صفحه اصلی / اسلایدر / جولان ایرلاین های داخلی برای گرانفروشی پروازها ادامه دارد/بازار سیاه بلیت پروازهای اربعین/گرانی ۷۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس در اربعین
جولان ایرلاین های داخلی برای گرانفروشی پروازها ادامه دارد/بازار سیاه بلیت پروازهای اربعین/گرانی ۷۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس در اربعین

جولان ایرلاین های داخلی برای گرانفروشی پروازها ادامه دارد/بازار سیاه بلیت پروازهای اربعین/گرانی ۷۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس در اربعین

کسب و کار نیوز- با نزدیک شدن به ایام اربعین همان داستان هرساله خرید و فروش بلیت در بازار سیاه به راه افتاده است. عدم نظارت بر قیمت گذاری بلیت توسط آژانس های هواپیمایی و عملکرد خودسرانه آنها، قیمت بلیت را به طرز سرسام آوری افزایش داده است. همچنان در این ایام شاهد آن هستیم که بازار سیاه و داغی برای جولان ایرلاین های داخلی برای پروازهای نجف ایجاد شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که سفر زمینی در این ایام نیز مشمول افزایش ۷۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوس شده است. برای متقاضیان امسال هزینه سفر به عراق و نجف سر به فلک می گذارد. در سایه عدم مدیریت و عدم نظارت بر عملکرد شرکتهای حمل و نقل، خسارات این اتفاق به چشم مردم و زائران خواهد رفت. این در حالی است که بسیاری از این زائران با قرض و بدهی راهی این سفر می‌شوند.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حتی اگر شخصاً در فرودگاه مستقر شوم اجازه تغییر قیمت‌ها را نخواهم داد گفته است: فعلاً نرخ مصوب برای پروازهای عتبات عالیات ۶ میلیون تومان است. اما نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس از گرانی شدید بلیت هواپیما و اتوبوس برای زائران اربعین انتقاد کرد و خواستار پیگیری این موضوع شد. کمال علیپور خنکداری در جلسه علنی روز یکشنبه ۶ شهریورماه طی تذکر شفاهی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی باید با جدیت بیشتری به موضوع بلیت اربعین ورود کند.

در همین زمینه رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: در این ایام فعالیت چارترکنندگان به دلیل افزایش تقاضا زیاد می شود. این افراد از افزایش تقاضای بوجود آمده سوءاستفاده کرده و برای مردم و زائران مشکلات بسیاری را ایجاد می کنند. این روند هر ساله تکرار می شود و باید راهکاری اساسی برای برخورد با متخلفان پیش بینی شود.

عبدالرضا موسوی اضافه کرد: شرکت های هواپیمایی همواره از چارترکنندگان شکایت دارند و این مساله به چالشی بر سر راه فعالیت این شرکتها تبدیل شده است. در حال حاضر بلیت هواپیما با قیمت بازار سیاه به فروش می‌رود و برای جلوگیری از سوء استفاده چارترکنندگان، تمام پروازهای چارتری اربعین حذف شده است. مسافران هم بلیت‌های کربلا را با نرخی که اعلام می‌شود خریداری کنند.

در همین رابطه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت و گو با “ایلنا” با اشاره اعلام تاریخ فروش بلیت‌های اربعین از پانزدهم شهریورماه گفت: قرار ما با وزارت راه، فروش بلیت از بیستم شهریور ماه بود و بلیت‌های عراق تا قبل از بیستم شهریورماه با قیمت غیر مصوب فروخته شده‌ است. مقصود اسعدی سامانی درباره اعلام زمان فروش بلیت اربعین با نرخ مصوب از ۱۵ شهریورماه اظهار داشت: قرار شرکت‌های هواپیمایی با وزارت راه و سازمان هواپیمایی این بوده که بلیت‌های اربعین با نرخ مصوب ۶ میلیون تومان از بیستم شهریور ماه آغاز شود و آغاز فروش بلیت از ۱۵ شهریورماه یک تصمیم غیرکارشناسانه است چراکه بلیت‌ها تا بیستم شهریورماه با قیمت‌های غیرمصوب به فروش رفته است.

