صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش تقاضا برای مسکن بی کیفیت
افزایش تقاضا  برای مسکن  بی کیفیت

تقاضا برای خانه های زیر همکف و بدون امکانات به دلیل ارزان تر بودن افزایش یافته است

افزایش تقاضا برای مسکن بی کیفیت

کسب و کار نیوز- رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید: دسترسی مردم و زوج های جوان به مسکن سخت تر شده است. بر اساس آمار منتشر شده در یک ‌سال گذشته تنها ۳۰ درصد از خانه‌اولی‌ها موفق به ورود به بازار و خرید مسکن شده‌اند و ۷۰ درصد از این متقاضیان پشت در بازار به اجبار منتظر نشسته‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان بازار مسکن نیز می گویند تقاضا برای خانه های زیرهمکف به دلیل ارزان تر بودن افزایش یافته و بسیاری از زوج های جوان این خانه ها را برای شروع زندگی خود انتخاب می کنند. همچنین بسیاری دیگر از خانه اولی ها که زوج های جوان اکثریت قریب به اتفاق آنها را تشکیل می دهند به اجبار زندگی با خانواده های همسران خود را انتخاب کرده اند. گرانی مسکن امروز به مشکلی غیرقابل حل برای مردم تبدیل شده و مسوولان نیز گویا در آخرین ماه های سکانداری برنامه ای برای ثبات بخشی به این بازار ندارند.

طبق این داده‌ها، قیمت مسکن در ایران معادل ۳۰سال درآمد خانوار است. طبق آمارهای نامبیو (numbeo) نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار در کشورهایی که در وضعیت مطلوب هستند، در مقایسه با ایران بسیار قابل‌تامل است، برای مثال این نسبت در عربستان‌سعودی حدود ۲٫۷، در پورتوریکو حدود۳٫۷، در ایالات‌متحده حدود۳٫۷، در آفریقای‌جنوبی ۴٫۶، در فلسطین ۴٫۶، در امارات ۵٫۱، در قطر ۶، در عمان۶٫۱، در ایسلند ۶/۶ و در بلژیک ۶٫۹ بوده است. به‌عبارت دیگر در کشورهای مذکور با ۳ تا ۷سال پس‌انداز درآمد، خانوار می‌تواند صاحب مسکن شود.

همچنین شهر تهران نیز بین ۴۵۸شهر، رتبه پنجم جهان را دارد که خانوار با درآمد فعلی برای صاحبخانه شدن باید ۴۰ سال صبر کند. لازم به ذکر است از میان ۴۵۸شهر ارزیابی‌شده در جهان، نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار در شهرهای آمریکا عمدتا با ۲ تا ۳سال، بهترین شرایط را داشته و پس از شهرهای این کشور، شهرهایی از استرالیا، امارات، کانادا، مکزیک، نیوزیلند و دانمارک قرار دارند که در آنها خانوار می‌تواند با پس‌انداز درآمد ۳ تا ۶سال صاحبخانه شود.

در همین زمینه مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به “کسب و کار” گفت: در بازار مسکن مولفه های بسیاری در تعیین قیمت تاثیرگذار هستند. در حال حاضر البته شرایط بازار مسکن کمی آرام و با ثبات شده اما برای رسیدن به تعادل در این بازار مدت زمان زیادی وقت لازم است. بازار مسکن مانند دیگر بازارها مانند ارز، طلا و سکه نمی تواند به حواشی و اخبار پیرامون خود واکنش سریع نشان دهد و طبیعت این بازار بدین گونه نیست. بنابراین انتظار واکنش آنی برای این بازار در برابر کاهش نرخ ارز انتظار بجایی نیست. وی افزود: به هر ترتیب گرانی مسکن که مولفه های بسیاری بر روی آن تاثیر دارد موجب شد تا قدرت خرید و سهولت دسترسی مردم و زوج های جوان به مسکن سخت تر شود. برای خانه دار شدن مردم باید برنامه های بلندمدت تهیه و تدوین شود. بدین گونه نیست که راهکارهای مقطعی بتواند راه گشای این بازار باشد.

مصطفی قلی خسروی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند مشاورین املاک باعث افزایش قیمت مسکن می شوند در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و قیمت املاک ناشی از سیاست گذاری دولت ها، تورم، وضعیت سیاسی، اقتصادی و تاثیر روانی برخی آمارها بر بازار مسکن کشور است. در بازه ۱۲ روزه ابتدای اردیبهشت ماه امسال تعداد ۱۵ هزار و ۵۷۳ مورد قرار داد در تهران ثبت شده است که از این تعداد ۱۴ هزار و ۴۵۱ مورد آن اجاره است که بررسی این آمار نشان می دهد تعداد مستاجرها افزایش زیادی داشته است که بیشتر این افزایش به دلیل کاهش قدرت خرید و خانه دار شدن افراد است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور همچنین اخذ مالیات از خانه‌های خالی را عاملی برای افزایش عرضه واحد مسکونی به بازار اجاره مسکن و تهادل نرخ اجاره بها عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی، پیش تر نیز به تصویب رسیده بود گفت: اما این قانون به دلیل چالش‌ها و برخی مشکلات در اجرا موفق نبود اما با اصلاحات صورت گرفته امیدواریم شاهد بازگشت آرامش به بازار اجاره باشیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه افزایش عرضه خانه‌های خالی منجر به تعدیل قیمت‌ها در بازار اجاره نیز می‌شود افزود: به همین دلیل این اقدام از این نظر نیز بر بازار اجاره‌بها مؤثر خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …