صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی مرغ ادامه دارد
گرانی مرغ ادامه دارد

قیمت مرغ در برخی شهرها تا ۴۵,۰۰۰ تومان هم بالا رفت

گرانی مرغ ادامه دارد

کسب و کار نیوز- قیمت هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران که تا دو هفته پیش بین ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان بود، بر اساس گزارش‌های تازه، اکنون به ۴۰ هزار تومان و در برخی شهرها به 45 هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است. این در حالی است که با افزایش قیمت و نابسامانی در بازار مرغ، باز هم صف های طولانی در نقاط مختلف کشور برای خرید این کالای اساسی تشکیل شده است. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در این رابطه می گوید: بیشتر نهاده های طیور وارداتی است و عمده نیاز از طریق واردات تامین می شود که هزینه حمل و نقل بسیاری را بخصوص در فصل تابستان دارد. محمدعلی کمالی سروستانی اضافه کرد: به دلیل همزمانی جابجایی محصولات جالیزی تابستانی هزینه حمل و نقل کنجاله و سویا که خوراک طیور است افزایش بسیاری پیدا می کند که موجب دیر رسیدن خوراک به دست مرغداران شده است.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، این در حالی است که رئیس هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ در برخی شهرها به ۴۵ هزارتومان افزایش یافته است، از سومدیریت های صورت گرفته در این حوزه به شدت انتقاد کرد. یعقوب یاوری، رئیس هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره افزایش قیمت مرغ در بازار طی روزهای اخیر، گفت: متأسفانه در روزهای اخیر، قیمت مرغ در برخی شهرها تا ۴۵,۰۰۰ تومان هم بالا رفته است. این مسأله کاملاً قابل پیش‌بینی بود و بارها به مسئولان مربوطه هشدار داده شد ولی رویه ناصواب و غلطی که در پیش گرفته شده، ظاهراً پایانی ندارد. وی تصریح کرد: این نابسامانی‌ها ناشی از سوءمدیریت مدیران دولتی است که اقتصاد کشور را به این روز انداخته‌اند، در نتیجه چنین عملکردی هم مردم زیر فشار اقتصادی له شده‌اند و هم تولیدکنندگان بی انگیزه و از ادامه کار و تولید ناامید شده‌اند.

نائب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور نیز درباره آخرین وضعیت تولید و عرضه مرغ در کشور، اظهار کرد: در فروردین ماه شاهد عقب افتادن از برنامه جوجه‌ریزی و کاهش تولید مرغ بوده‌ایم. حبیب اسدالله نژاد در ادامه از کندتر شدن تامین نهاده‌های دامی خبر داد و افزود: زمان تحویل نهاده‌های دامی به مرغداران از زمان ثبت‌نام در سامانه بازرگان به بیش از ۱۵ روز افزایش یافته است در حالی که این زمان حداکثر یک هفته بود. اسدالله نژاد تصریح کرد: کندی تامین نهاده‌ها موجب می‌شود مرغداران در تغذیه مرغ‌ها با مشکل مواج شوند. وی همچنین از افزایش سایر مولفه‌های تولید مانند ریز مغذی‌ها خبر داد.

اسدالله نژاد با تاکید بر اینکه ما درخواست افزایش قیمت مصوب مرغ با توجه به بالا رفتن قیمت‌ مولفه‌های تولید داریم، اظهار کرد: زیان مرغداران منتج به کاهش بیشتر تولید در ماه‌های آینده و بالا رفتن قیمت مرغ می‌شود.

اما مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در این رابطه در گفتگو “کسب و کار” گفت: بیشتر نهاده های طیور وارداتی است و عمده نیاز از طریق واردات تامین می شود که هزینه حمل و نقل بسیاری را بخصوص در فصل تابستان دارد. محمدعلی کمالی سروستانی اضافه کرد: به دلیل همزمانی جابجایی محصولات جالیزی تابستانی هزینه حمل و نقل کنجاله و سویا که خوراک طیور است افزایش بسیاری پیدا می کند که موجب دیر رسیدن خوراک به دست مرغداران شده است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی اضافه کرد: در ماهی که گذشت ۱۱۷ میلیون جوجه ریختیم این تعداد جوجه در شرایط معتدل، گوشت بیشتری تولید می‌کند تا هوای گرم، بدین ترتیب ما در این فصل به هفت تا هشت میلیون جوجه بیشتر از میزان فعلی نیاز داشتیم که به آن دست پیدا نکردیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه کماکان بالاست، اظهار‌کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار و ۳۰۰ تومان است که متاسفانه مسئولان توجهی به این موضوع ندارند. کمالی سروستانی با بیان اینکه در حال حاضر مرغداران در تامین نهاده‌های یارانه‌ای یا همان دولتی دچار مشکل هستند، افزود: مرغداران بخشی از نهاده‌‍‌های دامی را از بازار آزاد تهیه می‌کنند که هزینه تمام شده آن‌ها را به بالاتر از قیمت مصوب افزایش می‌دهد.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: مسئولان ستاد تنظیم بازار بعد از اعلام قیمت مصوب، نرخ نهاده های تولید و هزینه های حمل و نقل را افزایش دادند که این موضوع اجحاف در حق مرغدار است.

همچنین مطالعه کنید:

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.