صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس اتاق اصناف ایران خبر داد

برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در مناطق محروم

رئیس اتاق اصناف ایران از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در مناطق محروم استان‌ها از نیمه دوم اسفندماه خبر داد.

علی فاضلی افزود: امسال نمایشگاه‌های بهاره در هر جایی که ضرورتش را مسئولان استان‌ها تشخیص دهند، برگزار خواهد شد که همین هفته مکان‌های برگزاری نمایشگاه‌ها مشخص خواهد شد.
رئیس اتاق اصناف اعلام کرد که نظر واحد‌های صنفی ابتدا بر این بود که به‌دلیل انباشت تولید و مشکلات رکودی این نمایشگاه‌ها برگزار نشود و واحدهای صنفی، فروش‌های فوق‌العاده برگزار کنند اما بنا به دستور معاون اول رئیس‌جمهوری قرار است این نمایشگاه‌ها با هماهنگی استانداران در مناطق محروم استان‌ها در پایان سال برگزار شود.
وی با اشاره به اینکه در تلاش خواهیم بود تا کالاهایی که در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شوند با کیفیت باشند، گفت: این نمایشگاه‌ها تا حدودی با نمایشگاه‌های سال‌های قبل متفاوت خواهد بود.
نمایشگاه‌ها از ۱۲ اسفند به بعد برگزار خواهد شد
فاضلی زمان برگزاری نمایشگاه بهاره را در نیمه دوم اسفندماه اعلام کرد و گفت: با توجه به زمان انتخابات مجلس و خبرگان که 7 اسفندماه برگزار می‌شود و همچنین برای آنکه واحد‌های صنفی نیز بتوانند از فضای بازار در ایام عید که رونق می‌یابد، برای فروش محصولات خود بهره‌مند شوند، این نمایشگاه‌ها از ۱۲ اسفندماه به بعد برگزار خواهد شد.
به گفته رئیس اتاق اصناف ایران، نمایشگاه بهاره اگر بخواهد در تهران برگزار شود، به‌طور قطع در مناطق نیمه‌محروم تهران خواهد بود، البته از آن‌جایی که در تهران مکان برگزاری قابل‌توجهی وجود ندارد، ممکن است در برخی مناطقی که در سال‌های گذشته درآنها نمایشگاه برگزار می‌شد از جمله حکیمیه و غرب تهران نیز این نمایشگاه ها دایر شود.
وی درباره دستاورد‌های سفرش به اروپا همراه هیات ایرانی گفت: این سفر دستاوردهای خوبی برای اصناف به همراه داشت که به‌زودی در یک نشست مطبوعاتی جزئیات آن را مطرح خواهم کرد.
علی فاضلی بر این باور است که پساتحریم با شتاب‌زدگی عملیاتی نخواهد شد؛ بنابراین باید از شتاب‌زدگی پرهیز کنیم و به سمت علمی محورکردن امور پیش رویم.
۳۶ سال در تحریم بودیم
رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: ۳۶ سال در تحریم بودیم، پس نباید فکر کنیم که همه مشکلات ما همین فردا حل می‌شود. باید برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برای حل معضلات در نظر گرفت.
وی ضمن بیان اینکه عدم شتاب‌زدگی به معنای مدیریت انتظار است، افزود: تنها در صورتی که هدفمند جلو برویم، پیروز خواهیم بود. وی ادامه داد: همانطور که در عرصه تنش‌زدایی 2 سال وقت گذاشتیم و با حمایت‌های مقام معظم رهبری در کنار تلاش دولت و تیم مذاکره‌کننده به‌همراه صبر مردم، 2 سال طول کشید تا امروز شهد پیروزی را بچشیم، بنابراین از آنجا که جهان استکباری جهانی نیست که پی‌درپی با ما در بسیاری از مسائل کنار بیاید، یقینا این اتفاق هم نخواهد افتاد که ما به زودی بر همه معضلات فائق آییم.
اعتراض گسترده اصناف بازار تهران به دستفروشان
فاضلی درباره ساماندهی بخشی از دستفروشان بازار تهران اظهار داشت: این ساماندهی شامل دستفروشان بازار تهران می‌شد که فعالیت آنها با اعتراض گسترده اصناف بازار تهران مواجه شده بود. حقیقت این است که نمی‌توان با برخورد قهری فضا را متشنج کرد اما باید از حقوق حقه واحدهای صنفی صاحب پروانه کسب نیزدفاع کرد و به همین دلیل برخورد با دستفروشان به فراموشی سپرده نمی‌شود، بلکه تدریجا به همین صورت ساماندهی خواهند شد. پدیده دستفروشی، اصناف را با مشکل مواجه می‌کند، حال اینکه پیدایش آن به دلیل وضعیت بد بازار کار و مسائل اقتصادی است.
به گفته وی، ما با توجه به رشد جمعیت و افزایش بیکاری، نتوانستیم گام درستی برای ایجاد فرصت‌های شغلی موردنیاز جامعه‌برداریم. در تمام دنیا رسم بر این است که اشتغال در بخش صنعت ایجاد شود اما بخش صنعت ما حتی نمی‌تواند وضعیت و اشتغال فعلی خود را حفظ کند. فراوان دیده‌ایم که گاهی دولت از بودجه عمومی به برخی از صنایع بزرگ تزریق می‌کند تا سرپا بمانند و تعطیل نشوند، پس در این حوزه زمینه ایجاد فرصت شغلی نیست. در بخش کشاورزی و خدمات دولتی هم زمینه‌ای وجود ندارد، تنها در بخش بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور فرصت اشتغال ایجاد می‌شود که ٧٠ درصد این بنگاه‌ها در بخش اصناف سازماندهی شده‌اند. اگر بخواهیم دست به این غده بزنیم، مشکلات زیادی پیدا می‌کنیم، چراکه بحث ایجاد اشتغال به‌نوعی به مسائل اجتماعی و سیاسی کشور مربوط می شود. هرگاه خواستیم گامی در این مسیر ‌برداریم، گفتیم فعلا اینها باید بمانند، برای اینکه از این راه ارتزاق می‌کنند و خانواده دارند.

