چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / تبعات کاهش تصنعی نرخ ارز
تبعات کاهش تصنعی نرخ ارز

فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران

تبعات کاهش تصنعی نرخ ارز

یادداشت

جهش‌های ارزی طی دوره‌های مختلف اغلب به دلیل پایین‌نگه داشتن تصنعی نرخ ارز از سوی دولت رخ داده است. فنر نرخ ارز بارها و طی دوره‌های مختلف و در نرخ‌های متفاوت به دلیل هیجانات روانی و تلاش دولت‌ها برای پایین نگه داشتن تصنعی نرخ ارز فشرده و بعد از مدتی در بازار رها شده و شاهد تبعات تورمی و آسیب‌های آن در بازارهای مختلف بوده‌ایم.

طی هفته‌های اخیر به دلیل جو روانی مذاکرات وین نرخ ارز در مسیر کاهشی قرار گرفته است. واقعیت این است که ما به عنوان بخش خصوصی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی معتقدیم نرخ ارز بین ۲۲تا ۲۵ هزار تومان نرخ درستی است و امیدواریم در صورتی که مذاکرات وین به نتیجه برسد و پول‌های بلوکه شده آزاد شود، بانک مرکزی و دولت سعی در تزریق این پول به بازار و پایین نگه داشتن تصنعی نرخ ارز با اقدامات پوپولیستی نداشته باشد.
طی چند وقت اخیر به این دلیل که نرخ ارز به حدی که باید نزدیک شد، موفق شدیم صادرات غیرنفتی داشته باشیم. اما در صورتی که دلارهای بلوکه شده بار دیگر به بازار تزریق شود و نرخ ارز به صورت تصنعی کاهش یابد، یک بار دیگر شاهد جهش نرخ ارز و ضربه به صادرات خواهیم بود.

از طرفی این یک واقعیت است که همواره نرخ ارز بر تورم تاثیرگذار است. اما اگر دولت، صرفا به دلیل اینکه تمایل دارد دولت را با نرخ پایین‌تر دلار تحویل دهد، با نادیده گرفتن واقعیت‌های اقتصادی و اهمیت ثبات اقتصادی نرخ ارز را تصنعی کاهش دهد، بار دیگر شاهد جهش نرخ ارز خواهیم بود

پایین نگه داشتن نرخ ارز در کوتاه مدت شاید خوشایند به نظر برسد و دولت تمایل داشته باشد کارنامه بهتری در این زمینه از خود بر جای بگذارد، اما این اقدام پوپولیستی و کاهش تصنعی نرخ ارز مطمئنا در بلندمدت به ضرر اقتصاد، کشور و فعالیت اقتصادی و تجاری خواهد بود و اثرات تورمی جهش دوباره نرخ ارز و تبعات مخرب آن در آینده را شاهد خواهیم بود.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.