صفحه اصلی / اسلایدر / تغییر نظر ناگهانی وزارت بهداشت/چرا واردات فایزر منتفی شد؟
تغییر نظر ناگهانی وزارت بهداشت/چرا واردات فایزر منتفی شد؟

تغییر نظر ناگهانی وزارت بهداشت/چرا واردات فایزر منتفی شد؟

کسب و کار نیوز- پس از اعلام خبر واکسیناسیون زنان باردار با واکسن فایزر برخی رسانه‌های اصولگرا به انتقاد از این اقدام پرداختند از جمله خبرگزاری فارس پویشی با عنوان "زنان باردار واکسن فایزر وارداتی نمی‌خواهند" راه‌اندازی کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز ، در حالیکه در روز‌های اخیر گفته شده بود که قرار است چند میلیون دوز واکسن کرونای فایزر وارد کشور شود شب گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد که واردات فایزر منتفی شده است.
به گزارش فرارو، چند روز پیش وزیر بهداشت گفت که واکسیناسیون زنان باردار با واکسن فایزر انجام خواهد شد. بهرام عین‌اللهی تاکید کرد که فایزر برای عموم مردم نخواهد و فقط در دسترس زنان باردار قرار می‌گیرد.

فایزر واکسن آمریکایی کرونا است که پیشتر واردات آن به کشور ممنوع شده بود. اما گفته شد که اگر تولید کننده آن کشوری غیر از آمریکا باشد منعی برای واردات آن وجود ندارد.
سید حیدر محمدی مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو گفت: “واکسن فایزر از کشور بلژیک وارد کشور می‌شود، اما زمان مشخصی برای ورود آن وجود ندارد. ”
پس از اعلام خبر واکسیناسیون زنان باردار با واکسن فایزر برخی رسانه‌های اصولگرا به انتقاد از این اقدام پرداختند  پویشی با عنوان “زنان باردار واکسن فایزر وارداتی نمی‌خواهند” راه‌اندازی کرد.
فارس در این رابطه نوشت: «چرا باید برای زنان باردار ما واکسن فایزر تزریق کنند! آیا اصلاً این واکسن در کشور‌های دیگر هم بر روی زنان باردار و مادران آینده آزمایش شده یا ایران جزو اولین کشور‌هایی است که مادران آینده آن در خطرند! واردات فایزر مانند خون‌های آلوده فرانسه دردسرساز خواهد شد. لطفاً جلوی ورود این واکسن را بگیرید یا مادران آینده از زدن این واکسن خودداری فرمایند.»

همچنین «علی کرمی»، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و مهندسی ژنتیک در گفت و گویی با فارس از این اقدام وزارت بهداشت انتقاد کرد.

او گفت:  “تا یک ماه قبل بحث این بود که برای زنان باردار واکسن سینوفارم توصیه می‌شود؛ آن هم در سه ماهه دوم بارداری (بعد از هفته دوازدهم). حالا چطور شده که در عرض چند روز یکدفعه گفته می‌شود قرار است واکسن فایزر ویژه مادران باردار وارد شود؟! این تعجب و تردید وقتی بیشتر می‌شود که گزارش‌هایی منتشر شده درباره اینکه تست بالینی واکسن فایزر در آمریکا برای زنان باردار به دلیل عدم استقبال مادران باردار متوقف شده. خب با این اوصاف، چه منطقی وجود دارد که این واکسن برای مادران باردار کشور ما وارد شود؟!”
او همچنین با اشاره به نحوه ساخت واکسن‌های فایزر و مدرنا افزود”برای اولین بار است که واکسن ژنی دارد روی یک جامعه بزرگ انسانی تست می‌شود و ما هیچ اطلاعاتی درباره عوارض درازمدت آن نداریم.”
به گفته کرمی: «ما زنان باردار را جزو حساس‌ترین افراد برای انتخاب واکسن می‌دانیم و به‌شدت حساسیت داریم ایمن‌ترین واکسن با سابقه مشخص را به آنها تزریق کنیم. اما ما هیچ سابقه‌ای از واکسن فایزر در دست نداریم. من تعجب می‌کنم چه کسی به وزیر بهداشت مشاوره داده که چنین تصمیم عجولانه‌ای گرفته!کافی است بدانید این فقط mRNA نیست که دارد در فایزر تزریق می‌شود. فقط آن ژن شاخک نیست بلکه یک مجموعه ژن‌ها دارد تزریق می‌شود.

با این حال اظهار نظر‌های مقامات وزارت بهداشت نشان می‌داد که واردات واکسن فایزر قطعی شده است، اما ناگهان شب گذشته این تصمیم منتفی شد.ظاهرا کمیته ملی واکسیناسیون با این مسئله مخالفت کرده است.
در بیانیه وزارت بهداشت آمده است: «اعضای کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ در جلسه اخیر خود با اجماع و تکیه بر شواهد معتبر علمی به این نتیجه رسیدند که واکسیناسیون این افراد (زنان باردار) کماکان با واکسن سینوفارم که یکی از معتبرترین واکسن‌های حال حاضر دنیا و دارای تاییدیه سازمان جهانی بهداشت است، ادامه یابد.»

توضیح بیشتری درباره دلیل این مخالفت مطرح نشده است.در ادامه این بیانیه آمده است: “از آنجاکه براساس آخرین شواهد علمی معتبر کمیته علمی کرونا، واکسیناسیون زنان باردار در مراکز واکسیناسیون توسط شبکه بهداشتی با واکسن سینوفارم انجام می‌شود، تصمیمی برای واردات واکسن فایزر وجود ندارد.”

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.