صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / خلق ارزش‌افزوده با توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر مزیت‌های بومی ممکن می‌شود
خلق ارزش‌افزوده با توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر مزیت‌های بومی ممکن می‌شود

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور:

خلق ارزش‌افزوده با توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر مزیت‌های بومی ممکن می‌شود

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در جمع در جمع روسای شرکتهای دانش‌بنیان واستارتاپ‌های شهرستان تربیت حیدریه گفت: ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری سازگار با مزیت‌های بومی شهرستان می‌تواند با تکیه به نیروی انسانی خلاق و تحصیل‌کرده زمینه شکوفایی اقتصادی را فراهم آورد.

سورنا ستاری امروز در جمع دانشگاهیان، فعالان فناور و مسئولان اجرایی شهرستان تربیت حیدریه اظهار کرد: تلاش‌های فعالان فناوری و اجرایی شهرستان تربیت حیدریه فراتر از تصور من بوده و رشد فناوری در این شهرستان با سرعت و شتاب قابل‌توجهی در حال حرکت است.

به گزارش کسب و کار نیوز، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، افزود: راهکارهای پیشین توسعه مانند شکل دادن صنایع مخرب و ایجاد کارخانه‌های آلاینده محیط اکنون روش کارآمدی برای توسعه اقتصادی نیست و روش‌هایی که به مزیت‌های ذاتی توجه نکردند، ضمن اضافه کردن آلاینده‌ها و مصرف منابع زیست‌محیطی، حاصل قابل‌اعتنایی در زمینه اشتغال و ایجاد ارزش‌افزوده نداشته‌اند.

ستاری، عدم توجه به مزیت‌های بومی مناطق را مهم‌ترین مشکل در توسعه صنعتی کارآمد دانست و افزود: استانی مانند اصفهان و یا موارد مشابه که می‌توانست قطب گردشگری، فرهنگ و هنر باشد، صنایعی را تحمل کرده است که اگرچه با نیات خیر، اما در مسیری اشتباه و به دور از مزیت‌های بومی استان توسعه یافته‌اند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، ارزشمندترین سرمایه کشور را نیروی انسانی خلاق و تحصیل‌کرده عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین سرمایه این شهرستان ۱۱ هزار دانشجو، بیش از ۸ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی و همچنین ۴۰ هزار دانش‌آموز است که باید محیط شهرستان را برای ماندگاری، بروز خلاقیت‌ها و رشد این ظرفیت انسانی و نوآور فراهم کرد.

نماینده هیئت دولت در شهرستان تربت حیدریه با بیان این‌که ظرفیت‌های بومی تربیت حیدریه با توسعه صنایع تبدیلی و پیوند فناوری به این تولیدات شکوفا می‌شود، افزود: در حال حاضر ۹۶ درصد زعفران دنیا توسط ایران تولید می‌شود و گردش مالی ۸ و نیم میلیارد دلاری ماحصل صنعت زعفران دنیا است. این در حالی است که در بهترین حالت، کشور ما ۴۰۰ میلیون دلار از این صنعت را به خود اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: باید تمام تلاش‌ها در این راستا به کار گرفته شود که با توسعه صنایع تبدیلی و ورود دانش و فناوری به این عرصه، سهم بیشتری از گردش مالی محصولات ارزشمندی چون زعفران به کشورمان اختصاص یابد. دانش و فناوری از جمله تولید، فرآوری، بسته‌بندی و برندسازی می‌تواند ارزش‌افزوده حاصل از این تولیدات را به شکل چشم‌گیری افزایش دهد.

ستاری توسعه استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان سازگار با زیست‌بوم استان را راهکار توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد ارزش‌افزوده دانست و افزود: شرکت‌هایی که در حوزه‌های سازگار با ذات و بوم شهرستان فعالیت می‌کنند، می‌توانند در تلفیق با فناوری، اطلاعات و ارتباطات به نوآوری‌هایی دست پیدا کنند که ضمن ایجاد ارزش‌افزوده قابل‌توجه، اشتغال تحصیل‌کردگان و نخبگان بومی استان را فراهم می‌کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این که ساختار دولتی از ساختار دانش‌بنیان و استارتاپی جداست، اعلام کرد: در طول سال‌های اخیر با تلاش برای تفکیک این دو حوزه، ضمن اصلاح فرهنگ کارآفرینی، نسل جدیدی از کارآفرینان جوان و تحصیل‌کرده شکل‌گرفته است که به زودی با استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان خود در جای بزرگ‌ترین شرکت‌ها و کسب‌وکارها حضور پیدا می‌کنند.

وی با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های رشد و توسعه کسب‌وکارهای فناور، افزود: مراکز رشد، شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری نقش مهمی در ایجاد زیرساخت لازم برای توسعه شرکت‌های جوان و خلاق شهرستان ایفا می‌کنند.

ستاری عنوان کرد: شرایط فرهنگی کنونی نسبت به گذشته متحول شده است و برای حمایت از کسب‌وکارهای فناور مهیا است. همچنین با اصلاح نگرش و جهت‌گیری دانشگاه‌ها که به‌تازگی با اصول و قواعد حوزه دانش‌بنیان آشنا شده‌اند، زمینه برای رشد نیروی انسانی کارآفرین موردنیاز استان فراهم شده است.

ستاری تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید نیروی تخصصی خلاق و نوآور موردنیاز برای آینده‌ شهرستان را تربیت کرده و به جامعه تحویل دهند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر عزم جدی مسئولین استانی برای ایجاد زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری، افزود: باید با گزار از روش‌های پیشین مانند ساختار سنتی تولید فرآوری زعفران، این شهرستان به قطب دانش و فناوری تولید، فرآوری و بسته بندی محصول راهبردی زعفران بدل شود. این مهم تنها با جهت‌گیری جدی استان به سوی یک شهر خلاق و فناور ممکن می‌شود.

بازدید از مرکز رشد واحدهای فناور تربیت حیدریه

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی، معاون علمی و فناوری رییس جمهور همچنین با حضور در پژوهشکده زعفران تربیت حیدریه، از واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این مرکز، دیدن کرد. بیش از ۳۳ شرکت فناور در شهرستان تربیت حیدریه در حوزه‌هایی چون تولید، بسته‌بندی، فرآوری و توزیع محصولاتی چون زعفران، ابریشم و تولیدات کشاورزی و دامی فعالیت می‌کنند. همچنین تعدادی از این شرکت‌ها موفق شده‌اند محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه کرده و ضمن ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری، اشتغال جوانان متخصص و بومی شهرستان را فراهم کنند.

همچنین مطالعه کنید:

✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن)

✅گارگاه آموزشی آنلاین ✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن) ✅مدرس: …