صفحه اصلی / اصناف / برندها / مفهوم بیزینس کوچینگ به زبان ساده
مفهوم بیزینس کوچینگ به زبان ساده

مفهوم بیزینس کوچینگ به زبان ساده

این روزها، کلمه بیزینس کوچینگ زیاد به گوشمان می‌خورد. به خصوص، اگر در دنیای کسب و کار و یا بازاریابی هم فعالیت داشته باشید که حتما آن را شنیده‌اید. بیزنس کوچینگ یا همان معادل فارسی‌اش، «مربی‌گری کسب و کار» نیاز دنیای کسب و کار مدرن است و هیچ بیزنسی نیست که در قرن 21 و در سال 2021، بدون استفاده از این ابزار، بتواند دوام بیاورد، و یا رشد کند.

بزرگترین سوالی که قبل از هر چیز باید از خود بپرسیم این است که بیزنس کوچینگ چیست و اینکه به چه کسی بیزینس کوچ گفته می‌شود؟ اصلا معنی بیزینس کوچینگ چیست و چرا اینقدر برای یک کسب و کار، اهمیت دارد؟ و اینکه ویژگی‌های یک بیزینس کوچ خوب چیست و بیزنس کوچ خوب کیست؟ به تمام این سوالات، در این گفتار کوتاه پاسخ خواهیم داد؛ پس با ما همراه باشید…

بیزینس کوچینگ چیست؟

قبل از هر چیزی، ابتدا باید ببینم بیزینس کوچینگ چیست و به چه کسی بیزینس کوچ می گویند؟  به ساده‌ترین زبان ممکن، می‌توان این مفهوم را اینطور بیان نمود:

بیزینس کوچینگ، مربی‌گری کسب و کار یا Business Coaching، به فرایندی گفته می‌شود که در آن، کسب و کار از جایگاه فعلی‌اش، به جایگاهی که صاحب آن در نظر دارد، ارتقا می‌یابد.

این فرایند به این صورت است که در ابتدا، صاحب کسب و کار، برای خودش و کسب و کارش، جایگاهی را به عنوان هدف قرار می‌دهد. این هدف به طبع، هدفی والا بوده و در نهایت، به موفقیت و اعتلای کسب و کار، منتهی می‌شود. حال بیزنس کوچینگ، به نوعی راهنمای راه رسیدن به آن هدف است. فرایند کوچینگ، اهداف، اولویت‌ها و استراتژی‌های رسیدن به هدف را آشکار می‌کند و به نوعی به کار مدیر یا کارآفرین، چارچوب می‌بخشد.

فدراسیون بین‌المللی کوچینگ یا همان «ICF» کوچینگ را اینطور تعریف می‌کند که این فرایند، فرایندی است که در آن، افراد با مراجعه به متخصصان این حرفه، یعنی همان کوچ‌ها، خلاقیت و استعداد و توانایی خود را شکوفا می‌کنند و از آن‌ها، در جهت رشد کسب و کار، کمک می‌گیرند.

سکان فرایند بیزینس کوچینگ، به دست بیزنس کوچ است؛ در حقیقت، کوچ همان راهنمای مسیر است و در راه رسیدن به هدف، همواره در کنار صاحب و کسب و کار ایستاده، به او در تعیین اولویت‌ها و اهداف و استراتژی‌ها، کمک می‌کند.

مزایای استفاده از بیزینس کوچینگ

درک مزایای بیزنس کوچینگ، با تعاریفی که تا به اینجای مقاله ارائه داده‌ایم، کار چندان سخت و دشواری نخواهد بود. اما اگر بخواهیم فهرست‌وار مزایای استفاده از این فرایند را بیان کنیم، می‌توانیم موارد زیر را برای شما نام ببریم:

  • بیزینس کوچینگ، عاملی است برای ارتقای پرسونال برندیگ شما.
  • کوچینگ به کسب و کار شما ارتقا می‌بخشد و اعتماد به نفس شما را زیاد می‌کند.
  • کوچینگ توانایی تعامل و همکاری با دیگران را در شما افزایش می‌دهد.
  • به شما کمک می‌کنند تا چشم‌انداز اهداف خود را مشخص کنید و برای رسیدن به آن، برنامه‌ریزی کنید.
  • بیزنس کوچینگ به شما کمک می‌کند تا از انواع بی‌کفایتی‌های ناخواسته، جلوگیری نمایید.
  • کوچینگ به شما کمک می‌کند تا روابط سازنده‌تری با کارکنان خود داشته باشید.
  • این فرایند، روحیه کار تیمی را در شما افزایش داده، به تیم شما قوت و قدرت می‌بخشد.
  • اگر تازه کسب و کار خود را راه انداخته‌اید، به شما کمک می‌کند تا مسیر خود را پیدا کنید.
  • توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی مالی و اقتصادی را در شما افزایش می‌دهد.
  • به عنوان یک کارآفرین یا صاحب کسب و کار، به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های ضروری برای این کار را در خود تقویت کنید.