وی با بیان اینکه بلیت مسیرهای خارجی مشمول نرخ‌های مصوب نیست و تابع عرضه و تقاضا است، ادامه داد: سال‌های گذشته شرکت‌های هواپیمایی برای رفاه حال زائران حسینی با سازمان هواپیمایی به توافق رسیدند که چند روز قبل و بعد از اربعین (مجموعا برای ۱۰ روز) بلیت عراق را نرخ تعیین شده در بازار عرضه کنند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: سال گذشته وزارت راه و شهرسازی به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که نرخ بلیت رفت و برگشت هر زائر در ایام اربعین ۵ میلیون تومان باشد و در مقابل این کاهش قیمت از بهای واقعی، به ازای هر مسافر یک میلیون تومان در خدمات فرودگاهی به شرکت‌های هواپیمایی تخفیف داده خواهد شد و هزینه‌های رویالیتی شرکت‌های هواپیمایی را می‌پردازند اما در طول یک سال گذشته هنوز وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی به این وعده‌ خود پایبند نبودند و این هزینه‌ها پوشش داده نشد.

اسعدی سامانی با اشاره به هزینه‌های پرداخت شده در اربعین سال گذشته گفت: بابت جابه جایی ۷۰ هزار زائر ایرلاین‌ها حدود ۷۰ میلیارد تومان هزینه‌های خدمات فرودگاهی و حدود ۹۱۶ هزار دلار هزینه‌های رویالیتی پرداختند که سازمان هواپیمایی تقبل کرده بود که این هزینه‌ها را جبران کند که نکرد. همچنین قرار بر این بود بخشی از این هزینه‌ها با مطالبات شرکت فرودگاه‌ها از شرکت‌های هواپیمایی تهاتر شود که این اقدام هم انجام نشد. وی ادامه داد: امسال هم در یک تصمیم غیرکارشناسی وزارت راه‌ و شهرسازی به یکباره اعلام کرد که قیمت بلیت رفت و برگشت به اربعین ۶ میلیون تومان خواهد بود در حالی که قیمت واقعی این مسیر بیشتر از این اعداد است و شرکت‌های هواپیمایی فقط ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر مسافر به فرودگاه نجف می‌پردازد. از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که این پروازها یکسرخالی انجام می‌شود، به عبارت دیگر ۴ لگ پروازی برقرار خواهد شد که این به معنای افزایش هزینه‌های شرکت‌ها است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: به هر حال شرکت‌های هواپیمایی برای رفاه حال مسافران اربعینی نرخ ۶ میلیون تومانی را پذیرفتند و با سازمان هواپیمایی توافق شد که از بیستم شهریور ماه تا سی‌ام شهریور ماه بلیت‌های عراق با این نرخ مصوب به فروش برسد و امسال هم قرار بر این است که به ازای اعمال نرخ‌های مصوب برای پرواز عراق در ایام اربعین در خدمات فرودگاهی تخفیفاتی به ایرلاین‌ها ارایه شود.

وی با انتقاد از وزارت راه وشهرسازی برای اعمال تصمیمات غیرکارشناسی و هماهنگ نشده با ایرلاین‌ها گفت: قرار ما با وزارت راه و سازمان هواپیمایی فروش بلیت از بیستم شهریور ماه بود اما روز گذشته اعلام شد که از پانزدهم شهریورماه فروش بلیت عراق با نرخ ۶ میلیون تومان انجام می‌شود که این یک تصمیم کاملا غیرکارشناسی است. قبل از اعلام هر تصمیمی باید با کارشناسان و دست اندرکاران هماهنگی شود چراکه  بلیت‌های عراق تا بیستم شهریورماه از قبل با قیمت غیر مصوب فروخته شده و اگر نرخ جدید را ملاک قرار دهیم به طور قطع ناهماهنگی ایجاد می‌شود.

اسعدی سامانی تاکید کرد: چطور می‌شود که درباره تعیین بلیت اتوبوس در ایام اربعین مذاکرات طولانی با صنف مربوطه انجام شده و بدون توافق هیچ تصمیمی گرفته نمی‌شود اما در بحث بلیت‌های هوایی شاهد چنین اعمال تصمیمات غیرکاشناسی هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.