صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می دهد

استارت‌آپی برای اندازه‌گیری و حفاظت در برابر اشعه

یک استارت‌آپ برای طی کردن مسیر موفقیت علاوه بر مساله‌محوری و ایده متناسب با نیاز که شاید اصولی‌ترین پارامتر موفقیت یک استارت‌‌آپ باشد نیاز به پارامترهای زیادی مثل تیم خوب، سرمایه، تجربه، منتور، هوشمندی و... دارد تا بتواند آن ایده برحسب نیاز را تجاری سازی کند.
محمد جوادی قاضیانی
به گزارش کسب و کار نیوز، یک استارت‌آپ برای طی کردن مسیر موفقیت علاوه بر مساله‌محوری و ایده متناسب با نیاز که شاید اصولی‌ترین پارامتر موفقیت یک استارت‌‌آپ باشد نیاز به پارامترهای زیادی مثل تیم خوب، سرمایه، تجربه، منتور، هوشمندی و... دارد تا بتواند آن ایده برحسب نیاز را تجاری سازی کند. البته در دنیای کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها کسی قادر به ارائه تجویزهای صددرصدی نیست، اما تأثیر این پارامترها را هم نمی‌توان نادیده گرفت. شرکت‌های بزرگ دنیا دارای بیشتر این پارامترهای موفقیت هستند و شاهد هستیم که بیشتر آنها هم به سمت تأسیس استارت‌آپ‌هایی در راستای کار شرکت هستند، حرکت کرده‌اند و از ظرفیتی که دارند، استفاده می‌کنند. شرکت‌های ایرانی هم چند سالی است که به این کار روی آورده‌اند و در راستای کار شرکت، استارت‌آپ‌هایی را تأسیس و از ظرفیت‌های بالقوه موجود در شرکت خود استفاده می‌کنند. در این مقاله به سراغ یکی از همین شرکت‌ها یعنی شرکت مهندسی تابش‌پرداز پگاه رفته‌ایم و در گفتگو با اسد باباخانی، مدیر عامل این شرکت درباره شرکت تابش‌پرداز پگاه و استارت‌آپ جدید آن و روش‌های بازاریابی و درآمدی آن صحبت کرده‌ایم. لازم به ذکر است که باباخانی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف و دانش‌آموخته مقطع دکترا از دانشکده انستیتو تکنولوژی هاربین در چین است که سابقه طولانی‌مدت کار و خدمت در سازمان انرژی اتمی را داراست و برای استارت‌آپ‌های شرکت نقش یک مدیر و منتور باتجربه را دارد.
کار اصلی تابش‌پرداز پگاه چیست و استارت‌آپ تازه این شرکت چه کاری را انجام می‌دهد؟
شرکت تابش‌پرداز پگاه نزدیک به ۲۰ سال سابقه کار در زمینه NDT (بازرسی و تست‌های غیرمخرب) را دارد. همچنین این شرکت سابقه بسیار زیادی را به لحاظ بازرسی، تولید و اجرا در این زمینه دارد. ما فعالیت‌های عمده‌ای در زمینه بازرگانی داریم و نمایندگی‌های بزرگی از تجهیزات برقی از کشور چین بر عهده این شرکت است که شاید از بزرگ‌ترین فعالیت‌هایی که اخیراً به ثمر نشسته است تأمین سیستم برق‌رسانی خطوط ۷ و ۸ متروی تهران است و بیش از ۱۰۰ کیلومتر از این پروژه عظیم را در بحث‌های فروش، نصب و راه‌اندازی بر عهده داشته‌ایم.علاوه بر این فعالیت‌ها با توجه به اتمسفر استارت‌آپی کشور و نیازی که در حوزه‌ها شناسایی می‌کنیم، استارت‌آپ‌هایی را در حوزه‌های کاری شرکت پیش می‌بریم. در این راستا و در زمینه فعالیت‌های شرکت، استارت‌آپی را در زمینه اندازه‌گیری پرتوها و امواج و مقابله با آنها راه‌اندازی کرده‌ایم. کاری که ما در این زمینه انجام می‌دهیم، بحث حفاظت در برابر اشعه و اندازه‌گیری آن است. ما در معرض پرتوهای مختلفی هستیم که به دو قسمت یونساز و غیریونساز تقسیم می‌شوند. به طور مثال مردم با پرتوهای غیریونسازی که از طریق موبایل، وای‌فای، مایکروفر، لامپ کم‌مصرف و... منتشر می‌شوند تقریباً آشنا هستند و از آنها استفاده می‌کنند، اما در مورد امواج یونساز شاید در زندگی روزمره زیاد با آنها مواجه نشده باشند و می‌توانم به عنوان نمونه به اشعه‌های ایکس حاصل از دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی مثل عکس‌های رادیوگرافی و گازهای رادون موجود در فضاهای سربسته اشاره کنم. در هر صورت کار این استارت‌آپ جدید شرکت ما اندازه‌گیری و حفاظت در برابر اشعه است.
