صفحه اصلی / سرخط خبرها / بلاتکلیفی در بازار ارز
بلاتکلیفی در بازار ارز

کامران ندری، کارشناس اقتصادی:

بلاتکلیفی در بازار ارز

کسب و کار نیوز - شرایط فعلی بازار ارز به دلیل اینکه چشم همه به نتایج انتخابات آمریکاست شرایط پر ریسکی شده است. به دلیل ترس از ضرر و زیان بیشتر و هم چنین بلاتکلیفی نرخ ها در این بازار کمتر کسی دست به خرید و فروش می زند. در حال حاضر ریسک سرمایه گذاری در بازارهای دارایی‌ سرمایه‌ای تا مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا افزایش یافته چراکه با پیروزی هر جناح، برخی سرمایه گذاران سود می‌برند یا به شدت متضرر می‌شوند.

با این تفاسیر تا هفته آینده و مشخص شدن انتخابات این وضعیت بر بازار ارز حاکم است. هرچند بانک مرکزی می تواند در این شرایط برای بهبود شرایط بازار ارز استفاده کند و به کاهش قیمت ها و ثبات نرخ ها اقدام کند. البته اقدامات بانک مرکزی نیز وابستگی بسیار زیادی به نتایج انتخابات آمریکا خواهد داشت. این بدان معناست که تا یک هفته آینده در بازار سرمایه‌ افزایش قیمت و تقاضایی نخواهیم داشت. در شرایطی که تقاضا در بازار ارز هم وجود ندارد، بانک مرکزی می‌تواند تاثیر بیشتری بر کاهش قیمت ارز بگذارد اما این ریسک هم وجود دارد که یکباره پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا وضعیت معکوس شود.

درست است که نتایج انتخابات امریکا در اختیار ما نیست اما اگر فرض خود را بر این بگذاریم که نتایج مطابق انتظارات ما نباشد، آن‌ موقع مشکلات فعلی استمرار می‌یابند و این تصور که اقتصاد کشور در شرایطی پا به سال ۱۴۰۰ خواهد گذاشت که تورم و رکود اقتصادی به پایان برسد، منطقی نیست.

بنابراین برای نیمه دوم سال باید بیش از هر چیز به تحولاتی که انتظارات تورمی در کشور را دامن می‌زند تمرکز کرد. بخشی از این انتظارات به تحولات حوزه سیاست خارجی و تحریم‌های یک جانبه امریکا باز می‌گردد. در این شرایط به درستی نمی توان پیش بینی کرد نرخ دلار تا کجا قابلیت افزایش را داراست چرا که سرعت تحولات بسیار بالاست و تنها عوامل اقتصادی بر بازار موثر نیستند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.