صفحه اصلی / سرخط خبرها / اثر مخرب خلق پول بر تورم
اثر مخرب خلق پول بر تورم

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

اثر مخرب خلق پول بر تورم

سرمقاله

برداشتی که بانک مرکزی در رابطه با کنترل تورم در ماه های آینده دارد خالی شدن بار تورمی حذف ارز ترجیحی است. این نهاد تصور می کند گرانی ها و تورمی که اتفاق افتاد مربوط به تبعات و شوک حذف ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی است و در آینده این بار تخلیه خواهد شد. هرچند ممکن است این اظهارنظر تا حدودی درست باشد اما الزاماتی دارد که باید حتما عملیاتی شوند. به عنوان مثال نرخ بهره بین بانکی. باید در این خصوص تصمیمات بجا و مناسبی متناسب با شرایط اقتصادی کشور گرفته شود.
از سوی دیگر تورم ناشی از کسری بودجه نیز است. کسری
بودجه ای که از سالهای گذشته وجود داشته و همچنان نیز ادامه دارد. همین امر منجر به خلق نقدینگی شده است. این در حالی است که وضعیت سیستم بانکی به دلیل تسهیلات تکلیفی مناسب نیست. افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان، وام مسکن روستایی، وام ازدواج، وام فرزندآوری، وام ودیعه مسکن، وام خودرو و… فشاری بر بانک ها تحمیل می کند به سمت استقراض از بانک
مرکزی می روند.
بانکها برای تسهیلات تکلیفی ناچار از طریق بازار بین بانکی برای تامین منابع استقراض می کنند و خلق پول اتفاق
می افتد. باید اضافه برداشت بانک ها بررسی و جلوی آن گرفته شود. همین اتفاق آثاری که بانک مرکزی از آن برای کاهش تورم نام برده است را خنثی خواهد کرد. بانک ها در رشد تورم و نقدینگی، نقش پررنگی دارند. اگر خلق پول بدون پشتوانه کنترل شود امید برای کاهش تورم وجود خواهد داشت.
اثر خلق پول در نظام بانکی و بانک مرکزی اثر مخربی به مراتب بیشتر از سایر فعالیت هایی دارد که منجر به افزایش تورم
می شود، لذا باید تلاش کنیم بانک مرکزی تسلیم خواسته ها و مطالبات دولت نشود و از دستورات خلاف مقررات و شئوناتی که به بانک مرکزی می شود جلوگیری کنیم، به این دلیل که اگر بانک مرکزی در مدار صحیح خود قرار بگیرد به نفع کل
سیستم است.
پس اگر بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز در مقاطعی نواقصی داشته در وهله اول باید به برخی سیاست های دولت و مدیران اقتصادی و عدم هماهنگی بین آنها ربط داد که وضعیت بازار ارز و تورم امروز کشور ما را به این نقطه رسانده که بانک مرکزی در رسیدن به اهداف تعریف شده خود موفق نبوده است. با این شرایط تورم ۵۰ درصدی در دسترس است. هرچند برای تورم سه رقمی هنوز شرایط مهیا نیست. اما اگر با همین فرمان و با همین تفکر پیش برویم برای یک سال آینده تورم سه رقمی دور از دسترس نخواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.