استارت‌آپ‌ها و ایده‌های بزرگ دنیا معمولاً برحسب نیازهایی که وجود دارند، شکل می‌گیرند و یکی از دلایلی هم که یک استارت‌آپ را موفق می‌کند مساله‌محوری و برحسب نیاز بودن ایده آن است. مطمئناً بحث حفاظت در برابر اشعه یکی از نیازهای مردم است. شما چه زمانی و چگونه به این نیاز پی بردید؟
این نیاز را زمانی حس کردیم که در بخش دولتی کار می‌کردیم. ما در آن سازمان با درخواست‌ها و مراجعات مردم به دلیل نگرانی آنها از وجود آنتن‌های BTS اپراتورهای تلفن همراه، رادیولوژی‌ها، دستگاه‌های اشعه ایکس، خطوط برق فشار قوی و... مواجه می‌شدیم و انواع احساس نیاز مردم به اندازه‌گیری از راه‌های مختلف را دریافت می‌کردیم. طبیعی است که توان یک ارگان دولتی برای پاسخگویی به همه این نیازها محدود باشد و شرکت‌های دولتی نمی‌توانند به همه این نیازها پاسخگویی خوبی را داشته باشند. از طرف دیگر هم استفاده از پرتوها روز به روز بیشتر می‌شود و ما هر روزه از تجهیزات بی‌سیم بیشتری استفاده می‌کنیم. وجود آنتن‌های BTS، فرهای مایکروویو و همین‌طور از همه مهم‌تر اینکه ما در معرض رادون و اشعه ایکس هم هستیم. به طور مثال متریال وسایلی که در منازل استفاده می‌کنیم از معادن مختلف جمع‌آوری شده‌اند و اینها همیشه یک مقداری مواد پرتوزا و امکان انتشار گاز رادون را دارند. لازم به ذکر است که گاز رادون بعد از سیگار دومین عامل ایجاد سرطان ریه است. به همین دلیل بسیار مهم است که برای جایی که زمان زیادی از عمر خود را در آن به سر می‌بریم یک اندازه‌گیری داشته باشیم و در مقابل آن از خودمان محافظت کنیم. این موضوع یک موضوع جدیدی برای دنیا نیست و کشورهای پیشرفته جهان معمولاً خانه‌های خود را از لحاظ میزان رادون کنترل و محافظت می‌کنند. به‌علاوه ما در معرض اشعه ایکس و گاما هم هستیم زیرا عملاً استفاده ما از فلزات در منازل و لوازم خانگی زیاد است و عمده این فلزات مصرفی از ضایعات ساخته شده‌اند که بعضاً در داخل آنها چشمه‌های پرتوزای بلااستفاده صنعتی و پزشکی وجود دارد. چند بار تجربه این را داشته‌ایم که چشمه‌های پرتوزا در یک تیرآهن ذوب می‌شده‌اند و یا اینکه در بدنه در ماشین، قاشق و چنگال و... وجود داشته‌اند و افراد بدون اینکه متوجه باشند در مجاورت این پرتوها زندگی کرده‌اند. بنابراین به ذهن‌مان رسید که بهتر است با توجه به اثرات مضر این پرتوها به‌خصوص برای زنان باردار و کودکان با تجهیز خودمان به دستگاه‌های پیشرفته‌ای که در دنیا وجود دارند، بتوانیم خدمات اندازه‌گیری پرتوها و امواج را به عموم مردم ارائه بدهیم و نگرانی‌های آنها را رفع کنیم. پس برای کسانی که نگران وجود این پرتوها در منازل‌شان هستند این امکان را داریم که همه انواع پرتوها را در منازل آنها اندازه‌گیری کنیم و با مقایسه اعداد اندازه‌گیری‌شده با استانداردها و حدود مجاز در صورت بیش از حد بودن پرتوها به آنها راهکار درست را ارائه کنیم. اسم این استارت‌آپ را «راویو» گذاشته‌ایم. «را» مخفف گاز رادون ( Radon ) و «ویو» (wave) به معنی موج نشان‌دهنده همه انواع امواج از نوع یونساز و غیریونساز است.
