صفحه اصلی / سرخط خبرها / پیکر باستان شناس پیشکسوت تشییع شد
پیکر باستان شناس پیشکسوت تشییع شد

پیکر باستان شناس پیشکسوت تشییع شد

پیکر محمدیوسف کیانی باستان شناس پیشکسوت و استاد تاریخ هنر اسلامی با حضور اهالی فرهنگ و پیشکسوتان این حوزه و موزه داران از مقابل موزه ایران باستان تشییع شد.

​به گزارش کسب و کار نیوز از موزه ملی ایران، مراسم وداع با دکتر کیانی استاد باستان شناسی و تاریخ هنر و مدیر اسبق موزه ایران باستان پیش از ظهر امروز با حضور مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اساتید و پیشکسوتان حوزه های میراث فرهنگی، باستان شناسان، موزه داران و شاگردان دکتر کیانی در موزه ایران باستان برگزار شد.
در این مراسم جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران ضمن تسلیت به حاضران ضمن ایراد سخنانی درباره ویژگی های علمی و اخلاقی مرحوم کیانی مطالبی را بیان کرد و روح الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان شناسی، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران، محمد ابراهیم زارعی استاد دانشگاه بوعلی همدان، و محمد رحیم صراف استاد دانشگاه و پیشکسوت باستان شناسی به بیان خدمات این چهره ماندگار فرهنگی کشورمان پرداختند.
ناصر نوروززاده چگینی استاد دانشگاه و عضو سابق هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شیوا عمرانی عروس مرحوم کیانی و از شاگردان این پیشکسوت باستان شناسی درباره خدمات آن مرحوم در عرصه باستان شناسی، تاریخ، مدیریت موزه داری، تاریخ هنر و عکاسی حرفه ای سخن گفتند.
در مراسم وداع با استاد کیانی شخصیت هایی همچون مهدی حجت رئیس ایکوموس ایران، اساتید دانشگاه های سراسر کشور، اعضاء هیئت علمی و پیشکسوتان و همکاران پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مدیران کل معاونت میراث فرهنگی و کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین کارشناسان و کارکنان موزه ملی ایران حضور داشتند.
پیکر کیانی برای خاکسپاری به شهرستان شهمیرزاد استان سمنان بدرقه شد و قرار است امروز در گلزار شهدای شهمیرزاد به خاک سپرده شود.
مراسم گرامی داشت سومین روز درگذشت این باستان‌شناس فردا چهارشنبه از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۹ در مسجد اعظم دروازه شهمیرزاد برگزار می شود و مراسم یادبودی یز دوشنبه هفته آینده ۲۱ خرداد ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۷ و ۳۰ دقیقه در مسجد نور واقع در میدان فاطمی تهران برگزار خواهد شد.
کیانی متولد سال ١٣١٧ در شهر بابل بود که سال ۴٢ در مقطع کارشناسی باستان‌شناسی و تاریخ هنر از دانشگاه تهران و سال ۴٣ نیز در رشته تاریخ دانش آموخته شد و مقطع کارشناسی ارشد باستان‌شناسی را سال ۴۴ به پایان رساند.
او برای ادامه تحصیل به لندن رفت و سال ۴٩ با مدرک دکترای باستان‌شناسی و تاریخ هنر اسلامی از دانشگاه لندن دانش آموخته شد.
کارشناسی امور باستان‌شناسی، ریاست موزه هنرهای ایران، ریاست موزه ملی ایران، مدیریت هیات بررسی و تحقیقات باستان‌شناسی دشت گرگان و عضویت در هیات علمی گروه باستان‌شناسی و تاریخ هنر دانشگاه تهران در کارنامه فعالیتهای اجرایی کیانی به چشم می خورد.
کیانی بیش از ۴٠ سال فعالیت حرفه ای در عرصه‌های باستان‌شناسی و تاریخ هنر داشت که از جمله ثمرات آن می توان به انتشار کتاب‌های متعددی از جمله پایتخت‌های ایران، تاریخ هنر معماری در دوره اسلامی، تزئینات وابسته به معماری ایران، شهرهای ایران، کاروانسراهای ایران، مقدمه‌ای بر هنر کاشیکاری ایران و همچنین نظر اجمالی بر شهرنشینی و شهرسازی در ایران اشاره کرد.
محمدیوسف کیانی، یک‌شنبه، ۱۳ خرداد در سن هشتاد سالگی درگذشت.
فراهنگ**۱۰۰۳**۱۵۸۴

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …