صفحه اصلی / سرخط خبرها / مشکلات ساختاری اقتصاد ایران
مشکلات ساختاری اقتصاد ایران

کامران ندری، اقتصاددان

مشکلات ساختاری اقتصاد ایران

سرمقاله

تغییر در ریاست بانک مرکزی در شرایط فعلی می تواند از اتفاقات فاجعه بار تر جلوگیری کند. اقتصاد تا آنجا که می توانست درگیر مشکلات و گرفتاری ها شد. نرخ ارز نباید وارد کانال ۴۰ هزار تومان می شد. چراکه بازگشت از این کانال و کانال های بالاتر بسیار دشوار خواهد شد.
از سوی دیگر بگیر و ببندها، رفتارهای تهدید آمیز و پلیسی در بازار ارز هیچگاه جوابگو نبوده و نخواهد بود. اما تغییر رئیس بانک مرکزی شاید بتواند تا حدودی شرایط را مناسب کند. این بدان معناست که مهم است چه کسی بر مسند بالای بانک مرکزی تکیه می زند. شخصیت مهم است و می تواند در رفتار بازار تغییراتی ایجاد کند. اما اینکه تغییرات در بلندمدت هم بتواند جوابگو باشد اصلا قابل پیش بینی نیست. همواره تغییرات این چنینی توانسته در کوتاه مدت بازار ار مدیریت کند. این رفتارها توسط مردم و بازار شناخته شده هستند. اما باز هم جلوی مشکلات را از هر جایی بتوان گرفت اقدام مناسبی است.
در بازار ارز مدیر مناسب و اقتصاددان می تواند با اقداماتی از تکالیفی که دولت می تواند بر دوش بانکها بگذارد تا اندازه زیادی جلوگیری کند. به عبارتی رئیس جدید بانک مرکزی شاید نتواند اوضاع را بهتر کند اما امکان و اختیارات این را دارد که مانع وخیم تر شدن اوضاع در بازار ارز شود.
همچنین می تواند از سرعت افزایش قیمت دلار کم کند.  اما نرخ ارز درگیر عوامل دیگری نیز است. نرخ تورم بسیار بالا است. نرخ بهره باید به اندازه ای افزایش پیدا می کرد که جلوی این تورم و سرگردانی نقدینگی در بازارهای موازی را می گرفت. امروز افزایش نرخ بهره شاید دیر انجام شد.
اما باز هم همان مثال همیشگی می تواند اینجا هم کارایی داشته باشد. جلوی ضرر را از هر جایی بگیرید منفعت است. اقدامات و انتصابات مناسب هم بهتر از این است که هیچ کاری انجام نشود.هرچند مشکلات اقتصادی کشور بسیار ریشه‌دارتر از این است که با صحبت‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی در روز اول، به قضاوت در مورد تصمیمات جدید وی پرداخت. همچنین نباید از رئیس جدید بانک مرکزی نیز انتظار معجزه داشته باشیم. مادامی که درآمدهای ارزی کاهش داشته باشد و تعامل با دنیا برای ورود ارز بسته بماند نمی توان برای بلندمدت انتظار کاهش نرخ ارز را داشت.
اقتصاد ایران با مشکلات ساختاری زیادی مواجه است. عوامل متعددی چون تحریم‌ها، رشد بالای نقدینگی، مداخلات دستوری در قیمت‌گذاری، انحصار شدید بنگاه‌های تولیدی، رشد پایین اقتصادی، نرخ تورم و انتظارات تومی بالا در نرخ ارز تاثیرگذار است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.