صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / بدهی شرکت‌ های دولتی ۷۷درصد افزایش یافته است/ شرکت بازرگانی دولتی، زیان‌ده ترین شرکت دولتی
بدهی شرکت‌ های دولتی ۷۷درصد افزایش یافته است/ شرکت بازرگانی دولتی، زیان‌ده ترین شرکت دولتی

معاون وزیر اقتصاد:

بدهی شرکت‌ های دولتی ۷۷درصد افزایش یافته است/ شرکت بازرگانی دولتی، زیان‌ده ترین شرکت دولتی

معاون بانکی، بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد گفت: بدهی شرکت‌های دولتی تا پایان سال ۹۹ به ۳۱۰۰هزارمیلیاردتومان‌ رسیده و رشد ۷۷درصدی را نسبت به سال قبل ثبت کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اقتصادآنلاین، حسینی، معاون امور بانکی و‌ بیمه‌ای و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران تاکید کرد: در ایران بخش دولتی یکی از مهم‌ترین بازیگران حوزه اقتصاد کشور است و بعضا با بخش عمومی متشابه فرض می‌شوند.

وی افزود: در بخش دولتی ما، سال‌ها مجامع چه برای خودشان و برای شرکت‌های تابعه خودشان برگزار می‌شد و کمتر اطلاعات آن در اختیار مردم قرار می‌گرفت. اما در این دولت هم به پشتوانه قوانین و هم اراده دولت باعث شد این نیاز پاسخ داده شده و فرصت بهتری برای بررسی عملکرد این شرکت‌ها فراهم شود.

به گفته معاون وزیر اقتصاد، ۴۵۱ شرکت دولتی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی داریم که ۳۷۹ شرکت دارای ردیف بودجه‌ای هستند و ۷۲ فاقد ردیف بودجه‌ای هستند.

از این ۳۷۹ شرکت، ۲۹۸ فرعی و ۸۱ شرکت اصلی، ۳۵۴شرکت فعال و ۳۵ شرکت غیرفعال هستند و ۹ شرکت مادر و ۳۷ شرکت فرعی هستند.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد از بودجه عمومی کشور مربوط به بانک‌های دولتی و موسسات انتفاعی بوده و این عدد طی ۶ سال گذشته حدود ۲۳درصد رشد داشته درحالی که کل بودجه رشدش ۲۶درصد بوده است.

حسینی ادامه داد: ۹شرکت دولتی در سال ۱۴۰۰ ۷۸۲همت از بودجه کل کشور را شامل می‌شدند که ۵۰ درصد بودجه کل شرکت‌های دولتی و جمعا ۲۷درصد بودجه کل کشور بوده است. بخش زیادی از فعالیت شرکت‌های مادر تخصصی دولتی نیز در بخش خدمات است.

وی افزود: از مجموع ۶۲ شرکت مادر تخصصی در ۵ سال گذشته ۸ شرکت تجدید ارزیابی دارایی داشتند و بقیه اطلاعاتشان همچنان قدیمی است. بیشترین تجدید ارزیابی شرکت‌های دولتی هم در سال ۹۸ انجام شده است.

حسینی در رابطه با وضعیت بررسی صورت‌های مالی در سال‌های گذشته گفت: در سال ۹۶، ۹۷، ۹۸ و ۹۹، ۴۰درصد صورت های مالی مقبول بوده، ۵۹درصد هم مشروط بوده که برخی بندها باید اصلاح یا تکمیل می‌شده است.

معاون‌وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: بیشترین ایراداتی که حسابرس مستقل در سال گذشته از صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی گرفته مربوط به مطالبات راکد و سنواتی است. بیشترین ایرادات بازرس قانونی نیز مربوط به عدم رعایت تکالیف مجمع و عدم رعایت قانون بودجه بوده است.

وی تاکید کرد: تلاش ما این است وزارتخانه در تمام مجامعی که حضور دارد هیچ گزارش مردود یا عدم اظهار نظری نباشد و گزارش‌های مشروط هم تعداشان کم شود.

حسینی ادامه داد: در بخش بدهی‌های شرکت‌های دولتی در پایان سال ۹۹ به ۳۱۰۰هزارمیلیاردتومان رسیده و نسبت به سال گذشته ۷۷درصد رشد داشته است. بیشترین زیان نیز بزای شرکت بازرگانی دولتی ایران و بیشترین سود متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بوده است.

۷۲درصد تسهیلات بانکی توسط بانک های دولتی پرداخت شده است

معاون وزیر اقتصاد افزود: جمع سرمایه ثبتی بانک های زیرمجموعه وزارت اقتصاد، ۲۲۵هزارمیلیاردتومان است که ۸۶درصد سرمایه ثبتی شبکه بانکی است.

همچنین دارایی‌های این بانک‌ها، ۳۹۰۰هزارمیلیاردتومان و بدهی‌ها ۳۷۰۰هزارملیاردتومان تا پایان اسفند ۹۹ بوده است.

همچنین ۶۴درصد سپرده‌های شبکه بانکی کشور در بانک‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد بوده و ۷۲درصد تسهیلات نیز توسط این بانک‌ها پرداخت شده است.

همچنین مطالعه کنید:

سهم لوکس نشینان و سواران از مالیات در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز ، مالکانی که ارزش املاک و خودروهای آنان بالاتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.