صفحه اصلی / اسلایدر / خانه نشینی طولانی مدت بیکاران کرونایی
خانه نشینی طولانی مدت بیکاران کرونایی

وزارت کار: کرونا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را در ایران بیکار کرد

خانه نشینی طولانی مدت بیکاران کرونایی

کسب و کار نیوز - در حالی وزارت کار آمار کسانی را که به علت کرونا شغل خود را از دست داده اند و دیگر موفق به یافتن شغل نشده اند را 155 هزار نفر اعلام کرده است که به گفته فعالان اقتصادی این ارقام بخش کوچکی از شمار کارگران بیکار شده را در برمی گیرد. همچنین در مورد تعداد کسانی که در دوران شیوع کرونا کار خودشان را از دست داده‌اند آمار مختلفی ارایه شده است. سازمان تامین اجتماعی تعداد بیکاران را ۱.۵ میلیون نفر اعلام کرده در حالی‌که برخی از گزارش‌ها در وزارت کار، این افراد را بین 5 تا 6 میلیون نفر ارزیابی کرده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،با شیوع بیماری کووید١٩ بسیاری از کسب و کارها به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمدند و به‌عبارت دیگر در ماه‌های اخیر بازار کار نه تنها در کشور ما بلکه در کل جهان متاثر از این بحران بوده که دراشکال مختلف این اثرات نمود پیدا کرده‌اند. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که امکان بهبود در آمارهای مربوط به اشتغال حتی با وجود باز شدن کسب‌و‌کارها وجود ندارد. اما بهبود در آمارهای مربوط به مشارکت جمعیت فعال در بازار کار بستگی زیادی به میزان ماندگاری ویروس کرونا و همچنین تحریم‌ها دارد. چه آنکه تعمیق رکود اقتصادی به معنای عدم فعال شدن هسته اصلی فعالیت‌های تولیدی بوده و نمی‌تواند اشتغال را در مسیر روشنی قرار دهد.

معاون اشتغال وزارت کار در رابطه با موقعیت های اشتغال در دوران کرونا گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری در دوران کرونا بیکار شدند که حدود ۱۵۵ هزار و ۷۰۰ نفر از اسفند تا کنون نتوانسته اند دوباره شاغل شوند. عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار معتقد است که در جریان کرونا حدود ۶ میلیون نفر در کشور از کرونا آسیب دیده‌اند و حدود یک و نیم میلیون نفر در مشاغل به علت کرونا ریزش کرده‌اند و کار خود را از دست دادند.

علاالدین ازوجی، مدیرکل دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال درباره میزان ریزش نیروی کار در زمان کرونا گفت: میزان نیروهایی که در زمان کرونا ریزش داشتند در چند دسته هستند، بخشی نیروهای بیمه شده هستند، بخشی دیگر نیروهای غیربیمه ای هستند. مطابق بررسی ها در دوران کرونا حدود ۱میلیون و ۵۰۰هزارنفر بیکارشدند. البته برخی بیکاری ها کوتاه مدت بود، یعنی شرایطی برای بنگاه ایجاد می شود که برای مدت کوتاهی نیروی خود را بیکار و سپس آن ها جذب کار می شوند. از میان افراد بیمه شده، افرادی که مشمول بودند برای دریافت بیمه بیکاری به سامانه مراجعه و ثبت نام کردند. مطابق آمار مسعود بابایی، مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار تاکنون یک میلیون و ۵۵هزار نفربیمه شده، بیمه بیکاری را دریافت کرده اند و ۹۵ هزار نفر در صف بیمه بیکاری هستند.

وی افزود: در این بین با توجه به مشکلاتی که در فرایند ثبت نام افراد برای دریافت بیمه بیکاری همچون ثبت اشتباه یا ناقص شماره حساب، شماره شبا، اطلاعات شخصی یا شماره تلفن و یا ثبت نام افراد در خارج از سیستم همچون ادارات کار یا کاریابی‌ها به جای ثبت نام در سامانه، به وجود آمد، تعدادی از افراد نتوانستند مقرری خود را دریافت کنند.

بابایی ادامه داد: دو حالت دارد، افرادی هستند که از اسفند ماه دریافتی نداشتند که اطلاعات این گروه شامل ۶۵هزار نفربیمه معادل ۶۵میلیارد تومان در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و پرونده‌ها ارسال شده است. وی افزود: گروه دوم نیز ۳۰هزار نفربیمه هستند که پرونده‌هایشان در تأمین اجتماعی قرار دارد و این سازمان در حال انجام پالایش‌های نهایی و ارسال پرونده‌ها به سازمان برنامه و بودجه است. مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار گفت: طبق آخرین آمار، افرادی که بیکاری شان تحت تاثیر شیوع کرونا از اسفند استمرار داشته و یا اینکه از ابتدای خرداد ماه بیکار شده اند ۱۵۵هزار و ۷۰۰نفر هستند. استمرار بیکاری ۱۵۵ هزار و ۷۰۰ نفر به این معنی است که این افراد دارای شغل رسمی و ثبت شده بودند که موفق به بازگشت کار و یافتن شغل نشده اند.

طوفان کرونا در مشاغل خدماتی

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

بحران کرونا توانست بر کسب و کارها تاثیر جدی داشته باشد و نرخ بیکاری با شیوع این بیماری افزایش یافت. اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار گرفت و تعداد بسیاری از افرادی که توانایی اشتغال هم داشتند از چرخه فعالیت خارج شدند. البته این اتفاق همه گیر بود و در تمام کشورهای دنیا شاهد رشد بیکاری و از دست دادن مشاغل بوده ایم. اما نکته ای که حائز اهمیت است نحوه برخورد با این مشکل و راهکارهای ارایه شده برای هر چه کمتر کردن تاثیر این بیماری در از دست دادن مشاغل است.

باید در نظر داشت که بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت اشتغال در کشور مربوط به بخش خدمات است و اقتصاد خدماتی مبتنی بر مصرف و ناپایدار است. زمانی که با کاهش قدرت خرید مردم روبرو هستیم این ضعف خود را نشان می‌دهد. مشکلاتی مانند کرونا، طوفانی را در اقتصاد خدماتی ایجاد می‌کند که منجر به از دست رفتن بسیاری از مشاغل می‌شود. بخش‌هایی مانند گردشگری و هتل داری تعطیل شده است و این مسئله به اشتغال آسیب جدی وارد کرده است.

بنابراین برای رشد اشتغالزایی و کاهش بیکاری حاصل از کرونا باید جهت گیری اقتصاد را از خدمات به سمت تولید هدایت کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که قبل از شیوع کرونا مسئله مهم در اقتصاد و اشتغال کشور مربوط به تحریم‌ها بود که از یک سال گذشته بر روی اقتصاد و ظرفیت‌های اشتغال تاثیر گذاشته است. بسیاری از شرکت‌های ما دچار مشکل شدند، ارز گران شدن و قیمت مواد اولیه نیز بالا رفت در عین حال به دلیل مشکلات واردات و صادرات ناشی از تحریم‌ها به مشکل خوردند.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.