صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سهمیه بنزین یارانه‌ای تغییر نمی‌کند

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور درباره تصمیم دولت برای تغییر سهمیه‌های بنزین یارانه‌ای در سال آینده گفت: دولت هنوز برنامه‌ای برای تغییر سهمیه‌های بنزین یارانه‌ای در سال ۹۴ ندارد. علیرضا فیض‌بخش در نشست خبری که برای تشریح وضعیت ابطال کارت سوخت خودرو‌ها و ازجمله وانت‌بار‌ها برگزار شده بود، گفت: از ابتدای اسفندماه اصلاح جدول سهمیه‌بندی سوخت خودروهای مختلف را در دستورکار داریم.
وی با بیان اینکه نخستین اصلاح ۵ ماه پیش مطرح شد ولی با توجه به وجود اشکالاتی اصلاح سهمیه وانت‌بار‌ها به تاخیر افتاد، تصریح کرد: در حال حاضر ساماندهی
کارت سوخت ۹۵۰ هزار وانت‌بار را در دستورکار داریم که از ابتدای اسفندماه سهمیه‌شان عادی خواهد شد ضمن اینکه کارت سوخت یک میلیون و ۲۵۰ هزار وانت‌بار دیگر نیز در دست بررسی است که وزارت کشور باید در این زمینه اقدام کند. وی خاطرنشان کرد: با اصلاح کارت سوخت تعداد ۹۵۰ هزار وانت‌بار سهمیه کارت آنان از ۹۰۰ لیتر به ۷۵۰ لیتر تقلیل می‌یابد.

امسال سهمیه بنزین نوروزی نداریم
وی همچنین درباره اصلاح کارت سوخت خودروهای با سوخت نفت و گاز نیز اظهار داشت: تاکنون مصوبه کاهش سهمیه این خودرو‌ها اعمال نشده و بیش از آنچه باید، به آنان سوخت اختصاص می‌یافت لذا میزان سهمیه آنان نیز کاهش یافته اما برای اینکه مشکلی برای تردد این خودرو‌ها پیش نیاید، امکان برداشت از دو روز به سه روز افزایش خواهد یافت. به گزارش ایلنا، فیض‌بخش درباره سهمیه بنزین نوروزی نیز گفت: در سال جاری سهمیه بنزین ویژه نوروز به خودرو‌ها اختصاص نخواهد یافت.
سهمیه خودروهای برون‌شهری بر اساس پیمایش تعیین می‌شود
وی در ادامه درباره تاثیر ارائه کارت سوخت بر کاهش مصرف آن اظهار داشت: اگر مصرف سوخت طبق روال گذشته بود، ۱۲۰ میلیون لیتر در روز مصرف داشتیم اما در حال حاضر به نصف این میزان یعنی حدود ۶۴ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است ضمن اینکه باید گفت سهمیه‌بندی و قیمت‌گذاری حتی روی گاز نیز تاثیر گذاشته است. رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت درباره اعطای نفت گاز براساس پیمایش نیز توضیح داد: از اردیبهشت‌ماه ۹۴ خودروهای برون‌شهری در قبال پیمایش که مکانیزیم آن بارنامه است، سهمیه سوخت دریافت خواهند کرد. وی افزود: در مرحله بعد، پیش‌بینی شده که سامانه GPS برای سراسر کشور فعال و از ابتدای سال ۹۵ اجرایی شود و با اجرایی شدن این طرح، سوخت یارانه‌ای با توجه به میزان پیمایش تخصیص می‌یابد.

راهی برای جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده نداریم
رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور درباره تصمیم دولت برای تغییر سهمیه‌های بنزین یارانه‌ای در سال آینده گفت: دولت هنوز برنامه‌ای برای تغییر سهمیه‌های بنزین یارانه‌ای در سال ۹۴ ندارد. رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور درباره قانون ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده، گفت: این قانون از سال ۹۱ ابلاغ شده و مجری این قانون پلیس راهور است اما روشی برای اجرای آن نداریم. وی ادامه داد: روشی برای جلوگیری از تردد خودروهایی که معاینه فنی ندارند نیز نداریم و تنها کار ستاد سوخت این بود که
کارت سوخت خودروهای فرسوده را ابطال کنیم و پلیس راهور نیز درباره جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده اقداماتی انجام می‌دهد اما باید در این کار تسریع شود.