کج‌دار و مریز این وضعیت را تحمل می‌کنیم
رئیس اتاق اصناف توضیح داد: دستفروش‌ها مشمول قوانین شهرداری می‌شوند و در سایر بخش‌ها نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت این کار را می‌کند اما واقعا توان اداره اوضاع را ندارند و ما هم کج‌دار و مریز این وضعیت را تحمل می‌کنیم.
فاضلی افزود: حقیقتا ما در حالت رکود نمی‌توانیم برخورد قهرآمیزی با این مجموعه‌ها داشته باشیم. یکی از وظایف من، به عنوان مسئول سازمان صنفی کشور، این است که برای ساماندهی اینها با دولت همکاری کنم اما راهکار درستی پیدا نکرده‌ایم. بازار حدود 4 سال است که در رکود به سر می‌برد و به‌خصوص در 3 سال اخیر بیداد می‌کند. دولت سازوکاری تعریف کرده که تورم را مهار کند اما همین مهار تورم در برخی موارد منجر به تشدید رکود شده است، اگرچه مهار تورم نیز لازم و ضروری بود. اینها قواعدی است که بر مجموعه ساختار اقتصادی کشور حاکم شده است.
رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: دولت هم بسیار تلاش می‌کند با تعامل سازنده، گام مفیدی‌برداریم اما یقینا یکی از راه‌های برون‌رفت از وضعیت جاری، ایجاد رونق در بازار کسب‌وکار است؛ البته با همه این مسائل، بازار به‌طور نسبی از نوعی ثبات برخوردار است. به‌خصوص در 2 سال اخیر یکی از کارهای خوب دولت این بود که با بازار بازی نکرد و وارد بازار نشد یعنی داخل بازار تنش ایجاد نکرد. بازار همیشه  به‌خصوص سه ‌چهار سال پیش، چشمش به بازی ارز و مسکوکات بود. یقینا کنترل و بازی این 2 بازار در اختیار بخش خصوصی نیست؛ بلکه دولت سیاست‌گذار آن است. کار قابل ستایش دولت فعلی این است که طی  2 سال اخیر با این بازارها بازی نکرد.