بعد از اندازه‌گیری پرتوها و امواج، در صورت بالاتر بودن آنها از حد مجاز چه راهکارهایی دارید؟
راهکارهای ما با توجه به نوع پرتویی که افراد با آنها مواجه هستند، متفاوت است. یکی از راهکارهای ما برای پرتوهای غیریونساز ارائه لباس‌های ضد اشعه است که الیاف نانو دارند و ظاهرشان شبیه لباس‌های معمولی است و افراد به راحتی می‌توانند از آنها استفاده کنند. یک‌سری خانه‌ها در معرض امواج بیرونی ناشی از آنتن‌های BTS و ... هستند و چنانچه پرتوهای خارجی بیش از حد مجاز باشند ما از آنها با چند روش محافظت می‌کنیم. مثلاً برچسب‌هایی هست که روی پنجره‌ها نصب می‌شود و شدت این پرتوها را بسیار کم می‌کند. یا اینکه یک‌سری کاغذدیواری‌هایی داریم که از فلزات نانویی ساخته شده‌اند و می‌توانند جلوی امواج را بگیرند و در نهایت هم لباس‌های ضد اشعه را داریم که در تنوع بسیار برای حفاظت افراد در برابر اشعه ساخته شده‌اند. برای محافظت در برابر گاز رادون و پرتوهای ایکس و گاما نیز استفاده از روش‌های تخصصی نظیر شیلد کردن محل، طراحی تهویه مناسب برای خروج رادون و... اجرا می‌شود. برای حفاظت در برابر منابع پرتویی داخل منزل مانند لامپ کم‌مصرف، وای‌فای، فر مایکروفر، تلفن بی‌سیم، موبایل و ... راهکارهای حفاظتی متناسب با شرایط محل ارائه می‌شود.
کشورهای دیگر در این زمینه در چه مرحله‌ای هستند؟
مساله اندازه‌گیری و حفاظت در برابر امواج یک موضوع مهم در کشورهای توسعه‌یافته نیز هست؛ شرکت‌هایی نظیر ما علاوه بر اینکه پکیجی برای اندازه‌گیری رادون و سایر پرتوها نظیر ایکس و گاما را دارند، میزان آلودگی هوا، دبی صدا و... را در پکیج‌شان دارند و در واقع گزارش کاملی از آلوده‌کننده‌های مزاحم را به صاحبان ملک ارائه می‌دهند. در واقع خیلی از مشاوران املاک در آن کشورها از این گواهینامه‌ها استفاده و به خریداران بابت مبرا بودن آن خانه‌ها از این آلودگی‌ها گواهینامه‌های مخصوص را ارائه می‌کنند.
از وضعیتی که در حال حاضر دارید، راضی هستید؟
ما دو طیف مشتری داریم. یک طیف آنها مراکز کاری مثل اپراتورهای تلفن همراه و... هستند که از ما درخواست اندازه‌گیری می‌کنند و در حال حاضر در طیف مشتری‌های کاری موفق هستیم. طیف دیگر مشتریان حقیقی هستند که طبیعتاً به دلیل جدید بودن این موضوع در ایران نیاز به تبلیغات و حمایت بیشتری است و یک‌سری فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام داده‌ایم و به نظر می‌رسد که اوضاع بهتر شده است و با توجه به تعداد تماس‌هایی که با ما گرفته می‌شود وضعیت خوبی را پیش‌بینی می‌کنیم.
