صفحه اصلی / اسلایدر / بی‌اعتمادی نقدینگی به طلا
بی‌اعتمادی نقدینگی به طلا

قیمت طلا در روزهای پیش‌رو چه روندی را طی خواهد کرد؟

بی‌اعتمادی نقدینگی به طلا

کسب و کار نیوز- اغلب کارشناسان و فعالان بازار و مردم که دارای نقدینگی های خرد در بازار هستند، طلا را در هفته های آینده صعودی پیش بینی کرده اند. این روزها نه بازار مسکن و نه بازار طلا از اطمینان لازم برای سرمایه گذاری برخوردار نیست چرا که این بازارها معمولا پرنوسان شده اند و اعتماد مردم از این بازارها برگشته است. البته مردم در شرایط فعلی به سمت خرید طلای آب شده می‌روند که از دادن اجرت فرار کنند.البته برای خرید سکه نیز تمایل خوبی وجود دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما پیش بینی قیمت طلا برای مردم و سرمایه گذاران قابل توجه است و بسیاری درصدد هستند تا از نوسانات قیمتی طلا در روزها و هفته های آتی باخبر باشند. این پیش بینی ها به مردم و سرمایه گذاران کمک می کند تا بازار سرمایه گذاری مناسب را برای خرید و فروش انتخاب کنند.

این در حالی است که اغلب کارشناسان جهانی نیز در هفته آینده طلا را صعودی می‌بینند. ۶۰ درصد از تحلیلگران وال‌استریتی در نظرسنجی این هفته سایت کیتکو انتظار دارند قیمت طلا در هفته آینده افزایش پیدا کند و از سوی دیگر ۲۰ درصد انتظار کاهش قیمت طلا را دارند و ۲۰ درصد باقی‌مانده بر این باورند که ارزش فلز زرد در هفته پیش‌رو تغییرات چندانی نخواهد داشت.

بازار طلا در روزهای اخیر بر خلاف روزهای گذشته که روند کاهشی را در پیش گرفته بود با برگشت دلار به فاز افزایش قیمت با نوسانات قیمتی مواجه و گران شد. گزارش‌های میدانی از بازار طلا و جواهر تهران حاکی از آن است که اکثر طلا فروشی‌ها به واسطه رکود حاکم در بازار با کاهش مشتری روبرو هستند از این رو تمایلی به خرید طلا از سوی مشتریان نشان نمی‌دهند. به عبارت دیگر با توجه به افزایش قیمت طلا در مدت اخیر مردم کمتر طلا می‌خرند. از این رو طلا فروشی‌ها برای خرید طلا از مردم به واسطه کمبود منابع با مشکل روبرو می‌شوند.

در همین زمینه نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت طلا فقط متاثر از رشد نرخ ارز افزایش یافته و عامل تقاضا و اونس در این روند نقشی نداشته‌اند. محمد کشتی‌آرای با اشاره به افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار طلا اظهار کرد: با وجود تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات ارزش اونس طلا، قیمت طلا و سکه متاثر از رشد نرخ ارز با افزایش رو‌به‌رو شده است. به گفته این فعال بازار طلا، تقاضا هم در بازار تغییری نکرده و همچنان مصنوعات طلا و سکه خریداری ندارد، همین موضوع باعث شده حباب سکه روی ۳۵۰ هزار تومان ثابت بماند.

کشتی‌آرای درباره روند قیمت‌ها در روزهای آینده بیان کرد: اگرچه اونس جهانی یکی از عوامل تاثیرگذار بر تغییر قیمت طلا است اما بازار بیشتر تحت فرمان نرخ ارز حرکت می‎‌کند، بنابراین تا زمانی که بازار ارز به آرامش نرسد و همچنان نرخ دلار افزایش یابد، روند صعودی طلا و سکه هم متوقف نخواهد شد و این نوسانات قیمت رکود بازار را تشدید خواهد کرد.

نایب رییس دوم اتحادیه طلا با اشاره به قیمت‌ها گفت: در جریان معاملات بازار تهران قیمت سکه امامی با ۲۲۰هزار تومان افزایش در مقایسه با دیروز به ۱۰میلیون و ۷۲۰ و سکه طرح قدیم نیز با رشد ۲۰۰هزار تومانی به ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسید. او اضافه کرد: نیم سکه امروز با قیمت پنج میلیون و ۸۰۰هزار، ربع سکه سه میلیون و ۷۵۰هزار و سکه یک گرمی دو میلیون و ۲۵۰هزار تومان معامله می‌شود؛ همچنین بهای هر مثقال طلای ۱۷عیار آب شده در بازار چهار میلیون و ۵۹۵هزار و هر گرم طلای ۱۸عیار با حدود ۱۰هزار تومان افزایش یک میلیون و ۶۱هزار تومان است.

افت تقاضا در بازار طلا

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران

متاسفانه عوامل بسیاری در بازار طلا موجب شده اند تا مشتری در بازار وجود نداشته باشد و بسیاری از واحدهای صنفی در این بخش تعطیل شوند. این در حالی است که مردم دیگر به نوسانات کوتاه مدت در این بازار امیدوار نیستند بنابراین در بازار طلا خریدار و متقاضی زیادی وجود ندارد.

به هر حال عده‌ای با هدف حفظ سرمایه خود با توجه به افزایش قیمت طلا، به سمت خرید طلای آب شده رفتند و این باعث شد تقاضا برای مصنوعات طلا به شدت کاهش پیدا کند. مردم در خرید طلای آب شده مالیات و اجرت نمی‌پردازند اما باید بدانند که سودی هم عایدشان نخواهد شد و اغلب در این معاملات دچار ضرر و زیان شده‌اند و ریسک خرید طلای آب شده بالا است چراکه حتی تشخیص طلای نو با طلای دست دوم هم بسیار سخت است و گاها متاسفانه طلای دست دوم را در قالب طلای نو به مردم می‌فروشند. بنابراین توصیه ما به مردم این است که برای حفظ ارزش سرمایه خود به سمت خرید طلای آب شده نروند. همچنین اگر مردم دنبال تبدیل کردن پول خود به طلا هستند، طلای آب‌شده و مصنوعات طلا را حتما حضوری خریداری کنند.

این در حالی است که وقتی قیمت‌ها به ثبات برسد و مردم از روند بازار اطمینان داشته باشند تقاضا هم بیشتر می‌شود، لذا بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقاضا برای خرید مصنوعات طلا نسبت به ماه قبل تا حدودی بهتر شده و با بازگشت دوباره آرامش به بازار شاهد افزایش خرید طلا و سکه در دو ماه پایانی سال خواهیم بود.

اما قیمت جهانی طلا در حال حاضر نرخ واقعی ندارد، انس جهانی در حال حاضر ۱۹۳۲ دلار است که با ارزش فعلی پول باید حدود ۲۴۰۰ دلار باشد. نوسان در بازار طلا همواره بوده و تا زمانی که صنایع مولد احیا نشوند، ادامه خواهد داشت. صنعت طلا مانند بسیاری از صنایع ما دچار خودتحریمی شده‌اند. نفت کشور با هر اقدامی دچار مشکل در صادرات می‌شود، اما چرا تمرکز خود را بر سایر صنایع نمی‌گذاریم. صنایعی در کشور داریم که می‌تواند بالاتر از نفت برای کشور سودآوری داشته باشد. برای نمونه صنعت تلفیقی سنگ و طلا می‌تواند ارزآوری فراوانی برای کشور داشته باشد. این در حالی است که در داخل می‌توان قیمت طلا را کنترل کرد، اما این کار از طریق تقویت پول ملی و رقابتی کردن آن امکانپذیر است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.