صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / اکوسیستم های نوآوری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد می شود
اکوسیستم های نوآوری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد می شود

با همکاری شرکت های دانش بنیان،

اکوسیستم های نوآوری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد می شود

با هدف شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری در مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان مناطق آزاد و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور امضا شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل فرینا، این تفاهم نامه همکاری امروز یکشنبه (۶ شهریورماه) در راستای تعیین شعار سال توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و همچنین به‌منظور اجرای اسناد بالادستی و قانون جهش تولید دانش‌بنیان، بین «سعید محمد» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور منعقد شد.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک فرارسیدن هفته دولت گفت: در مناطق آزاد عرصه های جدید و مناسبی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است و با توجه به اهتمام مقام معظم رهبری (مدظله) و شعار امسال که مزین به نام دانش بنیان است جا دارد اقدامات جدی تری در این حوزه انجام شود.
سعید محمد با اشاره به اینکه این تفاهم نامه با هدف تسهیل فعالیت های دانش بنیان و شرکت های خلاق و نوآور در مناطق آزاد به امضا رسید، افزود: مناطق آزاد ظرفیت بالایی در حوزه های سرمایه گذاری دارد که توسط بخش خصوصی انجام شده است. بیش از ۲۵۰۰ واحد صنعتی در مناطق آزاد وجود دارند که اکثر آنها فعال هستند، در سال ۱۴۰۰ میزان صادرات از واردات پیشی گرفت و تراز تجاری مناطق آزاد برای اولین بار در سه دهه گذشته مثبت شد.

وی در ادامه گفت: ما در صادرات باید به دنبال محصولی باشیم که نیازمندی روز جوامع باشد و این به صورت اتفاقی ایجاد نمی شود مگر با بازاریابی صحیح و دانش به روز.
مشاور رییس جمهور اظهار داشت: با همکاری سرمایه گذاران در مناطق آزاد و شرکت های دانش بنیان، می توان با استفاده از ایده های نو، شاهد فعالیت های اقتصادی موثر در این مناطق باشیم.
سعید محمد گفت: در ۹ ماهه منتهی به خرداد امسال، ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در مناطق آزاد اتفاق افتاده که این میزان رشد ۵۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به همراه داشته است. ما در مناطق آزاد با در اختیار قراردادن مشوق ها و معافیت های موجود به شرکت های دانش بنیان می توانیم همکاری های مشترکی را رقم بزنیم.

وی اظهار داشت: معاونت علمی فناوری با معرفی این شرکت ها به بخش صنعت کشور در داخل مناطق آزاد و حمایت های علمی، فنی و ارائه خدمات و تسهیلگری به این شرکت ها می توانیم فعالیت این شرکت ها در مناطق آزاد کشور را استمرار دهیم.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان افزود: برقراری ارتباط بین نیازهای واقعی بخش صنعت و شرکت های دانش بنیان تضمین کننده حرکت این شرکت هاست و منجر به افزایش صادرات، تولید، اشتغال و تولید ناخالص داخلی (GDP) در کشور می شود.

 شرکت‌های دانش بنیان بخشی از اقتصاد کشور محسوب می‌شوند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این مراسم این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق جایگاه درخور توجهی در اقتصاد کشور به خود اختصاص داده‌اند، افزود: سهم این شرکت‌ها از ارزش افزوده و اشتغال‌زایی به میزانی رسیده است که به عنوان یکی از تکیه‌گاه‌های اصلی در اقتصاد به حساب می‌آیند. شرکت‌هایی که می‌توانند سهم قابل توجهی از اقتصاد بین المللی کشور را با توجه به ظرفیت گسترده ایران به خود اختصاص دهند.

سورنا ستاری با بیان این‌که نقش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق کلیدی و راهگشا خواهد بود، ادامه داد: شرکت های دانش‌بنیان به اشتغال قابل توجهی رسیده‌اند و سهم قابل توجهی از اقتصاد را به خود اختصاص داده‌اند. لازم است تا ظرفیت گسترده مناطق آزاد به یاری زیست‌بوم فناوری و نوآوری بیاید و رویکرد دانش‌بنیان در این مناطق حکم‌فرما شود.

ستاری با بیان این‌که تفاهم‌نامه همکاری در راستای پیاده سازی جدی رویکرد دانش‌بنیان در مناطق آزاد به امضا رسیده است، گفت: شرکت‌های دانش بنیان بخشی از اقتصاد کشور محسوب می‌شوند. امیدواریم بر مبنای این تفاهم نامه همکاری، رویکرد و نگرشی تازه به زیست بوم فناوری و نوآوری، در مناطق آزاد ایجاد شود و با توجه به تغییراتی که در مناطق آزاد صورت گرفته، این مهم محقق خواهد شد.

وی با اشاره به نقشی که مناطق آزاد می‌تواند در تحول صادرات محصولات دانش‌بنیان و خلاق ایران‌ساخت ایفا کند، افزود: در سال‌های اخیر تلاش کردیم با تعریف و حمایت از مفاهیم مختلف، راه را برای توسعه محصولات ایران‌ساخت هموار کنیم؛ خانه های صادرات فناوری ایران ساخت را در سایر کشورها داریم که منطقه آزاد می‌تواند با ظرفیت بسیار خوبی که از آن برخوردار است، به صادرات محصولات ایران‌ساخت کمک کند..
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، راه اندازی خانه‌های خلاق و نوآوری را فرصتی برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در این مناطق دانست و گفت: راه اندازی خانه های خلاق و نوآوری با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و نقش آفرینی در توسعه صنایع خلاق، یکی از محورهایی است که بر مبنای این تفاهم‌نامه همکاری دنبال می‌شود.

ستاری افزود: امیدوارم این تفاهم نامه زمینه را برای توسعه زیست بوم دانش بنیان و خلاق در این مناطق فراهم کند چراکه جمعیت دانشجویی و مرزهای مشترک در مناطق مستعد و نزدیک مناطق آزاد می تواند برای شرکت های دانش بنیان و خلاق جذاب و راهگشا باشد.

گفتنی است؛ این تفاهم نامه همکاری در ۶ ماده تنظیم شده است که می توان به استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با رویکرد تولید صادراتی، جذب سرمایه‌خارجی و تولید مشترک با شرکت خارجی و همکاری فناورانه، تسهیل صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، عرضه محصولات دانش‌بنیان و خلاق به تجار خارجی و راه‌اندازی خانه‌های خلاق و نوآوری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: مذاکراتی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.