شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، وی با تاکید بر اینکه نیازمند فرهنگسازی مالیاتی هستیم، افزود: امر مالیات ستانی لازمه توسعه و آبادانی کشور است، در این زمینه با سوالات جدی از افکار عمومی مواجه هستیم و اندیشکده ها باید به صورت تخصصی به این موضوع بپردازند. رییس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: در حوزه رشته های دانشگاهی نیاز است افرادی را تربیت کنیم، باید گروهی در کشور باشند که مالیات ستانی عادلانه را ترویج کنند، همچنین تربیت مشاوران نیز در این زمینه مهم است و در همین زمینه زمینه برگزاری دوره های آموزشی و تسهیل در صدور مجوزها را فراهم کرده ایم.
وی با اشاره به مالیاتستانی از فعالان فضای مجازی، گفت: نیازمند همکاری سایر ارکان در این حوزه هستیم، باید به مردم نسبت به هزینهکرد مالیات اطلاع رسانی شود، زیرا زیرساخت های عمرانی و آبادانی کشور حاصل پرداخت مالیات مردم است.
سبحانیان عنوان کرد: رویکرد ما به سمت مالیات ستانی داده محور است، چالش نظام مالیاتی در گذشته به خاطر مالیات ستانی سنتی بوده است، گلایه ها نشات گرفته از میزان پرداختی نیست بلکه از تبعیض است، از این رو باید مالیات ستانی داده محور باشد.
وی با بیان اینکه سیستمی کردن فرایندهای مالیات ستانی یکی از راهبردهای این سازمان است، گفت: معتقدیم که فعالان اقتصادی به عنوان شرکای راهبردی ما هستند و تلاش می کنیم خدمات مالیاتی را به صورت برخط ارایه کنیم. رییس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: ارائه خدمات مالیاتی بر روی اپلیکیشن های موبایلی است، همچنین بخشی از خدمات توسط دفاتر پیشخوان برون سپاری شده است. وی با اشاره به اینکه مودیان را مورد تاکید قرار داده ایم، گفت: امروز در سراسر کشور میزهای خدمت در اقصی نقاط کشور و در بازار مستقر شده است.
سبحانیان ادامهداد: استفاده از شرکت های دانش بنیان در راستای سیستمی کردن فرایند و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است، پارسال ۱۰ هزار خانه لوکس شناسایی شد. امسال نیز با استفاده از ظرفیت یک شرکت دانش بنیان ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار خانه گرانقیمت در تهران شناسایی شد. وی با تاکید بر اینکه تمرکز سازمان مالیاتی بر دانه درشت ها است، گفت: ما فشار بر مشاغل خرد و فعالان اقتصادی نمی آوریم. مالیات ۵۰ درصد اصناف و مشاغل صفر و ۹۰ درصد آنان زیر ۲۰ میلیون تومان بوده است.
رییس سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد: مالیات بر سوداگری و سفته بازی در مجلس خوب پیش رفته است که امیدواریم در این دوره از مجلس به نتیجه برسد. این نوع مالیات ستانی با ارائه اطلاعات از سوی سایر دستگاه ها درباره آمار خرید و فروش سکه و دلار محقق می شود. ضمن اینکه عموم مردم شامل فعالیت سفته بازانه نمی شوند. وی با بیان اینکه مالیات بر مجموع درآمد در دولت سیزدهم تدوین شد، خاطرنشانکرد: تلاش می کنیم در حوزه ساماندهی معافیت مالیات و نرخ گذاری مالیات حرکت کنیم تا سرمایه ها به سمت تولید و سرمایه گذاری اقتصادی سوق پیدا کند
وی اظهار کرد: مالیات ستانی باید به نحوی عمل کند که جلوی فعالیتهای غیرمولد را بگیرد. باید شیب را به نحوی تغییر دهیم که سفتهبازان نتوانند فعالیت کنند و مالیاتی نیز نپردازند. وی افزود، ظرفیت حقوقی این موضوع قانونی است که امیدوار هستیم در همین مجلس تصویب شود. از سوی دیگر برای اجرای این قانون دستگاههای دیگر باید اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دهند. باید بتوانیم اطلاعاتی که منجر به شناسایی حجم بالای سکه، طلا، ارز و خودرو میشود را دریافت کنیم. اساسا مالیات ستانی از فعالیت سوداگرانه شامل عده بسیار محدودی از مردم خواهد شد و سطح معافیت ها بسیار بالا است.
رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تلاش سازمان امور مالیاتی این است که به جای مالیات درآمد به سراغ مالیات بر مصرف برود، گفت: باید تلاش کنیم تا با اصلاحات در حوزه معافیت های مالیاتی بتوانیم به سمت ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر حرکت کنیم. این کار را با کاهش نرخ آنجا میدهیم و در لایحه مجموع درآمد مالیات تولید را ۱۰ درصد کاهش دادیم. لازم است در این زمینه حمایت انجام گیرد در غیر این صورت اقتصاد سیاسی نخواهد گذاشت ما این کار را انجام دهیم.
ضرورت اصلاح پایههای مالیاتی
عبدالمجید شیخی، اقتصاددان
فرار مالیاتی به علت فقدان نظام جامع اطلاعات بانکی یکپارچه رخ می دهد و وجود این نظام یکپارچه می تواند کمک شایانی به رصد تراکنش های بانکی و شناسایی افراد کند. عمده افرادی که فرار مالیاتی انجام می دهند اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که در حوزه خدمات به ویژه در بخش توزیع فعالیت می کنند.
دو اصل در پرداخت مالیات شامل توانایی در پرداخت و منفعت است، در نتیجه افرادی که به واسطه شغل خود منفعت بیشتری کسب می کنند باید مالیات بیشتری پرداخت کنند. در عمل این دو اصل در اخذ عادلانه مالیات نادیده گرفته شده و نه تنها آن ها را رعایت نکرده ایم بلکه به اخذ مالیات از اقشار ضعیف جامعه روی آورده ایم.
مهمترین بخش بودجه بدون شک سهم مالیات در بودجه است و از گذشته چنین بوده که دولتها، هزینههای خدمات خود را از محل بودجه عمومی تأمین میکردند؛ بنابراین درآمد دولت باید مبتنی بر مالیات باشد، نه فروش منابع، یا ایجاد بدهی و هزینه کردن درآمدهای آینده.
نظام مالیاتی کشورمان نیاز به ابزار دارد و مسئولان بانک مرکزی کشورمان باید توجه داشته باشند که بهترین ابزار، سامانه پایش تراکنشهای پولی و مالی است که باید آماده شود. همچنین تمام سامانههای فروش خدمات و کالا باید به صندوقهای فروش مجهز شوند و تمام فعالان اقتصادی باید دستگاه کارتخوان داشته باشند و مبادلهای خارج از دریافت و پرداخت الکترونیکی نداشته باشیم.
پایههای مالیاتی باید اصلاح شوند و پایههای مالیاتی باید گسترش یابند؛ چراکه بسیاری از فعالیتها در سبد پایهای مالیاتی ما قرار ندارند، اصلاحیه ششم اینکه باید بسیاری از معافیتهای مالیاتی برچیده شوند. اصلاحیه هفتم این است که باید نظام ممیزی و نظام خوداظهاری که دچار کمشماری و دچار اختلالات دریافت و پرداختی و دچار تبانی و رشوه و اختلاس هستند، برچیده شود.
اگر ما بتوانیم بخش غیرمولد را با جریمه سنگین خصوصاً با ابزارهایی مانند مالیات و اخذ مجوز سرکوب کرده و در عوض فضا را برای بخش مولد باز کنیم، این اقدامات موجب توقف تورم نیز خواهد شد و اقتصادی توأم با ثبات، آرامش و افزایش قدرت خرید را برای مردم به ارمغان میآورد.
متاسفانه در ایران شاهد حجم بالایی از فعالیت های سوداگرانه هستیم، فعالیت هایی که مالیاتی پرداخت نمی کنند در حالی که در تمام دنیا بابت فعالیت های سوداگرانه مالیات بر عایدی سرمایه گرفته می شود بنابراین برای اینکه مانع این موضوع شویم که فعالیتهای سوداگرانه مانع پیشرفت فعالیت های مولد شوند حتما باید پایه مالیاتی مالیات بر عایدی سرمایه به اجرا گذاشته شود.