صفحه اصلی / اجتماعی / ورشکستگی داروخانه ها به دلیل کمبود دارو
ورشکستگی داروخانه ها به دلیل کمبود دارو

انحصار و کمبود دارو به ورشکستگی 60 درصدی داروخانه ها منجر شده است

ورشکستگی داروخانه ها به دلیل کمبود دارو

کسب و کار نیوز - کمبود دارو و نایاب شدن آن در بازار در ماههای اخیر سروصدای زیادی به پا کرده است. مردم در بحران کرونا برای تامین داروهای بیماران خود مجبور به مراجعه به داروخانه های خاص دولتی هستند و اگر بتواند این داروها را پیدا کنند باید روزها معطل بمانند. البته مشکلات تامین دارو این روزها تنها مختص بیماران کرونایی نیست و بیماریهای دیگر نیز از جمله سرطان، دیابت، و... نیز تنها امید خود را در برخی داروخانه های دولتی برای یافتن داروی مورد نیازشان می دانند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، رئیس سازمان غذا و دارو در این زمینه با تاکید بر اینکه سرعت ترخیص داروها شدت بیشتری یافته است می گوید: در حال حاضر داروهای وارداتی را برای تسریع در خدمت رسانی به مردم پای پروازها ترخیص می کنیم تا وقت کمتری برای ترخیص تلف شود. محمدرضا شانه ساز ادامه داد: تامین ارز مورد نیاز واردات دارو به مشکلی در ماههای اخیر تبدیل شده است که کسب و کارداروخانه ها را نیز تهدید می کند. نبود دارو به دلیل عدن تخصیص ارز مورد نیاز واردات است و در سال جاری تقریبا ارزی به دارو اختصاص نداده اند.

در همین رابطه اما نایب رئیس انجمن داروسازان ایران مهم‌ترین مشکل داروخانه‌ها در کشور را کمبود دارو دانست و با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم داروخانه‌ها، واقعا مشکل مردم است و اصلی‌ترین مشکل مردم هم در این زمینه، نبودن دارو است، گفت: چراکه اکنون ۵۲ درصد بازار داروی ایران در اختیار ۳۰۰ داروخانه‌ دولتی و ۴۸ درصد دیگر در اختیار ۱۳ هزار داروخانه خصوصی است و این اصلا متوازن نیست. دکتر سید علی فاطمی یکی از مشکلات مهم داروخانه‌ها، واقعا مشکل مردم است و اصلی‌ترین مشکل مردم هم در زمینه داروخانه نبودن دارو است که متاسفانه به جای اینکه وضعیت‌مان با گذشت این سال‌ها بهتر شود، هر سال بدتر می‌شود. در عین حال خیلی هم به کرونا ربط ندارد و شاهدیم که در حال حاضر بسیاری از داروهای غیر کرونایی هم در داروخانه‌ها نایاب شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس آمارهایی که سازمان‌های بیمه‌گر بر اساس تعداد نسخ داروخانه‌ها و میانگین دریافتی‌شان از بیمه‌ها ارائه می‌کنند، واقعا شاید نزدیک به ۶۰ درصد داروخانه‌های ایران از نظر درآمد و هزینه در نقطه سر به سر هستند؛ یعنی واقعا در آستانه ورشکستگی هستند و درآمدشان فقط هزینه‌هایشان را پوشش می‌دهد. نزدیک ۱۰ تا ۱۵ درصد از داروخانه‌ها عملا ورشکسته‌اند و وقتی دخل و خرج‌شان را نگاه می‌کنید، عملا منفی هستند. شاید فقط ۱۰ درصد داروخانه‌ها در موقعیت‌های خاص بوده و ممکن است وضعیت خوبی داشته باشند.  یکی از علل اصلی این موضوع عدم توزیع عادلانه دارو، بین داروهای خصوصی است.

در همین رابطه رئیس سازمان غذا و دارو در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تامین ارز مورد نیاز واردات دارو به مشکلی در ماههای اخیر تبدیل شده است که کسب و کارداروخانه ها را نیز تهدید می کند. نبود دارو به دلیل عدم تخصیص ارز مورد نیاز واردات است و در سال جاری تقریبا ارزی به دارو اختصاص نداده اند.

محمدرضا شانه‌ساز در ادامه افزود: دارو از آن دسته اقلامی است که نیازمند ارز برای تامین است. امیدواریم با کمک بانک مرکزی وزارت اقتصاد بتوانیم این کمبودها را عمده آن در تامین مواد اولیه تولید دارو است برطرف کنیم.

شانه ساز اظهار داشت: باز هم به رغم تحریم ها و مشکلات ارزی بسیاری که در بخش واردات دارو وجود دارد ذخیره دارو در کشور جایگاه خوبی دارد و کمبودها در تعداد اندکی از اقلام دارویی وجود دارد. در حال حاضر داروهای وارداتی را برای تسریع در خدمت رسانی به مردم پای پروازها ترخیص می کنیم تا وقت کمتری برای ترخیص تلف شود. به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، حمایت از داروهای تولید داخل برای ما مهم است و داروهای ضروری و مورد نیاز نیز با سرعت عمل از پای هواپیما ترخیص می شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

اولین خودروهای وارداتی برقی در روزهای آینده عرضه می شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ضیغمی در حاشیه نشست خبری ایران اکسپو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.