صفحه اصلی / اسلایدر / خرید و فروش واکسن های تقلبی کرونا
خرید و فروش واکسن های تقلبی کرونا

دلالان واکسن روسی کرونا را در ناصرخسرو، ۸۰ میلیون تومان می فروشند

خرید و فروش واکسن های تقلبی کرونا

کسب و کار نیوز- یکی از مناطقی که احتمالا واکسن کرونا را می‌توان در آن پیدا کرد ناصرخسرو است. گزارش های منتشر شده از دوربین مخفی هایی که به بازار ناصرخسرو رفته اند نشان می دهد که واکسن کرونا در کف این بازار به قیمت 70 تا 80 میلیون تومان به فروش می رسد. در روزهایی که کرونا به بحرانی غیرقابل پیش بینی تبدیل شده و هر روز نمونه های جهش یافته این بیماری در نقاط مختلف جهان بوجود می آید دلالان دارو فرصت را غنیمت شمرده اند و با سواستفاده از ترس مردم واکسن های تقلبی کرونا را خرید و فروش می کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته به ادعای این فروشندگان این واکسن ها تقلبی نبوده و شخصی یا مسافری وارد کشور شده است. هرچند دلالی واکسن کرونا تنها به خیابان ناصرخسرو محدود نمی شود و با باز شدن پای دلالان به واکسن کرونا این دارو را می توان با قیمت های سرسام آور در خیابان های شهر نیز آن را پیدا کرد.

به عنوان مثال در پیاده روهایی که داروخانه های دارای داروهای خاص وجود دارند دلالانی مدام با صدای آهسته کلمه واکسن، واکسن کرونا را تکرار می کنند. به هر ترتیب یکی از ارزشمند‌ترین کالا‌ها در دنیا واکسن کرونا است که تا این لحظه مدل‌های روسی، چینی، انگلیسی، آلمانی و آمریکایی آن توانسته تاییدیه‌های لازم را بگیرد و در کشورهای مختلف عرضه شود‌. اما دولت همچنان به واردات قطره چکانی واکسن ادامه می دهد و هر بار برای واردات دوز بیشتری از این دارو چانه زنی می کند.

البته دلالی تنها به واکسن کرونا محدود نشده است. برای بیمارانی که حال مساعدی ندارند نیز دلالان داروی «فاویپیراویر» را پیشنهاد می کنند. انواع داروهای کرونا در حالی که ممکن است در داروخانه های سطح شهر پیدا نشود در خیابان ناصرخصسرو و در برخی موارد حوالی مترو امام خمینی در دسترس است.

این در حالی است که وزارت بهداشت پیش از آغاز واکسیناسیون در کشورهای توسعه یافته قول داده بود تا ۲۱ میلیون نفر را در برابر ویروس کرونا واکسینه کند. برای رسیدن به این هدف وزارت بهداشت به دست‌کم سه برابر بودجه فعلی که به تهیه واکسن اختصاص یافته نیاز دارد. حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، سه‌شنبه ۹ دی در مصاحبه ای در واکنش به کم بودن رقم بودجه برای تهیه واکسن ضد کرونا گفت: همه مردم در اولویت تزریق واکسن نیستند. شاید خیلی از افراد نیاز نباشد واکسن بزنند. وزارت بهداشت و درمان باید بررسی کند چه گروه‌های سنی و چه افرادی در اولویت تزریق واکسن هستند. بگذارید اول این مقداری را که گفتند وارد کنند بعد برای بقیه‌اش چانه بزنیم.

همین موضوع موجب شد تا تب دلالی این واکسن به اوج خود برسد. ناامیدی مردم از واردات واکسن به اندازه کافی بستر را برای خرید و فروش غیرقانونی واکسن کرونا مهیا ساخت. در همین رابطه محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت گفت برخی دلالی‌ها و همچنین تجارت واکسن یکی از دلایل مخالفت با واردات واکسن آمریکایی فایزر است.

تمام داروهای دلالان قاچاق است

ناصر ریاحی، عضو اتاق بازرگانی

در اینکه باید تمام مردم واکسن کرونا را دریافت کنند شکی وجود ندارد. امیدواریم تا اردیبهشت ماه سال آینده تمام گروههای پرخطر و مرحله به مرحله دیگر گروهها و مردم عادی نیز واکسن کرونا را دریافت کنند. برای این منظور بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز انتقال پول واکسن را در اختیار واردکنندگان قرار دهد تا بتوانند دوزهای تعیین شده برای واردات را به کشور وارد کنند. دلالان همواره در بازار ناصرخسرو به دلالی دارو آن هم داروهای قاچاق می پردازند و به هیچ عنوان تاییدیه ای برای واردات واکسن روسی و یا هر نوع واکسن ساخت دیگر کشورها ندارند. بنابراین مردم و کسانی که بیمار کرونایی دارند نه برای خرید واسکن و نه برای خرید داروهای درمان کرونا نباید به این افراد مراجعه کنند.

البته گروه برنامه جهانی واکسیناسیون سازمان بهداشت جهانی به نام کواکس تاکنون حدود یک میلیارد دوز واکسن خریداری کرده که این عدد را بر اساس سهمیه کشورهای مختلف در اختیار آنها قرار خواهد داد. با توجه به محدودیت‌هایی که در مسیر تولید وجود دارد، احتمالا این واکسن به شکل یک جا وارد نخواهد شد اما با توجه به زمان بندی که استفاده از آنها دارد و باید در دوره های چند هفته‌ای زده شود، به شکل مداوم واردات آنها ادامه خواهد داشت.

می‌توان به شدت امیدوار بود که تا فروردین یا اردیبهشت سال آینده، تمام گروه‌های خطر و شهروندان بالای ۶۰ سال ایرانی واکسینه شوند و به این ترتیب بحران کرونا و مرگ و میر بالای ناشی از این ویروس به پایان رسیده و در گام‌های بعد با واکسینه کردن مابقی گروه‌ها، امیدواریم به سمت ریشه کن کردن آن حرکت خواهیم کرد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.