مرکز نوآوری رسانه فارس افتتاح شد

با حمایت معاونت علمی و فناروی ریاست‌جمهوری

مرکز نوآوری رسانه فارس افتتاح شد

کسب و کار نیوز - با حضور پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، پیام تیرانداز مدیر عامل خبرگزاری فارس و جمعی از مدیران این خبرگزاری، مرکز نوآوری این خبرگزاری افتتاح شد، در حاشیه این رویداد همچنین به منظور توسعه بیشتر همکاری‌های رسانه‌ای بر پایه فناوری، یک تفاهم‌نامه همکاری میان دو طرف منعقد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، در راستای پیگیری‌های انجام گرفته در  یک سال گذشته، با حضور  پرویز کرمی رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی این معاونت، پیام تیرانداز مدیر عامل خبرگزاری فارس و جمعی از مدیران این دونهاد، مرکز نوآوری رسانه‌ای خبرگزاری فارس افتتاح شد.  این مرکز که در ساختمان این خبرگزاری و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تاسیس شده است، در راستای توسعه نفوذ فناوری و نوآوری در عرصه رسانه تلاش خواهد کرد و میزبان، دانشجویان و فعالان استارتاپی و طرح‌های نوآورانه در حوزه رسانه خواهد بود.

نفوذ فناوری و نوآوری در رسانه‌های کشور

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این مراسم ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یارانشان، گفت: به جرات می‌توان گفت که ادامه حیات برای بنگا‌ه‌های رسانه‌ای در ایران و جهان بر اساس روش‌ها و متدهای قدیمی و قبلی دیگر مقدور نیست، شاهد این موضوع هم اتفاقاتی است که پیش از همه‌گیری کرونا برای برخی از رسانه‌های بزرگ و  قدیمی کشور رخ داد.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه افزود: در چند سال گذشته مشاهده شد که چگونه روزنامه‌ بزرگی مانند  همشهری که بخش عمده‌ای از درآمد خود را از آگهی‌نامه قطور روزانه خود تامین می‌کرد، بازار آگهی را به استارتاپ‌های نوظهوری مانند دیوار واگذار کرد. این مسئله خود نشانگر تغییرات شگرف در حوزه رسانه است که لزوم همگامی با تحولات فناورانه و نوآورانه این حوزه را به اصحاب رسانه گوشزد می‌کند.

هم‌پوشانی عرصه‌های علمی مختلف با رسانه

 کرمی گفت: خبرگزاری فارس از زمان پیدایش و تولد خود نشان داده است که دغدغه روزآمدی و همگامی با پدیده‌های مدرن رسانه‌ای را دارد، با توجه به اینکه به شخصه هنوز خودم را یک روزنامه‌نگار می‌دانم، در ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان در تلاش هستیم تا ظرفیت‌های بسیار خوب زیست‌بوم نوآوری کشور در حوزه فناوری را با رسانه‌های کشور به اشتراک بگذاریم. فعالیت در حوزه رسانه‌ نیازمند اطلاع از حوزه‌های  علمی مختلفی مانند جامعه‌شناسی، ادبیات و حتی هوش مصنوعی و نظایر این حوزه‌ها است. این مسئله بیانگر سطح نفوذ فناوری در حوزه رسانه  در عصر حاضر است.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری افزود: در عرصه رسانه هر روز شاهد یک فناوری نوظهور و نوآوری جدید هستیم. یک فایل ویدئویی از رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، باراک اوباما پخش شد که در حال گفتن برخی حرف‌های هجو است، این فایل که با استفاده از فناوری دیپ فیک تولید شده بود، نشانگر ظهور عصری نوین در حوزه رسانه است. رسانه‌های ایرانی به تنهایی و با تکیه صرف بر نیروی انسانی غیر متخصص نمی‌توانند بر این هجمه و محتوای رسانه‌ای مسموم غالب شوند و در این راه نیازمند استفاده از نیروهای انسانی متخصص و فناوری‌های نوظهور هستند.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مرکز نوآوری در سراسر کشور با حمایت معاونت علمی و فناروی ریاست‌جمهوری در حوزه‌های مختلفی مانند نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، شیمی، هوافضا، لیزر و بسیاری حوزه‌های دیگر تاسیس شده است. با این همه در حوزه رسانه هنوز ظرفیت‌های بالقوه و ایده‌های بسیاری وجود دارد که باید بر روی آنها کار کرد.

