صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / رشد ۴۵ برابری فروش محصولات دانش‌بنیان ایرانی
رشد ۴۵ برابری فروش محصولات دانش‌بنیان ایرانی

رشد ۴۵ برابری فروش محصولات دانش‌بنیان ایرانی

مديركل فناور مديركل فناوري وزارت علوم از رشد میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان از ۱۷۱ میلیارد تومان به حدود ۸ هزار میلیارد تومان از سال ۹۱ تا ۹۶ خبر داد.

 علم و فناوری به عنوان ستون اصلی اقتدار هر کشور از سوی مسؤولان بالادستی کشور ما نیز همواره مورد توجه بوده است.
بخصوص مقام معظم رهبری بر پیشرفت علم و فناوری توجه ویژه‌ای دارند و همیشه نسبت به این موضوع به مسؤولان تأکید و توصیه فرموده‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، وزارت علوم نیز به عنوان متولی اصلی پژوهش کشور برنامه‌هایی را برای پیشرفت علم و فناوری مدنظر داشته که این برنامه‌ها در حال اجراست.

در رابطه با چگونگی پیشبرد این برنامه‌ها با مهدی کشمیری مدیرکل فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به گفت‌وگو نشستیم.

* ورود نظام‌مند دانشگاه‌ها به بحث تکمیل چرخه علم تا ثروت

با وجود اینکه وزارت علوم مسؤول اصلی فراهم آوردن اشتغال جوانان نیست و این وظیفه برعهده نهادهای دیگر است، اما گویا فعالیت‌هایی در این وزارتخانه نیز برای فراهم شدن شرایط اشتغال فارغ‌التحصیلان فراهم شده است.

کشمیری: در ارتباط با عملکرد حوزه فناوری وزارت علوم و فراهم شدن شرایط برای اشتغال فارغ‌التحصیلان باید بگویم، ورود نظام‌مند دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش و فناوری کشور به بحث فناوری و برنامه‌ ریزی برای کامل کردن چرخه علم تا محصول و ثروت از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم در این دوره است.

توسعه این بستر مهم، اقتصاد دانش بنیان، اشتغال دانش آموختگان و چرخه مالی فعالیت‌های علمی و فنی را به دنبال داشته است.

* رشد میزان فروش شرکت‌های دانش‌بنیان

در این زمینه مشخصا چه اقداماتی در حوزه اجرا داشته‌اید؟

کشمیری: در این راستا تعداد پارک‌های علم و فناوری از ۳۳ پارک در سال ۱۳۹۱ به ۴۳ پارک در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

به طوری که علاوه بر افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌ها از صفر در سال ۱۳۹۱ به یک هزار و ۲۹۷ شرکت تا پایان سال ۱۳۹۶، شاخص‌های فروش و اشتغال ایجاد شده به خصوص برای فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها نیز ارتقای قابل توجهی داشته است.

آماری از شاخص‌های فروش هم دارید؟

کشمیری: بر این اساس در مدت مشابه میزان فروش شرکت‌ها از ۱۷۱ میلیارد تومان به ۷ هزار و ۷۸۳ میلیارد تومان و میزان صادرات آنان نیز از ۴۲٫۲ به ۶۲۵٫۲۶۲ میلیون دلار رسیده است.

علاوه بر این در این مدت تعداد شاغلان در واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک های علم وفناوری از ۱۹ هزار نفر به ۴۲ هزار و ۱۰۰ نفر افزایش داشته است.

همچنین تعداد ایده‌های تبدیل شده به محصول تجاری از ۵۸۷ به ۲ هزار و ۸۸۸ ایده و تعداد فناوری و محصولات صادر شده از ۳۶ به ۳۷۵ رشد داشته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …