیرمستقیم اثرات مثبتی بر بازار سرمایه به جای می گذارد. اما اینکه این اثرات چگونه است و نقدینگی چگونه از سمت بانک ها به بورس می آید، سوال است؟
به گفته کارشناسان از آنجایی که بازار ارز توسط بانک مرکزی رصد شده و کنترل می شود، احتمال ورود نقدینگی به این بازار منتفی است. بازار سکه و طلا در پی این تصمیم بانک مرکزی و اصلاح نرخ سود، تحت تاثیر قرار می گیرد که آن نیز به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر در این مدت دیده نشده است. بررسی ها نیز حاکی از واکنش خنثای بخش مسکن از اصلاحات نرخ سود است. بنابراین تنها گزینه ای که باقی می ماند، بازار سرمایه است.

علیرضا باغانی کارشناس بازار سرمایه
نیاز بازار سرمایه به اعتماد سازی
پرداخت سود سپرده ها که به صورت ماه شمار از بهمن ماه انجام می شود به کاهش سیالیت سپرده ها، برنامه ریزی بهتر بانک ها با اتکاء بر سپرده های پایدار تر وکاهش هزینه های عملیاتی که به ارتقاء عملکرد و صورت های مالی و بهبود قیمت سهام بانک ها می انجامد، منجر می شود. بانک ها تقریبا سهم ده درصدی در ارزش بازار سرمایه دارند و این شرایط می تواند باعث شود تا بانک ها به عنوان پیشران بازار پول کشور که وضعیت بازار پول کشور را به نمایش می گذارد، بخش قابل اعتنایی بازار سرمایه را به خود اختصاص دهند. این بهبود وضعیت بانک ها باعث می شود بانک ها از این پس به عنوان لیدر بازار سرمایه ایفای نقش کنند. به طور کلی حذف سود روزشمار تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدتی به جای می گذارد و ریسک بانک ها را کاهش داده و به بهبود وضعیت بانک ها منجر می شود. اما به نظر نمی رسد، با فرض خروج سپرده ها از بانک ها، بازار سرمایه این نقدینگی را پذیرا باشد. ریسک های بازار سرمایه و ترسی که از فروش حقوقی ها ایجاد شده، کماکان مانع از ورود نقدینگی به بورس است. بازار سرمایه به زیرساخت سازی و اعتماد سازی نیاز دارد. از سویی عطش بازار ارز به طور کامل ننشسته و همچنان تقاضای دلار با کوچکترین اظهار نظر افزایش پیدا می کند. بورس تافته جدا بافته ای از اقتصاد کشور نیست. نماینده ۴۰ صنعت در بورس سهامشان ارائه می کنند که اکثر آنها وارد فاز رکودی شده اند. فروش شرکت ها کاهش پیدا کرده است و هنوز مسئله مهم این است که آیا آنها می توانند طی مدت آینده سود خود را پوشش دهند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …