صفحه اصلی / سرخط خبرها / هدف مجلس از طرح کالابرگ کسب محبوبیت است

لطفعلی بخشی، اقتصاددان

هدف مجلس از طرح کالابرگ کسب محبوبیت است

کسب و کار نیوز - مجلس جدیدی که تشکیل شده، به دنبال کارهای پوپولیستی است.

به همین دلیل به دنبال آن هستند تا به ۶۰ میلیون نفر بخشی ۱۲۰ و به عده ای ۶۰ هزار تومان یارانه بدهند. دولتی که اولا بیش از ۶۰ درصد بودجه اش کسری دارد، ثانیا فروش نفت ندارد، ثالثا رابطه اش با دنیا به شدت محدود شده و از طرفی تحریم های امریکا تشدید شده، همچنین با وضعی که کرونا به وجود آورده و رکود در کشور حاکم شده است، چطور می تواند این مقدار پول را فراهم کند که یارانه بدهد؟ در واقع مجلس برای محبوبیت بیشتر برای دولت تعهداتی ایجاد می کند؛ ولی حقیقت اینجاست که در حال حاضر هم دولت در پرداخت یارانه ها مشکلات زیادی دارد. چون هم اینک یارانه ۴۵۵۰۰ هزار تومانی، یارانه معیشتی به اضافه یارانه های دیگر برای نان، گندم و.. در کشور پرداخت می شود. بنابراین با این کسری بودجه ای که دولت دارد آقایان روشن کنند که منبع تامین این پول کجاست. چون در حال حاضر مالیات هم نمی شود به آن صورت وصول کرد. ما می دانیم پولی برای پرداخت این یارانه وجود نخواهد داشت. پس آقایان حتما هدف های سیاسی دیگری دارند که طبیعتا نمی توانند آن را رو کنند.
اگر آقایان دلشان برای این کشور می سوزد، به جای اختصاص این پول کلان به یارانه از آن برای تمام کردن طرح های نیمه تمام استفاده کنند و طرح های عمرانی را به یک جایی برسانند. این مورد بیشتر می تواند به ایجاد اشتغال و ایجاد تولید در کشور کمک کند. از طرفی وقتی این یارانه را می پردازیم، بلافاصله تقاضا برای کالاهای مصرفی مثل گوشت، برنج و مرغ و امثال آن می آید. در حال حاضر قیمت مرغ، گوشت و برنج را ببینید. پرداخت یارانه تقاضای این کالاها را بالاتر می برد و به تبع با افزایش تقاضا قیمت ها بالاتر می رود؛ یعنی پرداخت این یارانه موجب تورم در کالاهای مصرفی خانوار می شود که قیمت ها را قطعا بیشتر از مقدار یارانه بالاتر خواهد برد و هم اینکه کسری بودجه دولت تقریبا به بالای ۸۰ درصد خواهد رسید.
حقیقت اینجاست که همه کسانی که یارانه می گیرند کد ملی و شماره حساب آنها ثبت شده است. ما در حال حاضر برای این گروه این اطلاعات را داریم که اطلاعات خوبی است. به اضافه اطلاعاتی که از کمیته امداد امام و بهزیستی داریم که می توانیم بهتر افراد نیازمند را تشخیص دهیم ولی از آنجایی که آقایان می خواهند به ۶۰ میلیون نفر بدهند قطعا خیلی ها اسم می نویسند ولی باید با یک مکانیسمی کنترل حساب های این افراد انجام شود. به عنوان مثال از حساب های آنها در بانک ها می توان فهمید که آنها نیازمند یارانه هستند یا نیستند. اطلاعات در بانک ها، سازمان ثبت احوال و در سامانه هدفمندی و حتی در سایت سازمان امور مالیاتی وجود دارد. به عنوان مثال اگر کسی در سال ۲۰۰ میلیون تومان مالیات می دهد دیگر نباید یارانه بگیرد. کد ملی این شخص آنجا هست و به راحتی می توان این سامانه ها را به هم ربط داد و فقط یارانه را به افراد نیازمند پرداخت کرد. بنابراین باید مکانیسمی وجود داشته باشد که ما تشخیص بدهیم چه کسانی باید یارانه بگیرند. این دولت خیلی مشتاق انجام این کار نیست و از طرفی سازمان ها نیز با هم همکاری لازم را نمی کنند. / روزنامه کسب و کار

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.