صفحه اصلی / اسلایدر / خیز دوباره گوشت قرمز به سمت گرانی
خیز دوباره گوشت قرمز به سمت گرانی

شقه گوسفندی 130 هزار تومان شد

خیز دوباره گوشت قرمز به سمت گرانی

کسب و کار نیوز- بعد از گرانی مرغ و تخم مرغ، گوشت به عنوان یکی دیگر از محصولات پروتئینی برای جانماندن از قافله افزایش قیمت با نوساناتی در بازار روبه‌رو شد.

به گزارش کسب و کار نیوز؛ در روزهای اخیر بعد از گرانی مرغ و تخم مرغ، گوشت به عنوان یکی دیگر از محصولات پروتئینی برای جانماندن از قافله افزایش قیمت با نوساناتی در بازار روبه‌رو شد.

این در حالی است که مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که کمبودی در عرضه وجود ندارد و به سبب مازاد تولید، دام روی دست دامداران مانده است و باید اجازه خروج یک میلیون راس دام صادر شود. با توجه به این شرایط انتظار می رفت در حوزه دام و گوشت در کشور آب از آب تکان‌ نخورد.

بررسی ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو شقه گوسفندی به ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، گوشت گوساله ۱۳۰ هزار تومان و سردست گوساله ۱۴۰ هزار تومان رسیده که نسبت به هفته‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

بسیاری از مسئولان قاچاق دام و کاهش ورودی دام  به استان را علت اصلی افزایش قیمت مطرح می‌کنند و معتقدند که با توجه به سرمای اخیر و اختلال در تردد، میزان ورودی دام به استان‌ها کاهش یافته  که همین امر زمینه را برای التهاب قیمت دام و گوشت در بازار فراهم‌ کرده است.

این پایان ماجرا نیست چرا که همه ساله در ایام پایانی سال، بازار گوشت متشنج می‌شود که امسال از ۵۰ روز مانده به شب عید دچار نوسان شده  است. اگر مسئولان امر از پدیده شوم قاچاق جلوگیری نکنند، گرانی‌ها همچنان دامن گیر خانوارها خواهد بود که از این موضوع در نهایت سودی عاید تولیدکننده و مصرف کننده نمی‌شود.

حال به سراغ مسئولان این حوزه می‌رویم تا از آخرین جزئیات بازار گوشت و دلایل گرانی در روزهای اخیر و راهکارهای کنترل قیمت با خبر شویم:

خیز قیمت گوشت در بازار؛ قیمت شقه گوسفندی به ۱۳۰ هزار تومان رسید

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ، از افزایش قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود ۱۳۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

او افزود: بنابر اطلاعات مقداری دام در حال قاچاق از کشور است که این امر زمینه را برای افزایش چشمگیر قیمت در بازار فراهم کرده است.

ملکی با بیان اینکه تعداد ورودی دام به استان‌ها کاهش یافته است، گفت: قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی از ۲۷ دی تاکنون ۱۰ هزار تومان افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ادامه داد: با توجه به برودت و سرمای هوا و اختلال در ترددها ناشی از بارش‌های اخیر، میزان ورودی دام به استان‌ها کاهش یافته است.

او کمبود علوفه را یکی از عوامل گرانی گوشت در بازار اعلام کرد و گفت: با وجود کمبود علوفه روزانه دامداران برای تهیه خوراک مورد نیاز ۵ هزار تومان باید هزینه کنند که این امر بر قیمت تمام شده می‌افزاید.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه واردات گوشت صرفه اقتصادی ندارد، بیان کرد: امسال با وجود معضلات ارزی، واردات صرفه اقتصادی ندارد، هر چند تغذیه مردم باید به نحوی تامین شود، ضمن آنکه در کنار آن شرایطی ایجاد شود تا دامدار بتواند به تولید ادامه دهد.

او با بیان اینکه دام‌های پیش بینی شده برای سال ۹۹ رو به پایان است، گفت: داشته‌های فعلی را تا ورود بره نو در بازار باید داشته باشیم تا مشکلات کمتر شود و در کنار آن هم باید مقداری گوشت برای تنظیم بازار وارد شود، البته مقدار آن نباید در حدی باشد که به تولید داخل ضربه بزند.

