صفحه اصلی / اسلایدر / تحولات بازار طلای تهران در تابستان از سقوط قیمت‌ها حکایت دارد/ضرر و زیان خریداران طلا و سکه
تحولات بازار طلای تهران در تابستان از سقوط قیمت‌ها حکایت دارد/ضرر و زیان خریداران طلا و سکه

تحولات بازار طلای تهران در تابستان از سقوط قیمت‌ها حکایت دارد/ضرر و زیان خریداران طلا و سکه

کسب و کار نیوز- بررسی تحولات بازار طلای تهران در تابستان امسال، از سقوط قیمت‌ها حکایت دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز،

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در حالی که در ابتدای تابستان یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۷۰۰ تومان بود، اما در حال حاضر با قیمت یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش می‌رود.

البته در برخی ایام تابستان به دلیل خوش‌بینی نسبت به مذاکرات برجام، قیمت طلا وارد کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم شد، اما با پیچیده شدن مسیر برجام، قیمت‌ها دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت. ه عقیده بسیاری از تحلیلگران، نوسان سطح انتظارات تورمی افراد جامعه که ناشی از تحولات و نشست‌های سیاسی رخ داده است، منجر به افزایش قیمت دلار در بازار شده که به تبع آن بازار طلا نیز دست‌خوش تحولات قیمتی شده است.

بنا به این گزارش، قیمت طلا در اوایل شهریور به قیمت یک میلیون و ۲۴۶ هزار تومان به فروش رسید و این در حالی است که در بازار تهران یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت دارد. با این حال، روند تغییر قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در تابستان امسال افت ۱۳۱ هزار و ۶۰۰ تومانی را تجربه کرده است. در این میان، رصد قیمت‌ها حاکی از آن است که هر مثقال طلا از ۶ میلیون و ۲۵۳ هزار تومان در ابتدای تابستان، هم‌اکنون در بازار در محدوده ۵ میلیون و ۶۸۵ هزار تومان مبادله می‌شود.

این در حالی است که گزارش‌ها از بازار سکه نشان می‌دهد که در طول یک هفته گذشته قیمت سکه با ریزش مواجه شده است. رصد یک هفته گذشته بازار سکه حاکی از آن است که قیمت هر قطعه سکه امامی در حدود ۱۳۰ هزار تومان ریخته است. بر همین اساس، قطعه سکه امامی در آخرین لحظه معاملاتی هفته گذشته ۱۴ میلیون و ۳۸۰ هزاردتومان قیمت پیدا کرده است. اما در مقابل، عملکرد یک هفته گذشته هر گرم طلای ۱۸عیار، از افزایش ۹۹۰ تومانی قیمت‌ها حکایت دارد. هر گرم طلای ۱۸عیار در آخرین لحطه معاملاتی هفته گذشته در حدود یک میلیون و ۳۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان بود.

در این شرایط، فعالان بازار درباره قیمت طلا و سکه در هفته آینده اعتقاد دارند که بازار در یک هفته آینده روزهای آرامی را سپری خواهد کرد. محمد کشتی‌آرای می‌گوید: بیشترین تحولات را در چند روز اخیر به دلیل سفر رییس جمهوری به نیویورک و ادامه مذاکرات هسته‌ای را داشتیم و امید مذاکره‌کننده به اصل توافق وجود دارد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود نرخ ارز تغییر چندانی نداشته باشد.

کارشناس رسمی طلا و جواهر پیش‌بینی می‌کند: با توجه ادامه شرایط موجود قیمت سکه و طلا در هفته آینده تغییر نخواهد داشت و با اتمام ایام ماه صفر ممکن است تقاضا برای طلا و سکه افزایش یابد و دادوستدها رونق داشته باشد. نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز عنوان می‌کند: امید است که با توجه به پایان ماه صفر، در ماه‌های آینده، شاهد رونق در بازار سکه و طلا باشیم و مردم بتوانند به‌راحتی خرید خود برای سکه و مصنوعات انجام دهند.

رئیس منتخب اتحادیه طلا و جواهر تهران مهم‌ترین فاکتور در کاهش قیمت در بازار طلا و سکه را مذاکرات برجامی عنوان کرد و گفت: تقاضا در بازار به شدت کاهش یافته و مشتریان برای انجام معامله با تردید و ابهام روبه‌رو هستند، چرا که خریداران احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها را در این بازار می‌دهند. در مقابل بخشی از دارندگان سکه و طلا فروشنده شده‌اند.

نادر بذرافشان، رئیس منتخب اتحادیه طلا و جواهر تهران، درباره وضعیت بازار طلا و سکه به اعتمادآنلاین گفت: تجربه نشان داده زمانی که قیمت دلار نوسان شدید پیدا می‌کند، مردم متقاضی خرید طلا و سکه می‌شوند. این تجربه هم امسال دوباره تکرار شد. بذرافشان با بیان اینکه نوسان قیمت دلار در بازار ایران بر بازار طلا اثر گذاشت و منجر به سیر صعودی قیمت سکه و طلا شد، گفت: از طرفی برخی واحدهای صنفی نیز به دلیل اختلال‌های پیش آمده خرید و فروش طلا را به شکل مقطعی متوقف کردند تا این نوسان‌ها منجر به آسیب به مردم نشود.

به گفته نادر بذرافشان، وضعیت مذاکرات نقش تعیین‌کننده‌‌تری در آینده قیمت طلا و دلار دارد. رئیس منتخب اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه در ایران قیمت طلا بر اساس دو مولفه قیمت انس جهانی طلا و دلار تعیین می‌شود، گفت: چنانچه شرایط تازه‌ای در بخش اقتصادی و سیاسی حاکم در کشور رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود بازار به ثبات نسبی برسد و مردم می‌توانند معاملات خود را در زمینه خرید طلا و سکه انجام دهند.

حال با توجه به کاهش قیمت طلا وسکه طی روزهای اخیر، این پرسش قابل طرح است که آیا این روند کاهشی ادامه‌دار است یا خیر؟ رئیس منتخب اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این پرسش اعتمادآنلاین بیان کرد: خبر‌های برجامی در کنار کاهش تقاضای خرید طلا و مصنوعات طلا در ماه محرم موجب افت قابل توجه قیمت‌ها در بازار شد. اما اثر هیجانی این اخبار متناسب با کاهش نرخ اونس در بازار جهانی تاثیرات خود را بر جا گذاشته و به نظر نمی‌رسد که نوسان و کاهش بیشتری را به دنبال داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.