صفحه اصلی / اصناف / بازار / شرایط بازار کار رشته حسابداری و مالی چگونه است؟
شرایط بازار کار رشته حسابداری و مالی چگونه است؟

شرایط بازار کار رشته حسابداری و مالی چگونه است؟

بازار کار به صورت دائم به حسابداران و افراد حرفه‌ای در حوزه مالی نیاز دارند، چرا که کار آنها از ابتدا با سروکله زدن با اعداد و ارقام آغاز می‌شود. به همین خاطر نمی‌توان پایان و انتهایی برای این رشته تحصیلی در بازار کار در نظر گرفت و آن را در میان رشته‌های با موقعیت شغلی کم به شمار آورد.

با مشاهده فرصت های شغلی برای استخدام حسابدار در ایران تلنت می‌توانیم بفهمیم که اوضاع کار برای حسابداران رو به رشد است و شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر و بزرگی همیشه در آگهی‌های استخدامی خود به دنبال حسابداران کاربلد و باتجربه می‌گردند.

البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که هرچه تعداد بیشتری از شرکت‌ها فرایندهای تجاری داخلی خود را دیجیتالی می‌کنند، تقاضا برای افراد ماهر در تجزیه و تحلیل داده‌های مالی و همچنین ارائه گزارش‌های بی نقص بیشتر می‌شود. در واقع حسابداران حال حاضر باید به این نکته توجه داشته باشند که دنیا و عصر حال حاضر، عصر دیجیتال است و برای اینکه در بازار کار موفق عمل کنید، حتما باید در این زمینه علم و دانش بالا و به روزی داشته باشید. شرکت‌ها و سازمان‌ها همچنین به متخصصانی که دارای هوش تجاری و بیزینسی بالایی هستند و همچنین در زمینه پیاده سازی و استفاده موثر از فناوری دیجیتال تجربه دارند، نیز بیشتر تمایل دارند. یعنی حسابداران واجد شرایط افرادی هستند که علاوه بر ریاضیات بر فناوری هم تسلط داشته باشند.

بازار کار برای حسابداران و افراد شاغل در حیطه مالی، بازار رو به رشد و آینده داری است. کارفرمایان علاوه بر بررسی مهارت‌های فنی این افراد، همچنین در طی مراحل مصاحبه تلاش بیشتری می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که کاندیدای مورد نظرشان از نظر فرهنگ سازمانی و همچنین ارتباط برقرار کردن نیز در سطح بالایی قرار داشته باشد. این تفکر که حسابدار باید در اتاق خود بنشینید و با دنیای خارج خود ارتباط برقرار نکند، دیگر پوسیده شده است. مهارت در برقراری ارتباط با تیم‌ها و مدیران یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها برای استخدام در رشته حسابداری و مالی به شمار می‌آید و اگر این مهارت را داشته باشید، می‌توانید انتظار داشته باشید که در استخدام موفق‌تر از دیگر افراد عمل کنید.

بازار کار حسابداری و مالی چگونه است؟

تقاضا برای حسابداران با توجه آگهی‌های شغلی ایران تلنت، همچنان بالا است. کارفرمایان در هر حالی به دنبال افرادی حاذق در این زمینه می‌گردند و انتظار نمی‌رود به زودی رشد این حرفه کاهش یابد. طبق پیش بینی‌ها انتظار می‌رود که اشتغال حسابداران و حسابرسان تا سال ۲۰۲۸ با رشد ۶ درصدی روبرو شود. متوسط نرخ رشد برای همه مشاغل پنج درصد است.

این بدان معنا نیست که هر حسابدار چشم انداز شغلی بسیار خوبی دارد. به لطف تغییر در فناوری حسابداری، بیشتر کارهای سنتی که یک حسابدار انجام می‌دهد، خودکارتر می‌شوند. در نتیجه، نقش یک حسابدار از یک نقش مهم در ورود اطلاعات و حساب و کتاب‌های دستی، به یک مشاور تغییر می‌کند. این تغییر به مهارت‌های جدیدی نیاز دارد که در دو دسته گسترده قرار می‌گیرند:

  • مهارت‌های کسب و کار و تجزیه و تحلیل داده‌ها با کمک هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و سیستم اتوماسیون.
  • سافت اسکیل‌ها، مانند هوش هیجانی و مهارت‌های ارتباطی، که آنها را برای مشاوره دادن به کارفرمایان آماده می‌کند.

شایعات بازار کار حسابداری و مالی

پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که برخی مشاغل حذف شوند در حالی که مشاغل دیگری ایجاد می‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، موقعیت‌های شغلی حسابداری در معرض خطر بالایی قرار می‌گیرند. پیش بینی شده است که هوش مصنوعی ۱٫۸ میلیون شغل را از بین می‌برد، اما در واقع ۲٫۳ میلیون شغل ایجاد می‌کند. مشاغلی که بیشتر در معرض خطر توسط هوش مصنوعی قرار دارند، مشاغلی هستند که شامل کارهای بسیار معمول هستند و نیاز به ورود اطلاعات زیادی به صورت دستی دارند.

