صفحه اصلی / اسلایدر / رشد بورس در سایه رکود بازارها
رشد بورس در سایه رکود بازارها

تزریق هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه، بورس را تکان داد

رشد بورس در سایه رکود بازارها

کسب و کار نیوز - دماسنج اقتصاد روز یکشنبه تب 20 درجه بورس را نشان داد. اگر تا همین دیروز یکه‌تاز میدان اقتصاد؛ طلا، دلار و سایر بازارهای موازی بود، حالا بورس با سوءاستفاده از خاموشی بازارهای موازی به دلیل تعطیلات و شوک روانی ناشی از انتخابات آمریکا هیجان بازار را افتان و خیزان به دست گرفته است.

به گزارش کسب و کار نیوز، دماسنج اقتصاد روز یکشنبه تب ۲۰ درجه بورس را نشان داد. اگر تا همین دیروز یکه‌تاز میدان اقتصاد؛ طلا، دلار و سایر بازارهای موازی بود، حالا بورس با سوءاستفاده از خاموشی بازارهای موازی به دلیل تعطیلات و شوک روانی ناشی از انتخابات آمریکا هیجان بازار را افتان و خیزان به دست گرفته است.

ارزش معاملات بورس به فراتر از ۱۶ هزار میلیارد رسید

روز یکشنبه نهم آذر، بازار سرمایه با اقبال مواجه بود، به طوری که شاخص بورس تهران با افزایش ۳۶۴۲۵ واحد به کانال یک میلیون و ۴۲۷ هزار و ۱۹۸ واحدی وارد شد. شاخص هم وزن با ۹۳۰۳ واحد افزایش به رقم ۴۱۰ هزار و ۸۳۴ واحدی رسید و شاخص بازار اول در کانال یک میلیون و ۴۳ هزار واحدی ایستاد و شاخص بازار دوم نیز عدد ۲ میلیون و ۸۸۷ هزار واحد را ثبت کرد.

هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه برای بورس واریز شد

در حوالی روز صعودی بورس، رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: روز پنج شنبه مبلغ یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده که به نوعی تسهیلات است و بازپرداخت آن به صورت سالانه و با نرخ بهره ۱۲ درصد است.
محمدابراهیم آقابابایی اظهار کرد: قراردادی که از چند وقت گذشته با موضوع سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه مطرح شده بود با برخی از مشکل ها و ابهام‌ها از طرف صندوق توسعه ملی همراه بود که منجر به تاخیر در زمان اجرای آن شد.
وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی قرار شد تا در چند بخش منابع را به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص دهد، گفت: منابع اختصاص داده شده به صندوق تثبیت بازار سرمایه به نوعی تسهیلات است که بازپرداخت آن به صورت سالانه و با نرخ بهره ۱۲ درصد است.
آقابابایی اظهار کرد: صندوق توسعه ملی در بخش نخست یک هزار میلیارد تومان نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه با نرخ سود ۱۲ درصد و به مدت پنج ساله سپرده گذاری کرده است که زمان تعیین شده قابل تمدید خواهد بود.
رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: این اتفاق می‌تواند برای بازار سرمایه مثبت باشد و در شرایط ضروری، برای افزایش نقدشوندگی و بازارگردانی سهام استفاده شود، همچنین صندوق تثبیت بازار سرمایه تعهد به بازپرداخت اصل منابع در پایان سررسید و سود حاصل از آن را دارد.
وی به تاثیر انتقال این منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: این منابع روز پنج شنبه ۶ آذرماه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد و هنوز نقشی در رشد بازار سرمایه نداشته است. آقابابایی اضافه کرد: سازمان بورس با تصویب شورای عالی بورس مقرر کرد مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به صندوق تثبیت بازار سرمایه تخصیص دهد، این موضوع که در هفته‌های قبل محقق شد، منجر به فعالیت صندوق در بازار و کمک به بازگشت روند صعودی به بازار شد.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز تالار شیشه ای در افق کوتاه و بلندمدت را بررسی می کند.

شرط استمرار صعود بورس

پیمان مولوی، اقتصاددان
تقریبا ۶ ماه به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده و در اقتصاد کنونی، بورس تبدیل به نبض اقتصاد ایران شده است. نبض اقتصادی ایران یعنی هرگونه حرکت مثبت یا حرکت منفی آن یک جو متفاوتی را در اقتصاد ایجاد می کند. چند اتفاق در اقتصاد کلان ایران افتاده که عبارتند از:
۱٫ بحث ارز و دلار است که به دلایلی روند کاهشی را می پیماید؛ هرچند عوامل بنیادی سر جای خود به روال سابق هست.
۲٫ بازار جهانی طلا که جریانی کاهشی دارد و کاهشی نیز خواهد بود. در این بازار نیز بسیاری از افراد فعلا گیر کرده اند یا ورود نمی کنند.
۳٫ قیمت ها در بازار خودرو نیز با کاهش نرخ دلار شاهد ریزشی حدود ۳۰ درصدی بوده است.
درنتیجه این سه اتفاق، دو استراتژی در بین مردم ایجاد شده است؛ نخست حضور در بازار املاک و مستغلات برای اینکه سود کنند و ریسکی هم نداشته باشد و دوم ورود به بازار سرمایه.
وقتی روند حقیقی ورود به بازار سرمایه مانند شرایط حالِ حاضر، مثبت است یا ممتد است یعنی اندکی از این نقدینگی در حال ورود به بازار سرمایه است؛ اما عوامل بنیادی در اقتصاد ایران هیچ تغییری نکرده و همان عوامل بنیادی اصلی است. تورم، نقدینگی و شکاف کسری بودجه همچنان سر جای خود است. آن چیزی که در حال حاضر فضا را تلطیف کرده، روی کار آمدن «بایدن»، رونق پیدا کردن بحث مذاکرات، برداشتن تحریم ها و مباحثی از این دست است. به همین دلیل در مورد رشد بازار سرمایه دو بحث وجود دارد؛ یکی چشم انداز که به نظر مثبت تر می رسد هرچند اتفاق بنیادی در تایید آن نیفتاده است و دیگری بازارهای دیگر که کارکرد قبلی خود را ندارند و وارد فاز استراحت شده اند.
برای بازار سرمایه بسیار مهم است که عوامل بازارهای موازی به همین روند ادامه دهند یا نه، هرچقدر بازارهای دیگر شاهد کاهش قیمت ها باشند، مطمئن باشید که بازار سرمایه نقدینگی بیشتری جمع خواهد کرد و از آن طرف اتفاق دیگری در حال افتادن است و آن، این است که دیگر خیلی ها فهمیده اند که هرگونه اظهارنظر در مورد بازار سرمایه هم هزینه را بالا می برد و هم ناخودآگاه می تواند تاثیرات بسیار کلانی روی رویکرد مردم داشته باشد.
به نظر می رسد اگر شرایط به همین ترتیب بوده و ورود نقدینگی ممتد باشد ما شاهد استمرار صعود باشیم؛ گرچه این عوامل بنیادی نیست و نمی توانیم در مورد آن قطع به یقین صحبت کنیم. به همین دلیل افرادی که می خواهند وارد بازار سرمایه شوند اگر محافظه کار هستند باطمانینه و آرام وارد شوند و حتما توصیه می شود که بازارهای موازی را در نظر بگیرند مخصوصا بازار املاک و مستغلات. این چشم انداز تا ۵۰ روز یعنی روی کار آمدن «بایدن» است و آن زمان باید رویکرد او و اتفاقات بنیادی در اقتصاد ایران را ببینیم و بعد رویکرد میان مدت تا ۱۴۰۰ را باید قضاوت کنیم.
تا انتخابات سال ۱۴۰۰ همه گروه ها و افراد سعی خواهند کرد به عنوان ناجی بازار سرمایه ورود پیدا کنند و این کار می تواند روی اتفاقات بعد از خرداد تاثیر بگذارد. ولی در بلندمدت باید صبر کرد و دید.
در حال حاضر تقریبا ارزش ذاتی ۱۵ درصد سهم ها با ارزش روی تابلوی آنها یکی است و زمان خرید آنهاست.
طی هفته اخیر چون بازارهای طلا و ارز بسته است، این بازارها دچار کمبود تقاضاست. باید وقت بدهیم بعد از باز شدن اصناف بازارها به چه سمتی حرکت می کند. زیرا باز شدن این بازارها اندکی تاثیر منفی روی روند ورود نقدینگی به بازار سرمایه خواهد داشت.
مساله بعدی تزریق نقدینگی ازسوی صندوق ذخیره ارزی است که باید دانست به خودی خود تاثیرگذار نیست. ولی ما در سال قبل هزاران میلیارد معامله در بازار سرمایه داشتیم و کل بازارگردانی که انجام شده عددی ناچیز بود. بازار سرمایه که بزرگ می شود بازارگردانی هم باید به صورت استاندارد انجام شود. پولی که از سمت صندوق ذخیره ارزی وراد بازار سرمایه می شود اگر خوب مدیریت شود و صندوق تثبیت به صورت حرفه ای این کار را انجام بدهد، می تواند موثر باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.