صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کسب و کار های اینترنتی چگونه شکل میگیرند؟

‌در سال​های اخیر با توجه به گسترش و بهبود زیرساخت‌های فناوری مفهوم فوق به کسب وکار اینترنتی تغییر یافته است. بسیاری از مواقع مفاهیمی ‌مانند تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی به صورت جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود باید توجه کرد که کسب و کار اینترنتی مفهومی ‌بسیار گسترده‌تر از تجارت الکترونیک است.

تجارت الکترونیک محدود به سفارش محصول و نقل و انتقال وجه به صورت الکترونیکی است. به دور از بحث‌های تخصصی و فنی در حوزه اینترنت در این نوشتار سعی بر این است تا کسب و کار اینترنتی و نقش آن در کارآفرینی و ایجاد ثروت در جامعه مورد بحث قرار ‌گیرد.
مواد لازم: ایده، وب سایت و همین. بله به همین سادگی به شرطی که سادگی را در تعداد کلمات ببینیم ولی اگر واقعا به این کلمات فکر کنیم و بخواهیم بدانیم منظور از ایده و وب سایت در دنیای کسب و کار چیست، باید با جزئیات بیشتری هر یک از موارد را بررسی کنیم. پیش از هرگونه بحث فنی به برخی از آمارهای موجود در خصوص اهمیت وب‌سایت می‌پردازیم. بر اساس یک‌ تحقیق در حوزه فروشگاه‌های اینترنتی مشخص شد که 65درصد از مشتریان از سایت‌های با طراحی ضعیف خرید نمی‌کنند. نکته جالب در این تحقیق این است که 30درصد از مشتریان داشتن یک وب سایت با طراحی مناسب را مهم‌تر از ارائه محصولات برتر دانسته‌اند. همچنین تنها 4 درصد از مشتریان از سایت‌هایی با طراحی ضعیف خرید می‌کنند و این تنها در صورتی است که قیمت محصولات تفاوت قابل قبولی با سایر سایت‌ها داشته باشد. این آمار تنها در خصوص طراحی وب سایت بوده و حال با در نظر گرفتن مواردی همچون‌ حریم شخصی افراد، محرمانگی اطلاعات، امنیت اطلاعات و قوانین کشوری می‌توان به پیچیدگی بیش از پیش وب سایت در حوزه کسب و کارهای اینترنتی پی برد.
 استراتژی هدف یا برنامه نیز تنها رویکرد هر سازمان و شرکت برای رسیدن به اهداف تعیین شده باشد. در نتیجه با توجه به اینکه کسب و کار اینترنتی نیز برای دستیابی به اهدافی ایجاد می‌شود که نیازمند استراتژی است. بسیاری از افراد شروع یک کسب و کار را با راه اندازی یک وب سایت آغاز می‌کنند زیرا به نظر راهی ساده برای افزایش بهره‌وری و کسب سود است. با این وجود در ادامه افراد درمی‌یابند که باید بیش از آنچه می‌پنداشتند در این راه هزینه کنند. بنابراین پیش از راه‌اندازی هر گونه وب سایتی باید اهداف و استراتژی‌های مربوطه با پاسخگویی به سوالاتی از قبیل چگونه مشتریان به سایت دسترسی خواهند داشت؟ چه خدمات و محصولاتی برای ارائه در سایت باید درنظر گرفته شوند؟ و یا در سطحی کلان شاخص‌های ارزیابی موفقیت چه خواهد بود؟ انتظار سرمایه‌گذاران (ذینفعان) در خصوص میزان درآمد حاصل از این فعالیت چیست؟

مزایای کسب و کار اینترنتی:
کاهش هزینه‌ها: روش‌های سنتی کسب و کار به طور معمول به یک سیستم فروش وابسته بودند. سیستم فروش وظیفه تماس و تعامل با مشتریان را بر عهده داشته و این فعالیت به صورت حضوری در محل فروشگاه مرکزی سازمان و یا محل مشتری انجام می‌گرفته است. هزینه‌های مرتبط با این نوع سیستم فروش علاوه بر هزینه‌های پرسنلی شامل برخی کارمزدها نیز می‌شود که برخی از مواقع تا 40درصد از قیمت کل محصول را شامل می‌شود. حال با استفاده از قابلیت‌های اینترنت، وب سایت و یا پرتال سازمان شما می‌توانید نقش مرکز فروش را ایفا کرده و کلیه اطلاعاتی که مشتری برای خرید نیاز دارد را در اختیار او قرار دهید. به طور مثال می‌توان به شبکه آنلاین فروش شرکت Apple اشاره کرد که با استفاده از این شبکه فروش شما در هر نقطه از دنیا هر کدام از محصولات این شرکت را سفارش داده و تحویل بگیرید.
 دستیابی به سطح وسیعی از مشتریان:  بر خلاف سیستم‌های سنتی، فروش در کسب و کار اینترنتی شما به سطح وسیعی از مشتریان از نقطه نظر جغرافیایی بستگی دارد. لذا دغدغه ذهنی مدیران در کسب و کار اینترنتی، نبود مشتری و دسترسی به مشتری نبوده بلکه تولید محصولات و ارائه خدماتی است که برای مردم در سراسر جهان جالب و جذاب است.
ارتباط با مشتری: استفاده از اینترنت برای ایجاد و توسعه کسب و کار باعث کاهش هزینه‌های اجرایی برای هر سازمانی می‌شود. برای مثال دریافت سفارش‌ها از بستر اینترنت و از طریق وب سایت، نیاز سازمان به استقرار سیستم پاسخگویی تلفنی را کاهش می‌دهد.