صفحه اصلی / سرخط خبرها / دلایل افزایش قیمت ارز
دلایل افزایش قیمت ارز

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

دلایل افزایش قیمت ارز

سرمقاله:
افزایش قیمت ارز و سکه پس از اتمام تعطیلی های اجباری اعمال شده به دلیل موج جدید کرونا تقریبا قابل پیش بینی بود. تعطیلاتی که در هفته گذشته اعمال شد به همراه تعطیلی که در پیش رو وجود دارد تقاضا را در بازار بالا برده است. به دلیل عید قربان بازارهای مالی دبی نیز به مدت دو هفته تعطیل شد که تقاضای ارزی کاملا تحت تاثیر قرار گرفت. وقتی بازارهای مذکور بسته و محدود می شود عملا حجم معاملات کاهش پیدا می کند و بسیاری از تقاضا ها جواب داده نمی شود. بنابراین بعد از اتمام تعطیلی ها سیل تقاضاهای پشت بازار مانده روانه بازار می شود. بازارهای رسمی هم موفق به پاسخگویی به این حجم از تقاضا نیستند و بازار آزاد در حال تامین نیاز است که موجب افزایش قیمت دلار و سکه شده است. متعاقب افزایش قیمت دلار، سکه نیز افزایش قیمت پیدا می کند چراکه محاسبه پایه قیمت سکه با رشد و کاهش دلار تعیین می شود. سکه در یک جایی هم از طلای جهانی تاثیر می گیرد که این جا تاثیر انس جهانی زیاد نبوده است.
البته دلیل دیگر افزایش قیمت ارز هم نزدیک شدن به پایان دوره دولت است. دولت مستقر با قرار گرفتن در هفته های پایانی عملا بازارهای مالی را رها کرده است. در تمام بازارها چه کشش وجود داشته باشد چه کشش وجود نداشته باشد افزایش قیمت ها اعمال شده است. به طور کلی این خاصیت هفته های پایانی هر دولتی است. این دولت نیز بازار ارز را به حال خود رها کرده است.
این در حالی است که آزادسازی پول های بلوکه شده نیز نمی تواند تاثیری در کاهش نرخ ارز داشته باشد. پول‌های بلوکه شده به محض ورود به کشور نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد و باید ابتدا به ذخایر بانک مرکزی برود، در نتیجه برای کاهش نرخ زمان لازم است. ذخایر بانک مرکزی هم برای مواردی است که بازار دچار التهاب است در آن زمان این ذخایر توسط بانک مرکزی وارد بازار می‌شود و تا مبلغ نرخ ارز را به آن مبلغی که باید باشد برساند. اینگونه نیست که بانک مرکزی بتواند این پول را برای رشد، واردات یا برای جلوگیری از افزایش تورم استفاده کند. ولی برای ذخایر می تواند استفاده شود و پشتوانه ذخایر ما را افزایش دهد یا مثلا بدهی دولت به صندوق توسعه ملی که طی این سال‌ها برداشته شده است را جبران کند. اینگونه نیست که به سرعت این پول واریز شود بتوانند آن را خرج کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.