صفحه اصلی / اسلایدر / تداوم رشد نجومی قیمت مسکن
تداوم رشد نجومی قیمت مسکن

روند افزایشی قیمت مسکن در کمتر از شش ماه پایانی سال ادامه خواهد داشت

تداوم رشد نجومی قیمت مسکن

کسب و کار نیوز- کارشناسان مسکن بر این باورند که روند افزایشی قیمت مسکن در کمتر از شش ماه پایانی سال همچنان ادامه خواهد داشت. این در حالی است که متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۲۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۵.۱ و ۹۱.۷درصد افزایش نشان می‌دهد. البته این آمار در حالی ارایه شده است که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی این حوزه ماه‌هاست آمار حوزه مسکن را منتشر نمی‌کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی این آمار را درست نمی داند و معتقد است که قیمت مسکن بسیار کمتر از آمارهای اعلام شده است. اسلامی مدعی است که متوسط قیمت مسکن در تهران ۱۵ میلیون تومان است. وزیر راه‌وشهرسازی به این سوال که با توجه به متوسط قیمت مسکن در تهران برنامه وزارتخانه چیست؟ اینطور پاسخ داده است: نباید مناطق یک و سه را در سبد آماری حساب کنید به این دلیل که تعداد معاملات در این مناطق بسیار کم است و خانه‌های این بخش‌ها جزو کالاهای لوکس به حساب می‌آید و متوسط قیمت مسکن در تهران زیر ۱۵ میلیون تومان است. پیش از این نیز محمود محمودزاده، معاون وزیر گفته بود: اگر آمار منطقه یک را از متوسط قیمت مسکن شهر تهران حذف کنیم میانگین قیمت در پایتخت به کمتر از متری ۲۰ میلیون تومان می‌رسد.

اما در همین رابطه نایب رئیس اتحادیه املاک تهران دربار اینکه که قیمت مسکن تا پایان سال چه روندی خواهد داشت، گفت: متوسط قیمت مسکن در تهران حدود ۲۴ میلیون تومان است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط تورمی کشور قیمت مسکن نیز افزایش یابد. این اظهارات عقبایی در حالی است که در جدیدترین گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در مهرماه به ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومن رسیده است.

حسام عقبائی افزود: هنوز مشخص نیست که تا پایان سال قیمت مسکن چقدر رشد خواهد داشت اما قیمت مسکن تا پایان سال رکود تورمی دارد. او درباره روند خرید و فروش مسکن اظهار کرد: بازار مسکن راکد است و علی‌رغم افزایش قیمت، خرید و فروش مسکن نسبت به ماه گذشته کمتر شده است. به گزارش بانک مرکزی در شهریورماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۸٫۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۶٫۸ درصد کاهش و ۲۰۳٫۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ورود نقدینگی پنهان به بازار مسکن

بیت الله ستاریان، کارشناس مسکن

قیمت مسکن تا پایان سال به احتمال بسیار قوی همین روندی را که در تابستان طی کرده ادامه خواهد داد. این بدان معناست که در کمتر شش ماه باقی مانده از سال قیمت ها در بخش مسکن همچنان افزایشی خواهد بود. به احتمال بسیار زیاد و بر اساس متغیرهای اقتصادی، متوسط قیمت مسکن در تهران تا پایان سال تا متری ۳۵ میلیون تومان هم افزایش پیدا خواهد کرد. زمانی که تولید به مشکل برخورده، جایی به جز بازارهای ارز، طلا، بورس یا مسکن باقی نمی ماند و همین مسئله باعث افزایش قیمت‌ها می شود. اما متاسفانه تا زمانی که برنامه‌های اقتصادی به طور کامل روشن نشود نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده بازار مسکن داشت.

اما جهش اصلی را بعد از بهار ۱۴۰۰ خواهیم داشت و رشد قیمت ها از آن زمان شروع خواهد شد. البته در آن زمان افزایش درآمد سرانه و تولید ناخالص ملی را هم داریم. علت نوسانات بازار مسکن در دوران کرونا را نباید در درون این بخش جست وجو کرد؛ چراکه با آغاز شیوع کرونا در ایران طبیعتاً باید بخش مسکن وارد رکود می شد اما اینکه شاهد رشد حدود ۵۰ درصدی قیمت مسکن در شهر تهران بوده ایم از تاثیرات اقتصاد کلان و بازارهای موازی بر بخش مسکن نشأت می گیرد.

رونق در اقتصاد بعد از کرونا بیشتر در سمت شرق خواهد بود و ایران از این رونق بهره خواهد برد. اما موضوعی که امروز موجب افزایش قیمت ها در بازار مسکن شده این است که نقدینگی پوشیده ای وارد کشور شده و همانطور که مشاهده می شود قیمت دلار را هم افزایشی کرده است. بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور در ماه‌های اخیر سرمایه‌های خود را به خرید ملک در ایران اختصاص داده‌اند که این همان نقدینگی پوشیده ای است که ذکر کردیم. بنابراین محاسبه ای که دولت در رابطه با میزان نقدینگی داشته است اشتباه است. ۴ هزار هزار میلیارد محاسبه نقدینگی توسط دولت درست نیست و آمار بیشتر از این است چراکه بخشی از نقدینگی در آمارها دیده نمی شود.

مسکن به شکل سرسام‌آوری گران شده و این گرانی آثار منفی سیاسی با خود به‌دنبال دارد. همین کافی است که در یک مقطع زمانی کوتاه، دولت به بازار مسکن ورود کند تا موجب مهار گرانی شود، اما عموما ورود دولت همراه با بسته‌های حمایتی است که به شکل مقطعی مشکل مسکن را حل می‌کند. این طرح‌ها به درد جامعه‌ای می‌خورد که به‌طور گسترده مشکل مسکن ندارد و صرفا دهک‌های درآمدی محدودی برای تهیه سکونتگاه در شأن‌شان دچار مشکل شده‌اند. الان این طرح‌ها اجرا هم شوند و نتیجه‌بخش هم باشند، یک سال دیگر همین موقع خواهید دید که خانه گران‌تر خواهد شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.