صفحه اصلی / سرخط خبرها / تحریم های هوشمند در عصر جو بایدن

عليرضا عباسي، كارشناس اقتصادي

تحریم های هوشمند در عصر جو بایدن

کسب و کار نیوز - تقريبا همه كارشناسان معتقدند چون آمريكا منافع بهتر و بيشتري از همكاري با رقباي منطقه اي ما دارد حتي با فرض بازگشت به برجام ممكن است همچنان نظام تحريم ها را حفظ كند و تنها شكل و روش آن را نرم تر كند تا حساسيت كمتري برانگيزد؛ اما همان نتايج سابق را به دنبال داشته باشد.

سرمقاله- 
ایران هم می تواند در مقابل سیاست ها و برنامه هایی برای خنثی سازی آن سیاست ها و عدم بازی در زمین حریف انجام دهد. تنها به مواردی از این مدل تحریم های اقتصادی هوشمند و موثر علیه ایران در عصر بایدن اشاره می کنیم. امیدواریم برنامه خنثی سازی و سیاست های ما قوی تر و موثرتر باشد و امکان تبدیل تهدیدات به فرصت ها فراهم شود.
١- بایدن می کوشد با وجود رفع تحریم صادرات نفت، مشتریان نفت ایران را برای خرید نفت ایران بی رغبت کند. (هدف کاهش درآمد ارزی ایران)
٢- بایدن تلاش می کند منابع سرشار گاز ایران نتواند منجر به ایجاد و احداث خط لوله های استراتژیک گاز به اروپا، هند، پاکستان و چین شود. (هدف جلوگیری از وابستگی استراتژیک کشورها در حوزه انرژی به ایران)
٣- بایدن می کوشد سرمایه گذاران خارجی از مشارکت در طرح های توسعه میادین نفت و گاز ایران و سایر صنایع بزرگ صرف نظر کنند . (هدف کاهش درآمد ارزی ایران و فرسودگی زیرساخت ها)
۴- بایدن می کوشد تا با ارائه تصویری مخدوش از ایران، از شکل گرفتن برند ایران به عنوان بهشت توریست و جهانگردی ارزان و دیدنی دنیا در پسا کرونا جلوگیری کند. (هدف کاهش درآمد ارزی و مخدوش ماندن برند ایران )
۵- بایدن می کوشد تا فرار سرمایه ها از ایران شدت بگیرد. آنها ممکن است با افزایش جذابیت کشورهای دیگر و ارائه تسهیلات برای استمرار جذب سرمایه و نیروی کار ایرانی فرش قرمز پهن کنند. (هدف تضعیف اقتصاد ملی و سرمایه گذاری داخلی)
۶- بایدن تلاش می کند تا مسائلی مانند حقوق بشر، مسائل موشکی ایران، تروریست و بحران سازی در خلیج فارس و منطقه را سناریوسازی کند. (هدف افزایش ضرائب ریسک، فرار سرمایه و فروش سلاح در منطقه)
٧- بایدن تلاش می کند نسبت به ورود برندها و شرکت های بزرگ آمریکایی به بازار ایران تلاشی محدود کند. (هدف ارزیابی واکنش ایران برای تغییر رفتار، بازتعریف منافع مشترک و ارزیابی واکنش رقبای منطقه ای)
٨- آمریکا می کوشد از امکان همکاری گسترده و سرمایه گذاری های کلان شرکت های چند ملیتی در ایران جلوگیری کند. (هدف کاهش سرمایه گذاری خارجی در زیرساخت های ایران)
٩- بایدن می کوشد از امکان همکاری گسترده اقتصادی ایران با چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، امارات، عراق، آلمان، ایتالیا و فرانسه به عنوان شرکای اصلی اقتصادی با ایران بکاهد و یا از عادی سازی روابط ایران و عربستان جلوگیری کند. (هدف یارگیری برای امکان مهار اقتصادی ایران و کنترل اوضاع در سایر حوزه ها)
١٠- بایدن می کوشد از پیوند خوردن جدی اقتصاد ایران با کشور چین و عقد پیمان های سرمایه گذاری بلندمدت و کلان اقتصادی جلوگیری کند. (هدف انزوای اقتصادی و افزایش امکان کنترل و مهار بلندمدت ایران در همه حوزه ها)
در واقع گرچه به ظاهر تحریم های اقتصادی از بین می رود اما عملا امکان رشد اقتصادی بالای ایران را می گیرند یعنی به فرض قرار بوده طبق برنامه توسعه اقتصادی، ایران سالیانه ٨ درصد رشد کند، کاری می کنند تنها ٢ درصد رشد کنیم و ۶ درصد از رشد اقتصادی ما را در بحران سازی های مخرب یا برنامه ریزی های موثر از بین می برند. در واقع اگر یک اقتصاد تحریم زده سالی -۶ درصد رشد می کرد الان می شود مثبت ٢ . بازهم ۶ درصد از رشد ما را با اتخاذ استراتژی های مخرب، می بلعند .
در این صورت ما به نوعی تحریم های انگیزشی و هوشمند به جای تحریم های تنبیهی و حداکثری دچار می شویم.
حالا ما بهتر است سیاست هایی را اتخاذ کنیم که دقیقا نتیجه عکس دهد؛ موثر و غیرقابل پیش بینی، جذاب و هوشمند، صبورانه و درست؛ به نحوی که رقیب را در زمین خودش غافلگیر کنیم. آنها تمامی نرم افزارهای توسعه اقتصادی ایران را هدف قرار می دهند ما نیز علاوه بر سخت افزارها باید از نرم افزارهای عملیاتی توسعه ایران به خوبی دفاع کنیم. آنها را روزآمد کرده و در مقابل هر تصمیم مختل کننده رقیب سیاست درستی اتخاذ کنیم. این سیاست ها ضرورتا همگی تهاجمی یا دفاعی یا انفعالی نیست. نقطه ضعف غرب به مفهوم عام آن منافع است و اگر ما بتوانیم با بهبود فضای کسب و کار و اصلاحات اساسی اقتصادی در عین تقویت بنیه اقتصادی کشور، افزایش تولید داخلی، بازسازی زیرساخت ها و بهبود شاخص ها به پیوند زدن اقتصاد ایران با استانداردهای جهان شمول توسعه و تعریف منافع مشترک بلندمدت با غرب و شرق در حوزه های اقتصادی و همکاری های فرهنگی و ورزشی برسیم، شاید روزی فرصت همکاری های سیاسی و امنیتی نیز فراهم شود.
دیدن درست افق این همکاری ها و پرداختن به جزئیات این سیاست ها تنها توسط تصمیم گیران و سیاست ورزان خبره و نخبه و عاشق این آب و خاک و با دقت در مصلحت های بزرگ و حساس و سرنوشت ساز کشور ممکن می شود. کسانی که اسلحه، قدرت، توسعه، همکاری، احترام و منافع کوتاه مدت و بلندمدت را به خوبی می شناسند و به موقع و درست تصمیم می گیرند.

خبرنگار: میناسادات حسینی

همچنین مطالعه کنید:

خروج سرمایه رمز ارزی از کشور

میناسادات حسینی به گزارش کسب و کار نیوز، صحبت های مسئولان در حوزه رمزارزها در …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *