صفحه اصلی / اسلایدر / توقف گردونه قرعه کشی خودرو؟
توقف گردونه قرعه کشی خودرو؟

در ثبت نام خودرو ۸۰ درصد سرمایه گذار و ۲۰ درصد نیازمند واقعی هستند

توقف گردونه قرعه کشی خودرو؟

کسب و کار نیوز- در حالی کارشناسان بازار خودرو از همان ابتدای اجرای طرح قرعه کشی خودرو این طرح را تنها بهانه ای به منظور اجرای عدالت عنوان کردند که خبرهای منتشر شده حاکی از توقف زودهنگام اجرای این طرح است. زمزمه هایی مبنی بر توقف گردونه قرعه کشی خودرو به گوش می رسد و فعالان بازار دلیل اصلی آن را ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو در ماههای اخیر عنوان کرده اند. اجرای عدالت برای خرید خودرو به دلیل رشد بی سابقه قیمت ها و عدم توانایی مصرف کننده واقعی در دسترسی به خودرو به اجرا درآمد اما نتایج آن تنها به جمع شدن نقدینگی مردم منجر شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، طرحی که برای اجرای آن برنامه درستی اندیشیده نشده بود و نه تنها اجرای عدالت را نداشت بلکه سه میلیون نفر درگیر این نوع قرعه کشی‌ها می شوند و همواره احساس می کنند بدشانس بوده اند.

شاید در نگاه اول، قرعه‌کشی از جنبه رعایت عدالت، روش مناسبی برای فروش خودرو به حساب بیاید، اما نه‌تنها چالش‌هایی را به دنبال خواهد داشت، بلکه اصل بیماری بازار خودرو درمان نخواهد شد. شاید نخستین چالشی که گریبان وزارت صمت و خودروسازان را بگیرد، شاکی شدن آن دست از ثبت‌نام‌کنندگانی است که نام‌شان از گوی بیرون نیامده است. به‌عنوان مثال، در فروشی که یک میلیون نفر در آن ثبت‌نام کرده‌اند و تنها نام پنج هزار نفر در قرعه‌کشی بیرون آمده، ۹۹۵ هزار نفر شاکی به دنبال خواهد داشت.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در همین رابطه می گوید: قرعه کشی خودرو باعث رانت و فساد شده است. افرادی که بلد هستند سیستم قرعه کشی را دور بزنند، این کار را به راحتی انجام خواهند داد. این بدان معناست که ۸۰ درصد در ثبت نام خودرو سرمایه گذار و ۲۰ درصد نیازمند واقعی هستند. باید اجازه داد خودرو در حاشیه بازار به فروش رود که اینگونه می‌توانیم از تجربه دهه ۷۰ استفاده کنیم و در واقع خودرو تک نرخی خواهد شد. دبیر انجمن خودروسازان تشریح کرد: قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند. امسال علیرغم مشکلات ۲۳ درصد افزایش تولید در این ماه داشته ایم که نشان می دهد عرضه را ما افزایش داده ایم.

شیوا، رئیس شورای رقابت نیز گفت: اگر قیمت خودرویی با قیمت حاشیه بازار یکسان شد و تقاضا و تولید با هم برابر بودند قرعه کشی دیگر معنا ندارد. اما هنوز هم اما و اگرهایی برای برداشتن این طرح وجود دارد. رزم حسینی وزیر مبنی بر  شکستن انحصار در بازار خودرویی، گفت: ما به دنبال شکستن انحصار در بازار خودرو هستیم و این کار را خواهیم کرد. کارخانه‌های خصوصی باید تقویت شوند تا رقابت سالمی بین کارخانجات فعال در کشور داشته باشیم. وی گفت: میزان تولید افزایش پیدا کرده و این ادامه پیدا خواهد کرد. افزایش تولید یعنی اشتغال بیشتر و بهبود فضای تولید. در خصوص واردات چند مولفه باید در نظر گرفته شود، کارهای کارشناسی این موضوع در حال انجام است تا جای خالی موجود در بازار پاسخ داده شود.

نفوذ رانت به قرعه کشی خودرو

فربد زاوه، کارشناس خودرو

قرعه کشی نه تاثیر افزایشی در بازار خودرو داشته نه کاهشی فقط پوشش خیلی خوبی برای پنهان‌سازی فسادی است که در حال حاضر بر وضعیت کشور حاکم شده لذا قرعه کشی خودروها تاثیر اقتصادی ندارد. هدفی که از طرح ریزی قرعه کشی خودروها اعلام شد کنترل تورم بوده که صرفا بهانه بوده است. قیمت بازار با عرضه کنترل می‌شود نه با تعهد. با قرعه کشی  و سرکار گذاشتن مردم که کنترل تورم صورت نمی‌گیرد.

از ابتدای اجرای این طرح همواره تاکید بر این بود که اجرای عدالت بهانه ای برای جلو بردن طرح قرعه کشی خودرو است. تنها کسانی که در این طرح نمی توانستند به خودرود دسترسی پیدا کنند نیازمندان واقعی و خریداران خودرو بودند. افراد دیگری با روش هایی این قرعه کشی ها را دور می زنند و همین امر موجب می شود تا خریدار واقعی نتواند باز هم به خودرو دسترسی پیدا کند و این را به حساب بدشانسی خود بگذار در حالی که واقعیت این نیست. به هر ترتیب باید اشاره کرد که رانت و فساد در این روش از واگذاری خودرو نیز نفوذ کرده و مردم از این مشکلات حاصل از رانت خسته شده اند. اینکه هر بار در قرعه کشی خودرو شرکت کنند و هر بار بر حسب بدشانسی به خودرو نرسند موجب ایجاد بی اعتمادی شده است.

به طور کلی برای ساماندهی بازار خودرود باید با روش های دیگری اعم از تولید و ساخت خودرو جلو رفت. اما تنها موضوعی کعه به آن توجه نمی شود و دولت اعتنایی به آن ندارد همین تولید و عرضه بیشتر خودرو مناسب با نیاز بازار است. به عبارت بهتر آقایان کاری کرده اند که مردم برای شرکت در قرعه کشی هجوم بیاورند. یعنی کاری می‌کنند که سه میلیون نفر صف بکشند تا فضا‌ی رانت برای دیگران فراهم شود.

صنعت خودرو در حال زیان است و این ضرری که متوجه این صنعت شده ناشی از سوء مدیریت هاست، ناشی از تدبیر‌های فسادزاست، اما باز هم مردم و صنعت را مقصر می‌دانند و در این بازی آن‌ها را به خوبی مشارکت می‌دهند.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.