پیش بینی شده است که وظایف حسابداری در آینده به طور خودکار انجام می‌شوند و این به خاطر وجود ربات‌ها، الگوریتم‌ها و آینده عملکرد مالی است. مواردی که بسیار اتوماتیک یا کاملاً اتوماتیک هستند شامل موارد زیر می‌شود:

  • عملیات حسابداری عمومی
  • پرداخت نقدی
  • مدیریت درآمد
  • کنترل مالی و گزارش‌گیری‌های خارجی
  • مالیات
  • برنامه ریزی و تحلیل مالی

این پیش بینی‌ها با آنچه سازمان‌های داخلی و خارجی برای آینده حسابداری پیش بینی کردند، مطابقت دارد که پیش بینی شده در آینده این نقش‌های در وظایف حسابداران و کارشناسان مالی، ۴ درصد کاهش خواهد داشت.

در همین حال، اتوماسیون مشاغل از جمله حسابداری در آینده بسیار سخت‌تر خواهد بود. اگرچه نقش‌ها و وظایفی مانند ورود داده و اجرای کارهای ساده خودکار می‌شوند، اما ما معتقدیم که حسابداران مانند گذشته نقش بسیار مهمی در شرکت‌ها دارند و در عین اتوماسیون شدن کارها باید دقت را چاشنی کار خود کنند.

با مدرک حسابداری و مالی چه مشاغلی را می‌توانید پیدا کنید؟

همان‌طور که می‌دانید، کلید موفقیت در حسابداری این است که همراه با مدرک حسابداری مهارت‌هایی مانند تفکر استراتژیک، تجزیه و تحلیل داده‌ها، ارتباطات و مدیریت افراد را در خود تقویت کنید. با درک اساسی از اصول حسابداری و قدرت اتوماسیون، حسابداران وقت بیشتری برای تمرکز بر ارائه مشاوره استراتژیک و تبدیل داده‌های خام به دانش عملی برای مشتریان یا کارفرمایان خواهند داشت.

در ادامه چند شغل در رشته حسابداری را معرفی خواهیم کرد که بیشترین پتانسیل را برای استخدام دارند.

حسابرس خارجی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش برون سپاری کارها در شرکت‌ها، حسابرس خارجی نیز بیشتر تقاضا برای استخدام و کار دارند. این افراد کار خود را به صورت مستقل انجام می‌دهند و کار آنها این است که به حساب‌های شرکت‌ها رسیدگی کنند و آنها را بر اساس مطابقت با قانون بررسی کنند.

حسابدار مالیاتی

حسابداران مالیاتی به افراد و مشاغل کمک می‌کنند تا مالیات‌های خود را تنظیم و پرداخت کنند. مانند سایر نقش‌های حسابداری، بسیاری از کارهای معمول ورود اطلاعات که تا به امروز برای تهیه مالیات مورد نیاز بوده است، باید انتظار داشت که در آینده تمام آنها به صورت خودکار انجام شوند. اما به لطف پیچیدگی قانون مالیات، قوانین مالیات فروش در خرید و فروش‌های آنلاین و رشد اقتصاد جهانی، تخصص در مالیات همچنان تقاضا خواهد داشت.

حسابداری شرکتی یا مدیریتی

حسابداران رده اول در هر شرکت و صنعتی ممکن است درگیر همه امور باشند و این امور از رسیدگی به حساب‌ها آغاز می‌شود و تا مشاوره دادن در معاملات و غیره نیز ادامه پیدا می‌کند. آنها همچنین در فعالیت‌های مهم مانند بهبود فرآیندهای تجاری، افزایش سودآوری و کمک به ادغام شرکت نیز حضور مستمر دارند. حسابدارانی می‌توانند بیشترین شانس استخدام را داشته باشند که مهارت‌های فنی خود را با تجزیه و تحلیل داده‌ها، ارتباطات، مهارت‌ها و توانایی اداره چندین پروژه در مهلت مقرر افزایش دهند.

فناوری ابزاری ارزشمند برای حسابداران است، اما نمی‌تواند تعاملات حیاتی مشتری را مدیریت کند یا حرف آخر را درباره تصمیمات مهم تجاری بزند. سازمان‌ها هنوز برای این امر به حسابداران و تحصیل کرده‌ها در حوزه مالی نیاز دارند و افرادی که فناوری را برای انجام کار خود درک کرده و قادر به استفاده از این فناوری هستند، به بهترین افراد برای بازار کار تبدیل می‌شوند.

منبع: Iran Talent

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.