مدیریت بازار تنها راهکار کنترل قیمت گوشت

سعید سلطانی سروستانی مدیر عامل اتحادیه دامداران با انتقاد از اختلاف چشمگیر قیمت گوشت از دامداری تا بازار اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تفاوت قیمت گوشت از دامداری تا بازار به ۵۵ درصد می‌رسد، درحالی که کل زنجیره از کشتار تا عرضه به مصرف کننده، حداکثر ۴۸ ساعت است.

او افزود: با وجود زحمات فراوان تولید، دامدار به سود منطقی نمی‌رسد، در حالی که با اعمال مدیریت صحیح التهابی در بازار ایجاد نمی‌شود.

سلطانی سروستانی مدیریت را تنها راهکار کنترل قیمت گوشت در بازار برشمرد و گفت: این درحالی است که به علت فقدان نظارت بر بازار، قیمت دام و به طبع گوشت در مناسبت‌های مختلف همچون عید قربان به علت سودجویی دلالان و عوامل واسطه ۲۰ درصد گران تر می‌شود، در حالی که با اتخاذ مدیریت صحیح نباید بگذاریم از نقطه ضعف مردم سو استفاده شود.

قیمت هر کیلو دام سبک دام سبک ۴۲ هزار تومان

مدیر عامل اتحادیه دامداران قیمت تمام شده هر کیلو دام سنگین را ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان و قیمت تمام شده هر کیلو دام سبک را ۵۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر هر کیلو دام سبک با نرخ ۳۸ هزار تومان و دام سبک ۴۲ هزار تومان عرضه می‌شود که با این وجود دامداران همچنان در زیان هستند.

اتخاذ تصمیم نادرست مسئولان علت اصلی گرانی گوشت در بازار

منصور پوریان رئیس شورای صادرکنندگان دام‌کشور با اشاره به دلایل گرانی گوشت قرمز در بازار اظهار کرد: اتخاذ تصمیم نادرست مسئولان در حوزه دام و گوشت کشور مبنی بر واردات ۳۳ هزار تن گوشت منجمد و تعیین نرخ در ستاد تنظیم بازار، نوساناتی در قیمت گوشت ایجاد کرد.

او با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو گوشت منجمد وارداتی را ۷۲ تا ۱۲۰ هزار تومان تعیین کرده است، افزود: اتخاذ تصمیم‌ اخیر منجر به افزایش قیمت در بخش گوسفند و گوساله شد.

پوریان از کاهش ۴۰ تا ۴۵ درصدی مصرف گوشت در بازار خبر داد و گفت: با توجه به نبود بازار مناسب، مصرف گوشت به میزان ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش یافت که متاسفانه تصمیم اخیر دولت منجر به ایجاد هیجان در بازار گوشت شد، اما این وضعیت پایدار نخواهد بود.رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده ادامه داد: با توجه به کاهش توان خرید حتی برای مراکز پرمصرف، قیمت‌های موجود باید اصلاح شود، ضمن آنکه در کنار واردات بستر برای صادرات گوشت هم باید فراهم شود چرا که با افزایش قیمت، بازار به سمت جهش قیمت رو به جلو تحریک می‌شود.

او با تاکید بر عرضه گوشت با قیمت مناسب در بازار گفت: عرضه گوشت با قیمت مناسب موجب شده مردم‌ رغبت بیشتری برای خرید داشته باشند که در نهایت این امر علاوه بر خروج بازار از رکود موجب شده تا افراد این‌ محصول پروتئینی را سر سفره ببرند.پوریان با بیان اینکه تعیین قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار منتج به تحریک بازار می‌شود، گفت: بنابر بررسی‌های صورت گرفته، در نیمه دوم سال اتفاق خاصی در حوزه گوشت رخ نداده ‌ و بحث مربوط به نوسان قیمت نهاده و تاثیر آن در بازار گوشت به نیمه اول سال باز می‌گردد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور از رکود حاکم بر بازار گوشت خبر داد و گفت: با توجه به قیمت غیرواقعی گوشت در بازار و افزایش قیمت، خرید و فروش چندانی از ابتدای هفته در حوزه دام و گوشت نداشته‌ایم.

پوریان در پایان قیمت هر کیلو گوساله زنده را ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان و هر کیلو گوسفند زنده را ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قبل از گرانی‌ها قیمت هر کیلو لاشه گوساله ۷۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو لاشه گوسفند ۹۰ هزار تومان بوده است که متاسفانه با افزایش قیمت دام، نرخ فعلی لاشه در بازار غیرمنطقی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.