صفحه اصلی / سرخط خبرها / خودتحریمی و رشد تورم
خودتحریمی و رشد تورم

آلبرت بغزیان، اقتصاددان:

خودتحریمی و رشد تورم

کسب و کار نیوز- کشورهایی که در سطح ایران هستند نظیر ترکیه که به لحاظ جمعیتی شبیه ایران است یا حتی کشورهایی که از ایران از همه نظر پایین‌تر هستند نظیر پاکستان، افغانستان و عراق و حتی سوریه هم میزان تورم‌شان اینگونه نیست که مردم ما هر ماه شاهد رشد این چنینی تورم هستند. در تمام زمینه ها اعم از اقلام خوراکی شاهد تورم هستیم.

این تورم نه تنها سالانه بلکه هر ماه اتفاق می افتد و با این قیمت ها هر روز سبد خرید اقلام خوراکی کوچک و کوچکتر شده است. این در حالی است که احتکار، عدم کارایی مدیران و زد و بندها در بازار آزاد بیش از تحریم‌ها به اقتصاد ایران ضربه زده و ما بیشتر در شرایط خودتحریمی هستیم تا تحریم خارجی.

اگر عوامل رشد نرخ تورم مواد غذایی را دسته بندی کنیم در ابتدا این موج افزایش قیمت با رشد نرخ ارز آغاز می‌شود که خود ناشی از دو عامل اعمال محدودیت‌های تحریم و برنامه‌های بانک مرکزی است. پس از ارز، سوءاستفاده برخی از تولیدکننده‌ها باعث رشد نرخ تورم می‌شود. برهمین اساس در برخی از محصولات شاهد افزایش قیمت حتی بیش از نرخ ارز هستیم.

در واقع وقتی قیمت تمام شده تولید افزایش می‌یابد، برخی از تولیدکننده‌ها با این بهانه که تولید مقرون به صرفه نیست، قیمت‌های بالاتری را طلب می‌کنند، درحالی که هزینه‌های آن‌ها به آن میزان بالا نرفته است. یک مثال روشن از این وضعیت در صنعت خودروسازی وجود دارد که با هر نوع محاسبه‌ای هزینه تمام شده تولید خودرو کمتر از رقمی است که خودروسازان اعلام می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.