با توجه به متفاوت بودن این ایده و آگاهی و توجه کم در این زمینه مطمئناً کار دشواری را برای جا انداختن آن خواهید داشت. شیوه‌های شما برای بازاریابی چیست؟
سیاست ما تا به حال این بوده است که شرکت در نمایشگاه‌ها، دیجیتال‌مارکتینگ، آگهی‌های تبلیغاتی در سایت‌ها و شبکه‌های مجازی و بازاریابی در حوزه سلامت به‌خصوص حوزه زنان و زایمان را داشته‌ایم و یکی از اهداف‌مان این است که متخصصان زنان باردار از ابتدای زمانی که بیماران خود را زیر نظر می‌گیرند بحث اندازه‌گیری پرتوها در منازل آنان را به عنوان یک گزارش در کنار سایر بررسی‌های تشخیصی برای کارشان داشته باشند تا بتوانند خدمات کامل‌تری را ارائه کنند.
متدهای درآمدی شما از این استارت‌آپ چیست؟
درآمدهای ما عمدتاً از بحث‌های آموزش، فروش تجهیزات، اندازه‌گیری پرتو منازل و فروش تجهیزات حفاظت در برابر اشعه و تصحیح منازل از پرتوها و امواج است و ما برای برگزاری دوره‌های آموزشی حفاظت در برابر اشعه دارای مجوز از سازمان انرژی اتمی هستیم و این کار را هم انجام می‌دهیم.
برای اندازه‌گیری اشعه در ایران مجوز هم وجود دارد؟
برای اندازه‌گیری هنوز مجوزی وجود ندارد، ولی ما عضو حقوقی انجمن حفاظت در برابر اشعه ایرانیان و عضو انجمن بازرسی غیرمخرب ایران هستیم و همین‌طور هم دارای مجوز آموزش حفاظت در برابر اشعه از سازمان انرژی اتمی هستیم. در ضمن افرادی که این کار را هدایت می‌کنند نیز از افراد باسابقه و بازنشسته سازمان انرژی اتمی هستند.
تیم شما برای انجام این کار در حال حاضر شامل چند نفر است؟
تیم ما شامل دو نفر کارشناس بازنشسته است که سابقه ۳۰ سال خدمت در همین حوزه را داریم و اعضای دیگر هم داریم که کارهای بازاریابی، تولید محتوا، سایت، اندازه‌گیری و کارهای اداری و... را انجام می‌دهند.
برای ساختمان‌های تهران چنین گواهینامه‌ای وجود دارد که مشخص کند ساختمان در برابر پرتوها و امواج محافظ است؟
در حال حاضر قانونی برای اندازه‌گیری پرتوها در منازل و آپارتمان‌ها وجود ندارد. هرچند در کشورهای پیشرفته این بحث اجباری است به‌خصوص در مورد گاز رادون که میزان غلظت آن در هوای منزل جزو اندازه‌گیری‌های اجباری برای دریافت پایان کار ساختمان است. بسیار مهم است که تصوری از میزان امواج در خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید را داشته باشید. ولی چه اجباری شده باشد و چه خیر، خیلی از سازنده‌های مجتمع‌ها و مالکان از این طرح استقبال می‌کنند که در خانه‌ای که قصد ساخت و یا خرید آن را دارند و یا اینکه در آن ساکن هستند، این کار انجام شود و گزارشی دریافت کنند. ما دارای پکیجی از دستگاه‌های اندازه‌گیری هستیم که رادون، ایکس و پرتوهای غیریونسازی که دستگاه‌هایی مثل لامپ‌های کم‌مصرف، مایکروفر، وای‌فای، تلفن‌های بی‌سیم، موبایل و... ساطع می‌شود را اندازه‌گیری می‌کنند و راهکار ارائه می‌دهیم. به همین دلیل این اندازه‌گیری‌ها خیلی برای خانم‌های خانه‌دار مناسب است.