صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

جهانگیری خواستار شد؛

امضای موافقت نامه تعرفه ترجیحی بین ایران و ارمنستان

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه به دنبال امضای موافقت نامه تعرفه ترجیحی بین ایران و ارمنستان هستیم، گفت: مشکلات تامین مالی پروژه خط سوم انتقال برق ارمنستان به ایران برطرف شده است.

اسحاق جهانگیری صبح امروز پنجشنبه در همایش اقتصادی و تجاری مشترک ایران و ارمنستان گفت: ایران و ارمنستان دو همسایه دیرین و قدیمی هستند که از دیرباز، روابط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترده‌ای داشته‌اند.

وی افزود: این روابط در طول تاریخ، فراز و نشیب‌هایی داشته، ولی هیچگاه قطع نشده است. هم اکنون در ایران تعدادی از ارامنه زندگی می‌کنند که در نظر سایر هموطنان ایرانی، نه یک اقلیت، بلکه هموطنان خوب و قابل اعتمادی می‌باشند. از زمان شکل‌گیری جمهوری ارمنستان، روابط مستقیم دو کشور از سر گرفته شد و تاکنون با روندی صعودی به جلو حرکت کرده است. هم‌اکنون روابط سیاسی دو کشور در عالی‌ترین سطح قرار دارد و ما هیچ محدودیت و سقفی برای آن قائل نیستیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: روابط اجتماعی و فرهنگی دو کشور نیز در سطح مناسبی است، ولی از سطح روابط اقتصادی و تجاری موجود نمی‌توانم ابراز رضایت کنم. قابل قبول نیست در شرایطی که در عالی‌ترین سطح دو کشور اراده سیاسی برای ارتقای روابط موجود است، سطح روابط اقتصادی و تجاری رضایتبخش نباشد. این یک نقیصه در روابط است و باید با کمک شما این مشکل را مرتفع کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه از نظر جمهوری اسلامی ایران، جمهوری ارمنستان به عنوان تنها عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا که با ایران مرز خاکی دارد، می‌تواند به دروازه ورودی کالاهای ایرانی به آن اتحادیه تبدیل شود، گفت: این امکان وجود دارد که تولید کنندگان ایرانی، بخشی از چرخه تولید محصولات خود را در ارمنستان انجام داده و با این کار، امکان توزیع در اتحادیه اقتصادی اورآسیا و همچنین اتحادیه اروپا را به دست آورند. با توجه به شناخت خوب بازرگانان ارمنی از بازار اتحادیه اقتصادی اورآسیا و به ویژه روسیه، می‌توانند به عنوان مکمل تولیدکنندگان ایرانی برای توزیع کالاهای آنها در اتحادیه اقتصادی اورآسیا عمل کنند.

وی افزود: از سوی دیگر، نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مسیرهای ترانزیت کالاهای ارمنی باید پررنگ‌تر شود و این امر نیازمند توجه همکاران محترم ارمنی است. در این راستا دو پروژه آزاد راه شمال – جنوب ارمنستان و همچنین راه‌آهن جنوب ارمنستان و اتصال راه‌آهن دو کشور از طرح‌های بسیار مهمی است که تاثیرات آن نه تنها دوجانبه، بلکه منطقه‌ای خواهد بود. لذا اینجانب حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از انجام دو پروژه مزبور را اعلام می‌کنم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه خوشحالم اعلام کنم که مشکلات تامین مالی پروژه خط سوم انتقال برق ارمنستان به ایران برطرف شده و در حالی که در داخل ایران، واحدهای تولیدی مختلفی به گرفتن وام نیاز داشتند ولی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت روابط با ارمنستان تصمیم گرفت منابع مالی پروژه را توسط بانک توسعه صادرات تامین کند، افزود: عملیات اجرایی پروژه از سر گرفته شده و به یاری خداوند ظرف مدت ۲۴ ماه انجام خواهد شد. تکمیل این پروژه موجب اجرای کامل قرارداد تهاتر گاز و برق بین دو کشور خواهد شد که این مسئله تاثیر زیادی در بالا بردن مبادلات اقتصادی دو کشور خواهد داشت.

جهانگیری افزود: اما آنچه که مایلم بر آن تاکید کنم، لزوم رفع موانع بازرگانی در بخش خصوصی است. باید تلاش کنیم قیمت تمام شده کالاهای صادره به کشور مقابل کاهش یابد و برای دستیابی به این هدف، امضای موافقتنامه تعرفه ترجیحی بین دو کشور در حال پیگیری است. پیش‌نویس این موافقتنامه به مراجع ذیربط ارمنستان ارایه شده است، معتقدم باید هر چه سریعتر کمیته دو جانبه‌ای تشکیل و این کار را به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور که موجب آشنایی طرفین با ظرفیت‌های اقتصادی یکدیگر می‌شود، بسیار مهم است و بر انجام آن تاکید می‌کنم. قرار است یک ماه دیگر هیات تجاری عالی‌رتبه ارمنستان به ایران سفر کند و همایش اقتصادی دو کشور با شرکت بازرگانان ایرانی و ارمنی برگزار شود. همایش مذکور در تهران، فرصت مناسبی برای تکمیل مباحث و تبادل نظرات همایش امروز در ایروان خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه تشکیل پنجره واحد گمرکی در مرز دو کشور تاکنون چند بار مطرح شده، ولی اجرایی نشده است. این اقدام، نقش به سزایی در کاهش تشریفات گمرکی فی­مابین خواهد داشت، گفت: استفاده از ظرفیت مناطق آزاد اقتصادی دو کشور، مقوله‌ای است که تاکنون استفاده چندانی از آن نشده است. منطقه آزاد اقتصادی ارس که هم مرز با جمهوری ارمنستان است، دارای ظرفیت بسیار گسترده‌ای است که بازرگانان و سرمایه‌گذاران ارمنستان می‌توانند از آن استفاده نمایند. رییس محترم این منطقه در این همایش حضور دارند و می‌توانند ظرفیت‌های منطقه مذکور را تشریح کنند.

در این همایش نخست وزیر ارمنستان نیز در سخنانی گردشگری، نساجی و صنعت حمل و نقل را از زمینه های همکاری میان دو کشور برشمرد و گفت: همکاری دو کشور در بخش حمل و نقل از اهمیت راهبردی در توسعه ی روابط فی مابین برخوردار است.

«هویک آبراهامیان» احداث خط آهن ارمنستان ـ ایران و ایجاد کریدور شمال جنوب را گامی مهم در توسعه ی روابط دو کشور دانست و افزود: مطمئن هستم این پروژه ها روند همکاری دو کشور را وارد مرحله ی جدیدی خواهد کرد.