صفحه اصلی / سرخط خبرها / بهبود وضعیت منابع ارزی
بهبود وضعیت منابع ارزی

وحید شقاقی، اقتصاددان

بهبود وضعیت منابع ارزی

سرمقاله

بانک مرکزی همواره تلاش دارد تا بتواند فشار وارده از سوی بازار ساز بر بازار ارز را خنثی کند. به همین دلیل مدیریت بازار ارز را در دستور کار قرار داده است. در ماههای اخیر به دلیل رشد صادرات نفتی، فرآورده های آن و افزایش قیمتها در بازارهای جهانی منابع ارزی تقویت شد. دست بازار ساز هم برای اعمال تغییرات قیمتی باز شد.
به عبارتی در حوزه صادرات نفتی و غیر نفتی عملکرد بهتری را مشاهده کردیم. صادرات نفت نسبت به شش ماهه مشابه سال گذشته افزایش داشته و از سوی دیگر صادرات غیرنفتی نیز بهتر شده است. افزایش جهانی قیمتهای انرژی و بهبود و گسترش تبادلات با کشورهای همسایه دلیل رشد صادرات شد. هرچند عامل اصلی افزایش صادرات و درآمد ارزی، رشد قیمت نهایی انرژی بوده است. کشور در مدت یاد شده عمدتا صادرکننده نفت و فرآورده های نفتی بوده است. از طرفی دیگر در یک سال اخیر در کنار رشد قیمتهای جهانی انرژی به دلیل جنگ روسیه و اکراین قیمت نفت نیز رشد کرد. در یک سال اخیر قیمت نفت از ۳۵ دلار برای هر بشکه به ۹۰ دلار افزایش یافت. حتی در برخی ماه ها قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار نیز رسید. با این افزایش، قیمت فرآورده ای نفتی هم رشد کرد. کشور از وضعیت وخیم صادرات نفت زیر ۳۰۰ هزار بشکه به بالای ۷۰۰ هزار بشکه رسید. در یک ساله اخیر و به خصوص در هفت ماه سال ۱۴۰۱ روند صادرات غیر نفتی نیز بهبود یافت.
این اتفاقات موجب بهبود وضعیت منابع ارزی شد. مجموعه این عوامل موجب شد دست بازار ساز بازتر از گذشته شود و راحت تر در بازار مداخله کند. هرچند دولت با مداخله خود توانست دلار را در کانال ۳۲ هزار تومان نگاه دارد. اما در هفته آینده یعنی هفدهم آبان ماه انتخابات میان دوره ای آمریکا را خواهیم داشت. درصورت پیروزی جمهور ی خواهان، تکانه هایی به بازار ارز وارد خواهد شد. همین اتفاق ضرورت نظارت و مدیریت بیشتر بازار را توسط بانک مرکزی آَشکار می سازد. هر چند اتفاقات اخیر داخلی هم در رشد نرخ ارز بی تاثیر نبوده اما سیگنال افزایش تحریم ها و چالش های جهانی بیشتر اثر داشته است.
توصیه این است که بانک مرکزی مدیریت ارزی را در هفته اخیر با شدت و جدیت بیشتری دنبال کند چراکه تکانه های عبور دلار از کانال ۳۳ هزار تومان می تواند تبعات بدتری داشته باشد. نباید اجازه داد در اتفاقات هفته های پیش رو قیمت دلار نوسانات بیشتری را تجربه کند چراکه عقب راندن از کانال های بالاتر بسیار مشکل تر و غیرممکن تر می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.