پرسونال برندینگ

بیزینس کوچ کیست؟

اکنون با معنی بیزینس کوچینگ، کم و بیش آشنا شده‌ایم و بهترین فرصت است، تا بدانیم که در این میان، بیزینس کوچ کیست، چه وظایفی بر عهده دارد و چه خدماتی را به مدیر یا کارآفرین، ارائه می‌دهد.

بیش از هر چیز، باید درک کنید که نقش بیزینس کوچ در کسب و کار شما، صرفا به عنوان یک راهنماست که مسیر را به شما نشان می‌دهد؛ درست مثل همان چیزی که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم. به عبارت دیگر، وظیفه بیزینس کوچ، دادن ماهی به شما نیست، بلکه به نوعی، ماهگیری را به شما یاد می‌دهد.

یک بیزنس کوچ، نقش شما را به عنوان مدیر و رهبر، بر عهده نمی‌گیرد، بلکه به عنوان دست راست، در کنار شما ایستاده، بد و خوب را به شما نشان می‌دهد. تعیین هدف و اولیت و استراتژی‌ها، تنها بر عهده‌ی شماست و یک بیزنس کوچ، فقط در این میان به شما کمک کرده تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. متخصصان، مربی کسب و کار به همان مربی فوتبال تشبیه کرده‌اند؛ او صرفا در کنار زمین ایستاده، مسیر برد را به شما نشان می‌دهد، ولی هیچگاه خودش به صورت مستقیم و عملی، کاری انجام نمی‌دهد.

  • بیزنس به شما به عنوان مدیر، کمک می‌کند تا قابلیت‌ها، توانایی‌ها و استعدادهای خود را بهتر بشناسید.
  • بیزنس کوچ به مثال همان چوب بالای سر است، به شما کمک می‌کند تا در راه رسیدن به اهداف خود، ثابت قدم باشید و دست از تلاش برندارید.
  • بیزنس کوچ، می‌تواند برای کسب و کار شما، توصیه‌های اختصاصی ارائه بدهد.
  • یک مربی کسب و کار، اطلاعات مربوط به کسب و کار و موقعیت فعلی شما را استخراج کرده، سپس با توجه به همان، به شما می‌گوید که چه بکنید و چه نکنید.

ضرورت استفاده از کوچینگ چیست؟

چنان که در مقدمه اشاره کردیم، دنیای کسب و کار سال ۲۰۲۱، وسعتی یافته بی‌کران و شرط دوام در این دریای بی‌انتها، داشتن بیزنس کوچ حرفه ای است. اما دقیقا منظور از این ادعا چیست و این ضرورت را چطور می‌توان توجیه نمود؟

فناوری در دنیای کسب و کار، در این چند سال اخیر طوری پیشرفت کرده است که اگر نگاهی به یکی دو سال قبل بیندازیم، هیچ شباهتی با امروز پیدا نخواهیم کرد. به همان اندازه، رقابت نیز افزایش پیدا کرده و هر کسی به دنبال آن است که سهم خود را از این بازار، بیشتر و بیشتر کند؛ هر کسی به دنبال آن است که با جذب مشتری و فروش بالاتر، سود بیشتری نیز به دست بیاورد.

از طرف دیگر، همه شاید بر سر این موضوع توافق داشته باشیم که راه‌اندازی کسب و کار بسیار آسان است، اما به همان اندازه، حفظ و از همه مهم‌تر ارتقا و پیشرفت آن، به شدت سخت است. درست همینجاست که ضرورت استفاده از کوچینگ، به خوبی مشخص می‌شود.

بیزینس کوچ خوب، فردی است با تجربه کاری بسیار و البته علم و دانش فراوان؛ او می‌تواند دست راست و عصای دست ما به عنوان یک مدیر باشد، او می‌تواند تجربیات خودش را با ما در میان گذاشته و در نهایت برای رسیدن به این اهداف و بقا در دنیای کسب و کار، یار و یاور ما باشد.

معرفی یک بیزنس کوچ خوب…

حال که صحبت از یک بیزنس کوچ خوب شده است، جا دارد که به یکی از بهترین بیزنس کوچ‌های حال حاضر نیز اشاره‌ای داشته باشیم. دکتر افشین فاتح  به عنوان یکی از بیزینس کوچ ‌های برتر ایرانی، نامی آشنا برای کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در ایران است.

دکتر افشین فاتح بیزنس کوچ حرفه ای

او با سابقه‌ درخشانی که از خود بر جای گذاشته و با کارنامه کاری پرباری که دارد، ثابت کرده بدون شک، یکی ار بهترین بیزنس کوچ‌های حاضر در ایران است و همکاری با او، می‌تواند جایگاه کسب و کار شما را چندین پله، ارتقا ببخشد…

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.