صفحه اصلی / اسلایدر / لاستیک چند نرخی در بازار
لاستیک چند نرخی در بازار

گرانی 40 درصدی اجازه تعویض لاستیک های مستهلک را به مردم نمی دهد

لاستیک چند نرخی در بازار

کسب و کار نیوز- تایر در چند ماه اخیر افزایشی ۳۰ تا ۴۰ درصدی را تجربه کرده است. بازار تایر همیشه در تلاطم بوده و مسئولان را به چالش کشیده است. عده ای منفعت طلب بدون در نظر گرفتن اوضاع کشور بازار تایر را به هم می ریزند. از سال 98 کارخانه های تولید تایر با کمک نماینده های شان اقدام به دپو تایر در انبارها و فروش به دلالان و واسطه ها کردند و موجب کمبود و گرانی تایر شدند. در آخر هم عده ای واسطه از همه جا بی خبر گرفتار قانون شدند و تایرهای دپو شده به حراج گذاش ته شدند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، شرکتها همیشه بازار گردانی می کنند. اگر تایر در بورس کالا عرضه شود و واردات تایر آزاد شود تایر به قیمت واقعی به دست مصرف می رسد. نماینده ها تایر را در سامانه تجارت به قیمت قانونی ثبت می کنند و در معامله یک قیمت دیگر فاکتور می کنند. وزارت صمت باید به این موضوع ورود کند و عرضه سنتی تایر را لغو شود. گویا در این شرایط عرضه در بورس کالا بهترین روش است.

این در حالی است که فروش لاستیک چند نرخی در بازار به یکی از مشکلات مردم و مصرف کنندگان تبدیل شده است. گرانی های اخیر نیز مزید بر علت شده و موجب شده تا دیگر کمتر کسی بتواند برای تعویض لاستیک های خودروی خود اقدام کند. طی هفته های گذشته قیمت لاستیک ۴۰ درصد افزایش یافت و دلیل آن رشد قیمت مواد اولیه و هزینه های تولیدکنندگان این بخش اعلام شد.

در همین رابطه صفدری مدیر دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت گفت: میزان تولید لاستیک سنگین کشور را ۶۰۰ هزار حلقه در نظر بگیریم؛ با توجه به نیاز یک میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه‌ای کشور؛ حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار حلقه کمبود در این حوزه داریم که از طریق واردات تامین می‌شود. محسن صفدری اظهار کرد: در ایران فقط دو کارخانه تولید لاستیک رادیال وجود دارد و جوابگوی نیاز رانندگان خودروهای سنگین نیست. به همین دلیل در کنار تولید واردات نیز انجام می شود. ناگفته نماند که کیفیت تولیدات داخلی با محصولات خارجی نزدیک است.

او ادامه داد: میزان تولید لاستیک سنگین کشور را ۶۰۰ هزار حلقه در نظر بگیریم؛ با توجه به نیاز یک میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه‌ای کشور؛ حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار حلقه کمبود در این حوزه داریم که از طریق واردات تامین می‌شود. صفدری گفت: واحدهای صنعتی مکلف به درج آمار تولید و میزان موجودی در سامانه جامع تجارت هستند اما تکلیف نشده که فروش لاستیک از طریق حواله یا معرفی سازمان راهداری باشد؛ قانونی که پیش از این در برخی لاستیک‌ها وجود داشت و ما آن را لغو کردیم.

در همین رابطه سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: در سال‌های گذشته، هر سال، ۲۰ درصد رشد تولید تایر را شاهد بودیم اما امسال با افت تقاضا در چهار ماه نخست امسال دچار مشکل شدیم.

مصطفی تنها اضافه کرد: علاوه بر گرانی مواد اولیه، اخیرا حمل دریایی مواد اولیه صنعت تایر از چین نیز با مشکل مواجه شده و عملا کشتی‌‌ها از بنادر اصلی چین مستقیم به بنادر ایران نمی‌آیند و باید این محموله‌ها از کشورهای ثالث وارد شود که موجب افزایش مدت‌زمان تامین و قیمت مواداولیه می‌شود. طولانی‌شدن مدت زمان تامین مواداولیه هزینه‌های اضافی را به تولید تایر تحمیل خواهد کرد.

به گفته تنها، افزایش مولفه‌های تولید از جمله قیمت مواد اولیه مشکلاتی را برای صنعتگران به وجود آورد و در این شرایط تولید برای کارخانه‌ها با قیمت قبل به صرفه نبود. همچنین با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، صنعتگران برای اینکه بتوانند تولید خود را حفظ کنند ناچار به افزایش قیمت هستند، زمانی که کشور با تورم مواجه است این تورم بر همه بخش‌ها اثرگذار خواهد بود و صنعت تایر نیز از این امر مستثنی نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.