صفحه اصلی / اصناف / دلایل گرانی برنج ایرانی/ سطح زیر کشت ارقام کیفی کم شد
دلایل گرانی برنج ایرانی/ سطح زیر کشت ارقام کیفی کم شد

دلایل گرانی برنج ایرانی/ سطح زیر کشت ارقام کیفی کم شد

کسب و کار نیوز - عضو هیات مدیره انجمن برنج ایران گفت: امسال کشاورزان به کشت ارقام پر محصول روی آوردند و به تناسب آن از میزان کشت برنج‌های کیفی کاسته شد.

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی اکبریان درباره علل افزایش قیمت برنج در بازار و رسیدن قیمت برنج ایرانی به ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان، گفت: قیمت ارقام کیفی و محلی از جمله برنج هاشمی و طارم در اردیبهشت ماه نیز همین وضعیت را داشته اما نرخ ارقام پر محصول مانند به ندا شیرودی و فجر کمتر از ۳۰ هزار تومان است.وی با اشاره به اینکه امسال کشاورزان به کشت ارقام پرمحصول روی آوردند و به تناسب آن از میزان کشت برنج‌های کیفی کاسته شد، افزود: امسال ٧٠ درصد کشت برنج، اختصاص به ارقام پرمحصول داشته و حدود ٣٠ درصد آن مربوط به ارقام کیفی و محلی بوده است.

عضو هیأت مدیره انجمن برنج کشور همچنین با اشاره به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید گفت: هزینه‌های تولید برای کشاورزان بسیار بالا رفته است، دولت باید به کشاورزان در تأمین نهاده از جمله سم و کود کمک کند اما متأسفانه امسال این اتفاق نیفتاد و کشاورزان مجبور شدند این نهاده‌ها را از بازار آزاد با قیمت‌های بسیار بالا تأمین کنند.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه حدود ۷ ماه قبل کشاورزان سر شالی‌ها داد و بیداد می‌کردند که با کمبود نهاده مواجه هستیم، اضافه کرد: آن زمان کسی به گفته‌های کشاورزان و نیازهای آنان توجه نکرد. اکبریان با اشاره به اینکه کشاورزان اگر به کارگری روی آوردند، درآمد بیشتری خواهند داشت، افزود: علاوه بر قیمت نهاده‌های تولید، دستمزد کارگران و اجاره زمین نیز افزایش چشمگیری داشته است.وی تصریح کرد: همچنین برنج‌های کیفی از کشاورزان به قیمت کیلویی ٣١ تا حداکثر ٣٣ هزار تومان خریداری می‌شود و اینکه در بازار تهران به قیمت کیلویی ۴۶ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد، ربطی به کشاورز ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.