صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان گل مطرح کرد:

صادرات گل، اشتغال زایی بالایی ایجاد می کند

صادرات گل ایران می تواند به در حد و حدود صادرات نفت ارزآوری داشته باشد، اما آنطور که باید و شاید به آن توجه نمی شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق تهران، سیدجلال عجایبی، مجری طرح پایانه گل و گیاه تهران و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان گل درباره صادرات گل به سایت خبری اتاق تهران گفت: گل و گیاه بیش از 100-150 میلیارد دلار در سال گردش صادراتی در دنیا دارد. متاسفانه ایران نتوانسته در زمان گذشته بخشی از این بازار را به خودش اختصاص بدهد، ولی خوشبختانه بعد از انقلاب ما با هماهنگی‌هایی که کردیم موفق شدیم که واردات را به مقداری محدود کنیم و توانستیم کلیه تولیدکنندگان را مجهز کنیم و امروز بالاترین رقم تولید را در سطح کشور داریم.
عجایبی ادامه داد: بعد از انقلاب از 150 تولیدکننده به حدود 15 هزار تولیدکننده رسیدیم و امروز تولیدات ما بسیار ارزشمند،‌ بالا و باکیفیت و قابل مقایسه با کلیه تولیدات صادراتی دنیا است. اخیرا یک نمایشگاهی از گل از طریق هلند و ایران برقرار شده بود، 65 تولیدکننده هلندی در اینجا شرکت کردند. تولیدات محصولات هلندی در مقایسه تولیدات داخلی ایران حتی کیفیت کمتری داشت و خود آنها هم تعجب کرده بودند که ما چطور توانستیم که گل‌های باکیفیتی‌مثل کشورهای پیشرفته تولید بکنیم.
اما با این حال، عجایبی انتقاد کرد: در حال حاضر صادرات خوبی نداریم و علت آن این است که ما پایانه صادراتی در ایران نداشتیم. البته با همت وزارت بازرگانی و وزارت جهاد کشاورزی و حمایت اتاق بازرگانی به‌خصوص اتاق تهران، ما موفق شدیم پایانه گل و گیاه ایران را احداث کنیم. این پایانه الان در شرف تکمیل هستیم. تمام تولید ایران در این پایانه متمرکز می‌شود و از این بخش صادرکننده می تواند به خوبی آنچه که برای صادرات می‌خواهد را در فاصله بین یک تا دو ساعت تهیه و این کالاها را به تمام نقاط دنیا صادر بکند.
به گفته عجایبی ایران الان بازار بسیاری خوبی در کشورهای روسیه و کشورهای عربی دارد، اما متاسفانه به علت نداشتن این پایانه گل و گیاه یعنی حراجی برای گل و گیاه، نتوانستیم این بازارها را حفظ کنیم و به‌دست بیاوریم.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان گل ادامه داد: متاسفانه الان هلند بیش از 30 درصد گردش جهانی گل و گیاه را به خودش اختصاص داده است. کشوری که یک پنجم شمال کشور و‌ یک چهلم ایران ماست و این امکانات آب و هوا را به هیچ وجه ندارد. ولی شما می‌بینید که موفق شده با وارد کردن گل از تمام دنیا به هلند و صادر کردن آن از هلند به تمام دنیا رقم اول را در تجارت گل و گیاه برای خودش به‌دست آورد.
او همچنین تاکید کرد: ما تلاشمان این است که هرچه سریع‌تر این پایانه را به اتمام برسانیم. خوشبختانه توانستیم با کمک وزارت صنعت، معدن و وزارت جهاد کشاورزی یک تسهیلات ارزان قیمتی را برای تکمیل این پایانه به‌دست بیاوریم که این یک ماهی است که این تسهیلات به دست ما رسیده است. شاید از ماه آینده یک بخشی از این را فعال بکنیم که گردش کار داخلی فعلا اینجا ایجاد بشود و بتواند تولید، صادرات و توزیع گل را ساماندهی کند و توازنی در بین قیمت برای تولید و مصرف ایجاد بکند. این هدف ما است و تلاشمان هم خواهیم کرد و انشاء‌الله به زودی می‌توانیم این مژده را به کشور خودمان بدهیم که این پایانه با همت بخش خصوصی و برای کشور ایران ایجاد شده است و ما امیدوار هستیم که در آینده با صادرات میلیاردی این کالاها بتوانیم ارزش ارزآوری و اشتغالزایی بسیاری بالایی را برای کشورمان رقم بزنیم.
عجایبی همچنین ادامه داد: متاسفانه بیش از 60 درصد تولیدات گل ما در کشور به ضایعات تبدیل می‌شود و علت آن این است که بازار داخلی کشش این میزان مصرف را ندارد. این امر سبب می‌شود که تولیدکنندگان ما مایوس شوند و نتوانند تولیدات خودشان را به آن کیفیتی که هست افزایش بدهند و یا تکامل ببخشند. اما اگر این پایانه ایجاد بشود یک ارتباطات مستقیمی بین تولیدکننده ها به وجود می آید. محصولات در این پایانه 6 صبح تا 9 صبح به حراج گذاشته می شود، فروخته می‌شود و صادرکننده‌ها و توزیع‌کننده‌ها و خریداران و مصرف‌کننده ها و به اصطلاح مغازه‌داران داخلی می توانند از آنجا کالای خودشان را تهیه بکنند و مازاد محصولات می تواند از همانجا صادر بشود. اگر این خط صادرات باز بشود، ضایعات 50-60 درصدی گل و گیاه ما کاهش پیدا می‌کند و شاید 100 درصد از بین برود. همین طور که الان در هلند این حراجی ها توانستند یک چنین فرصتی را برای کل کشور و دنیا ایجاد بکنند.
براساس صحبت های عجایبی، حراجی‌ای که ما اینجا در پایانه ایجاد کردیم، به صورت کاملا الگوگرفته از کشور پیشرفته هلند است. برای راه اندازی این پایانه، تمام کشورهای مختلف بررسی شدند و آنچه که بهترین و کامل‌ترین بود متعلق به کشور هلند بود که ما این را براساس آن ایجاد کردیم. او ادامه داد: اگر این پایانه انشاء‌الله راه اندازی بشود، ما 100 درصد موفق خواهیم بود که نظام و تولید گل و گیاه را در کشورمان افزایش بسیار زیادی بدهیم و اشتغال گل و گیاه به خصوص در وضع فعلی که ما با کمبود آب روبه‌رو هستیم، ایجاد شود. چرا که الان گلخانه‌های بسیار پیشرفته و مدرنی هستند که در مصرف آب هم صرفه جویی بسیار بالایی را داشته باشند.