مرکزی برای شکوفایی ایده‌ها

به گفته کرمی، مرکز نوآوری خبرگزاری فارس می‌تواند به مرکزی برای نوآوری و شکوفایی ایده‌ها و طرح‌های رسانه‌ای ارائه شده از سوی فعالان عرصه رسانه تبدیل شود.  قرار گرفتن موقعیت خبرگزاری فارس در یک ناحیه نوآور و همجواری این خبرگزاری با برخی از دانشگاه‌های بزرگ و خوب کشور نیز می‌تواند به رونق بیشتر این مرکز جدید منتهی شود.  البته در آینده نزدیک مرکز نوآوری روزنامه همشهری نیز تاسیس خواهد شد و برنامه‌های گسترده‌ای توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حوزه رسانه در شرف اجرایی شدن است.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این مرکز گفت: با پشتیبانی مدیریت  خبرگزاری، دانشجویان و استارتاپ‌های رسانه‌ای می‌توانند در این مرکز مستقر شوند و ایده و طرح را به محصولات  فناورانه رسانه‌ای تبدیل کنند و  باعث ایجاد تغییر و اشتغال‌زایی شوند. یک مثال برای فناوری رسانه‌ای شرکت‌های افکار سنجی هستند. پیش از این سفارشات افکار سنجی به شرکت‌های بزرگ واگذار می‌شد. اما یک استارتاپ با چند نرم افزار اوپن سورس توانست در رقابت با این شرکت‌ها پیشی بگیرد. این گونه امور با اتکا به این مرکز نوآوری می‌تواند در خود خبرگزاری فارس  و توسط استارتاپ‌های نوآور انجام گیرد.

جهاد برای فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان

اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در ادامه این رویداد با عرض تسلیت مجدد ایام محرم و آرزوی قبولی سوگواری‌ها و عبادات حاضرین، گفت: امروز در حال افتتاح اولین مرکز نوآوری رسانه ای در کشور هستیم که با همت این خبرگزاری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تاسیس شده است. به شخصه جزء مخاطبین اخبار وتولیدات این خبرگزاری هستم. در سال‌های اخیر البته اتفاقات بسیار خوبی در زیست‌بوم نوآوری رسانه‌ای کشور رخ داده است و رسانه‌های مختلف به ویژه خبرگزاری فارس بزرگترین حامی این تغییرات مثبت بوده‌اند. این خبرگزاری  اخبار حوزه علم و فناوری را به شکل گسترده‌ای پوشش می‌دهد و امیدوار هستیم دیگر رسانه‌های کشور نیز از اطلاع‌رسانی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و زیست‌بوم اقتصاد دانش‌‎بنیان کشور غافل نشوند.

قادری فر با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در این حوزه گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند، فرهنگ دانش‌بنیانی باید به سکه رایج در کشور تبدیل شود و این مهم می‌تواند با کمک جامعه‌ای رسانه‌ای کشور محقق شود. از اواخر دهه ۷۰ اصطلاحاتی مانند «جنبش نرم‌افزاری» و «جهاد برای تولید محصولات دانش‌بنیان» توسط رهبری در جامعه  باب شد و این زمینه‌سازی فرهنگی باعث شد تا زیست‌بوم نوآوری کشور در دهه ۹۰ شمسی به بلوغ و شکوفایی قابل توجهی برسد. در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که به استناد پایگاه‌های علم‌سنجی بین‌الملی، رتبه های ۱۶ و ۱۷ تولید علم را در سطح جهان کسب کرده‌ایم . البته با توجه به شکاف اقتصادی ایجاد شده در  کشور در ابتدای دهه ۹۰ شمسی در شاخص توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه‌ای  ما نزدیک به ۹۵ بوده است.

وی در ادامه افزود:  البته با پیگیری و تاکید مجدد رهبری در دیدارهای مکررشان با نخبگان علمی کشور و با تکیه بر فرمایش حضرت علمی( ع) که فرمود؛ «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه»؛ (علم اقتدار است. هر کس این قدرت را به چنگ آورد، می‌تواند تحکم کند؛ می‌تواند غلبه پیدا کند. ) تحولی در این زمینه به وجود آمد.یکی از نمودهای بارز این تول تکمیل زنجیره ارزش در بسیاری از حوزه‌های زیست‌بوم نوآوری در کشور بود.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، گفت: این تاکیدات و تلاش انجام گرفته در چند سال اخیر باعث شد تا رتبه کشور در شاخص نوآوری از رتبه ۱۳۰ در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ به رتبه ۶۴ و سپس رتبه ۳۲ و ۳۳ ارتقاء پیدا کند. شاخص نوآوری کشور با توجه به روند خوب شکل گرفته در کشور کماکان در حال ترقی است و دورنمای مثبتی پیش روی کشور قرار دارد.

به گفته قادری فر، با توجه به فرمان رهبری، برای شکل گیری فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، دوازدهمین ستاد تاسیس شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  تحت عنوان ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان شکل گرفت. خبرگزاری فارس نیز در عرصه فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان با بازتاب اخبار این حوزه سهم خود را ایفا کرده است و افتتاح این مرکز می‌تواند به سرآغاز عصری از تلاش‌های جهادگرانه نوین در حوزه فناوری رسانه‌ای تبدیل شود تا این تلاش‌ها نیز بیشتر با فناوری عجین شود.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه افزود: با توجه به تفاهم‌نامه منعقد شده، یک کمیته مشترک بین دو طرف تشکیل می‌شود، ایجاد یک شتابدهنده در قالب این مرکز و  برگزاری رویدادهای استارتاپی از جمله برنامه‌های است که توسط این کمیته  در آینده نزدیک محقق خواهد شد. امیدوار هستیم این مرکز به مامنی برای جوش و خروش جوانان علاقه مند به نظام تبدیل شود تا با ایده پردازی و ارائه طرح‌های نوین فناورانه، در عرصه رسانه تحول‌ساز شوند.

برگزاری رویدادهای استارتاپی

پیام تیرانداز مدیر عامل خبرگزاری فارس نیز در مراسم برگزار شده به مناسبت افتتاح مرکز نوآری  این خبرگزاری گفت: یکی از عرصه های مهم در حوزه رسانه، مخاطب‌شناسی است و ابزارهای فناورانه می‌تواند در عرصه مخاطب شناسی بسیار کمک کننده باشد. امیدوار هستیم مرکز نوآوری رسانه خبرگزاری که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان فعالیت خود را آغاز می‌کند. به محفلی برای پیگیری مسائل ضروری رسانه‌ای در حوزه رسانه تبدیل شود.

مدیر عامل خبرگزاری فارس در ادامه افزود: به زودی در این مرکز شاهد برگزاری رویدادهای استارتاپی خواهیم بود. دومین همایش علوم شناختی و رسانه که در سال قبل اولین دوره آن برگزار شد، در سال جاری با محوریت این مرکز و با تمرکز بر زیست‌بوم‌نوآوری رسانه‌ای برگزار خواهد شد. همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند، در صورت غلبه بر تحریف‌ها، قطعاً می‌توان تحریم‌ها را نیز شکست داد و ما که در حوزه رسانه فعالیت می‌کنیم، ضرورت این موضوع را با گوشت و پوشس و استخوان احساس می‌کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.