صفحه اصلی / سرخط خبرها / مولد سازی اموال مازاد دولت
مولد سازی اموال مازاد دولت

مهدی پازوکی، اقتصاددان

مولد سازی اموال مازاد دولت

سرمقاله- مالیات، نفت و فروش اوراق بدهی منابع اصلی دولت برای تامین بودجه اند. اما در مدت اخیر فروش نفت کاهش بسیاری داشته و در چهارماه اخیر تنها ۴ درصد از درآمدهای نفتی تحقق یافته است. دولت با شرایط سختی روبرو شده و کاهش فروش نفت تحقق درآمدها را تحت الشعاع قرار داده است.بنابراین دولت باید در این روزها به دنبال مولدسازی دارایی های خود باشد تا بتواند بودجه را تامین کند. واگذاری شرکت های دولتی که از چندی پیش از سوی دولت آغاز شده باید ادامه دار باشد تا راهی مطمئن برای جبران کسری بودجه باشد.
حرکت دولت در واگذاری شرکت ها و دارایی های خود حرکت مثبتی بوده که در صورت ادامه دار بودن می تواند تضمینی برای تحقق درآمدهای پیش بینی شده باشد. فروش سهام شرکت‌های دولتی توانست تا حدودی هم به بازار سرمایه جانی دوباره ببخشد و هم اعتماد به دولت را تا حدودی ترمیم کند. مولد سازی اموال مازاد دولت و کاهش هزینه های دولتی منطقی ترین راه تامین کسری بودجه است. بنابراین در صورت مولد سازی نیم درصد از اموال مازاد در شرایط فعلی، می‌توانیم با تحریم ها مقابله کنیم. همان عملکردی که دولت در بورس انجام داده مثل آزادسازی سهام صندوق یکم کار بسیار درستی است.
اما ماهیت بورس در تمام دنیا ماهیتی ترسو و بازاری با ریسک زیاد است. طبیعتا در چنین شرایطی هرچه ثبات در قوانین و پرهیز از اظهار نظر‌های بی موقع بیشتر باشد، بورس از آرامش بیشتری برخوردار خواهد بود. به طور مثال اظهار نظر هفته گذشته معاون سازمان خصوصی سازی در مورد لغو دومین ETF دولتی یا همان دارا دوم، باعث شد که فضای ترس و بی اعتمادی بر بازار بورس حکمفرما شود و بعد از آن نیز اخباری از سوی متولیان بازار اعلام شد که وضعیت بازار سهام را نزولی کرد. بدین ترتیب سهامداران بسیاری با ضرر و زیان روبرو شدند و جوی متشنج بر بازار سرمایه حاکم شد. در اقتصاد کشورهایی نظیر ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و مالزی بازار بورس نقش بسزایی در ثبات اقتصادی و حمایت از تولید ملی دارد. بنابراین اگر دولت نقدینگی را به سمت تولید حمایت کند و مردم سهم بنگاه‌های تولیدی را بخرند در واقع کمک به تولید شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.